برگزاری شب اوحدی مراغه‌ای از سلسله شب‌های فرهنگی بخارا در مراغه

1401/4/15 ۱۰:۳۸

برگزاری شب اوحدی مراغه‌ای از سلسله شب‌های فرهنگی بخارا در مراغه

شب فرهنگی «اوحدی مراغه‌ای» از سلسله شب‌های «بخارا» با مدیریت «علی دهباشی» سردبیر مجله بخارا و سخنرانی «ناصر علیزاده»، «رحمان مشتاق مهر»، «ابراهیم رنجبر»، «احمد گلی» و «ودود دوستی» در مراغه برگزار شد.

«علی دهباشی» سه‌شنبه شب در این رویداد فرهنگی اظهار داشت: ششصد و چهل و دومین شب‌ فرهنگی «بخارا» به اوحدی، شاعر پاسی‌گوی قرن هشتم هجری اختصاص دارد؛ شاعر بزرگی که «سعید نفیسی» نخستین تصحیح از دیوان او را به ادبیات پارسی ارزانی کرد.

وی اوحدی مراغه‌ای را شاعر بزرگی اطلاق کرد که هنوز برای بسیاری ناشناخته است و اضافه کرد: دیوانش باید باز و اندیشه‌های والایش برای علاقه‌مندان به شعر، انسانیت و هنر شناسانده شود.

دهباشی ادامه داد: اوحدی در زمره شاعرانی است که هرچقدر هم درباره آن کار شود، اندک است و بر همین اساس در آغاز شناسایی اندیشه‌های شعری این شاعر قرار داریم.

سبک شعری اوحدی به فردیت رسیده است

«ناصر علیزاده»، استاد ادبیات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با طرح این سئوال که چه تفاونی با اوحدی که ماندگار شد، و بقیه شاعران وجود دارد؟ به کلامی از «نظامی عروضی» مبنی بر اینکه «خیلی از شعرها قبل از شاعر خود مرده‌اند و نام شاعرانشان فقط در کتاب‌های ادبی مانده است» بیان کرد: سبک شعری اوحدی مراغه‌ای به فردیت رسیده بود.

وی بیان کرد: شعر شاعرانی اثرشان قبل از خودشان مرده‌اند را به عنوان یک اثر هنری لذتبخش در خلوت خود باز نکرده و از خواندن آن ابتهاج روحی کسب نمی‌کنیم و اما وقتی حافظ یا غزلی از اوحدی و بخشی از نامه‌ای از منطق العشاق را می‌خوانیم، دلمان باز می‌شود و اگر حکمت دلمان خواست، به جام‌جم اوحدی مراغه‌ای مراجعه می‌کنیم.

به گفته این اوحدی‌شناس، شیوه‌ای که اوحدی شعرش را بیان می‌کند و به آن سبک شاعری گفته می‌شود پا فراتر نهاده و به واسطه پختگی به مرحله فردیت رسیده است؛ این فردیت سبک ذاتی اوست و ذوقش را نشان می‌دهد.

جام‌جم اوحدی جزو چند مثنوی تعلیمی ادب فارسی است

«رحمان مشتاق مهر»، از دیگر اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز با ارایه مطلبی تحت عنوان «بازخوانی جام‌جم اوحدی» بیان کرد: مثنوی جام‌جم یکی از چند مثنوی تعلیمی و تربیتی در ادب فارسی است که سرایندگانش طریقه سنایی را به عنوان الگو پیش چشم داشتند و در لفظ و معنی و ساختار تحت تاثیر آن بودند.

 این اوحدی‌شناس همچنین امتیاز مثنوی اوحدی مراغه‌ای با عنوان «جام‌جم» را جامعه‌گرا و اجتماعی بودن آن خواند و بیان کرد: این امتیاز برجسته آن را در میان دیگر مثنوی‌ها ممتاز کرده است.

به گفته وی «جام‌جم» اوحدی مراغه‌ای با توحید و مناجات به درگاه باری تعالی آغاز می‌شود و با ستایش پیامبر اکرم (ص) از جمله معجزه معراج او خاتمه می‌یابد.

وی این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که ارزش و اهمیت این نوع از آیین‌های فرهنگی به این است که بازخوانی یا خواندن آثار فرد را یادآوری کند و بر همین اساس باید به آثار اوحدی مراغه‌ای رجوع کنیم.

اوحدی در اشعارش از عقل، دین و عرفان بهره برده است

«ابراهیم رنجبر» از دیگر اوحدی‌شناسان حاضر در این رویداد فرهنگی نیز بیان کرد: اوحدی مراغه‌ای در سرودن اشعارش از عقل، دین و عرفان بهره برده و برای ورود به دنیایی که او آفریده باید دانست که زندگی یک راز است و رازش باید گشوده شود.

وی با بیان اینکه هنر باید یا چراغ باشد یا آینه، اظهار داشت: اوحدی گاهی چراغ‌افروز اما در اکثر اوقات آینه‌دار است.

 «احمد گلی» و «ودود دوستی» از دیگر اوحدی‌شناسان نیز در این شب فرهنگی سخنرانی کردند و در نهایت شب اوحدی مراغه‌ای با اجرای گروه موسیقی عبدالقادر مراغی همراه و با استقبال کم‌نظیر دوستداران ادبیات مواجه شد تا فصل شعر و شاعری از کتاب قطور فرهنگ و هنر این مرزوبوم بار دیگر بازخوانی شود.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: