نسخه‌های خطی پراکنده در سراسر جهان را احیا و چاپ کنیم/ از حبیبی و ابهری قدردانی می‌شود

1393/10/7 ۱۱:۴۰

نسخه‌های خطی پراکنده در سراسر جهان را احیا و چاپ کنیم/ از حبیبی و ابهری قدردانی می‌شود

نجفقلی حبیبی، دبیر علمی آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی گفت: نسخه‌های خطی در سراسر جهان پراکنده شده‌اند و باید احیا و چاپ شوند. در این برنامه باید از مرحوم دکتر حسن حبیبی یاد کنیم که تعداد زیادی از نسخه‌های باارزش را از خارج به داخل برگرداند.

 

نجفقلی حبیبی، دبیر علمی آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی گفت: نسخه‌های خطی در سراسر جهان پراکنده شده‌اند و باید احیا و چاپ شوند. در این برنامه باید از مرحوم دکتر حسن حبیبی یاد کنیم که تعداد زیادی از نسخه‌های باارزش را از خارج به داخل برگرداند.

نشست خبری چهاردهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی، شنبه ۶ دی با حضور اصحاب رسانه در کتابخانه ملی برگزار شد.

نجفقلی حبیبی، دبیر علمی آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی گفت:‌قدردانی از چهره‌های حوزه نسخ خطی در چندین شاخه مختلف صورت خواهد گرفت. همایشی که دو روز دیگر برگزار می‌شود، ‌حدود ۱۷ تا ۱۸ محور برای تجلیل از دست‌اندرکاران حوزه نسخ خطی دارد. صحافی، مرمت، پایان‌نامه‌ها، خوشنویسی و... همگی از محورهای این آیین خواهند بود. هدف از برپایی این برنامه، سپاسگزاری از چهره‌های زحمتکش حوزه نسخ خطی و معرفی آنها به جامعه‌ است.

این محقق ادامه داد: این نسخه‌ها در سراسر جهان پراکنده شده‌اند و باید احیا و چاپ شوند. جا دارد در این برنامه از مرحوم دکتر حسن حبیبی یاد کنیم که تعداد زیادی از نسخه‌های باارزش را از خارج به داخل برگرداند.

وی در ادامه گفت: هرسال چند شاخه به آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی اضافه می‌شود و جوانان علاقه‌مند به این سو، گرایش پیدا می‌کنند اما تعداد زیادی از نسخه‌های خطی ما هنوز پیدا نشده یا روی آنها کار نشده است. بنابراین نیاز است که جوان‌ها به این عرصه وارد شوند چون هنوز خیلی راه در پیش داریم.

 

 نتیجه فعالیت یک ساله در حوزه میراث مخطوط

غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی نیزدر این نشست گفت: آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی چند سال است که در کتابخانه ملی برگزار می‌شود و طبق روال سال‌های گذشته، محدود به چند روز نیست بلکه نتیجه فعالیت یک ساله ما در حوزه میراث مخطوط است که بررسی آن در اداره کل اسناد خطی و در یک فرایند طولانی توسط کارشناسان برتر کشور در این حوزه انجام شده است.

وی درباره بودجه خرید منابع و نسخ خطی برای کتابخانه ملی عنوان کرد:‌در حال حاضر، بحث بر سر این است که بودجه‌ای چند برابر بودجه امسال، برای سال جاری در نظر گرفته شود در حال حاضر نمی‌توانم رقم دقیق بگویم ولی سعی داریم بودجه سال آینده‌مان از بودجه فعلی بیشتر باشد. تا امروز حدود ۳۰۰ میلیون تومان نسخه خطی خریداری شده که تا پایان سال این مبلغ قطعا بیشتر خواهد شد. امیدوارم بتوانیم برای سال آینده نسخه‌های گرانقیمت و ارزشمند را خریداری کنیم. البته در چند ماه اخیر، دوستان کسی را ناامید برنگردانده‌اند و برای خرید نسخه‌های بسیار گران هم رایزنی انجام شده است.

۵۵ برگزیده و شایسته‌تقدیر در چهاردهمین دوره آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی

احسان شکراللهی، دبیر اجرایی این همایش گفت: امسال و در این دوره، به غیر از چهره‌های خاص، ۵۵ برگزیده و شایسته تقدیر داریم. برگزیدگان آثار برجسته بیشتری دارند و توانسته‌اند بیشترین امتیاز یعنی حد نصاب ۹۰ امتیاز را کسب کنند. شایستگان تقدیر نیز امتیازی بین ۸۰ تا ۹۰ دارند. در برخی محورها که هیچ اثر ارزشمندی مشاهده نشد، طبیعتا چهره‌ای معرفی نخواهد شد.

وی افزود: امسال به این سمت رفتیم که تلاش‌هایی هم که اهالی مطبوعات و رسانه درباره نسخ خطی دارند، دیده شود. سال گذشته در حوزه آثار رادیو و تلویزیونی نیز برگزیده داشتیم. امسال در بخش مجموعه ‌مقالات هم یک فرد شایسته تقدیر داریم. در حوزه چاپ عکس یا فاکسیمیله هم، برگزیده و شایسته‌تقدیر داریم. به علاوه امسال یک محور به آئین بزرگداشت اضافه شده و آن بخش چاپ هنری است.

شکراللهی گفت: همان‌طور که می‌دانید انتشار آثار به صورت هنری، هزینه سنگین و گزافی دارد و کسانی هم که به سمت حمایت از چاپ هنری آثار می‌روند، در این آیین مشاهده خواهند شد. به این ترتیب، چند بانک و یک سازمان بزرگ به عنوان حامیان نشر هنری، معرفی خواهند شد. همچنین برای اولین بار، امسال و در این دوره، ‌مجموعه فعالیت‌های موسسات مرتبط با نسخ خطی دیده شده و کار ۱۰۰ موسسه برجسته شد که در نتیجه دو موسسه به عنوان موسسه برتر معرفی خواهند شد.

دبیر اجرایی آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی ادامه داد: در این دوره از حجت‌الاسلام سید محمدعلی احمدی ابهری بنیانگذار این آیین که اواخر دهه ۷۰ این برنامه را در کتابخانه مجلس برگزار کرد، قدردانی خواهد شد. محورهای مربوط به نسخ خطی که در این آیین بررسی شدند، هرکدام دبیر و داوران مخصوص خود را دارند. این نکته را هم اضافه کنم که پرداختن به نسخ خطی، پرداختن به تاریخ علم ماست. این نظر استاد عبدالحسین حائری است که تدوین و پرداختن به نسخ خطی، ‌مهم‌ترین نقش را در تدوین تاریخ علم ایران ایفا می‌کند. با این کار، ما شکوفایی تمدن خودمان را در سال‌های گذشته، به رخ عالم می‌کشیم.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: