در باب تاریخ اسلام و سیره نبوی / عباس زریاب خویی – به کوشش علی بهرامیان

1400/11/13 ۱۳:۲۴

در باب تاریخ اسلام و سیره نبوی / عباس زریاب خویی – به کوشش علی بهرامیان

استاد زریاب اندکی پیش از آنکه رخت از این جهان به دیگر سرا بربندد، تقاضای نگارنده را با لطف و محبت همیشگی اجابت فرمودند و مجموعه دروس ضبط شدۀ خود را که تحت عنوان «تاریخ اسلام» طی سالهای 50-1349 در حسینیۀ ارشاد تهران ایراد کرده بودند، شامل 23 نوار کاست، به این‌جانب سپردند.

 

استاد زریاب اندکی پیش از آنکه رخت از این جهان به دیگر سرا بربندد، تقاضای نگارنده را با لطف و محبت همیشگی اجابت فرمودند و مجموعه دروس ضبط شدۀ خود را که تحت عنوان «تاریخ اسلام» طی سالهای 50-1349 در حسینیۀ ارشاد تهران ایراد کرده بودند، شامل 23 نوار کاست، به این‌جانب سپردند. استاد تأکید کردند که دروس مذکور در 25 جلسه القاء شده است و وعده دادند که دو نوار واپسین این مجموعه را بیابند. قرار بر این بود که دروس مذکور تحت نظر آن بزرگوار به طبع رسد، اما افسوس که دست اجل فرود آمد و جامعۀ علم و فرهنگ ایران زمین را از وجود نازنین آن نادرۀ دوران و گوهر بی‌مانند محروم کرد:

الَموتُ نقّادٌ عَلی کَفِّه     جَواهِرُ یَختارُ مِنها الجِیادُ

اندکی پس از فقدان استاد بزرگوار، فرزند برومند ایشان حسین زریاب دو نوار باقی‌مانده را برای پی‌گیری قصد و هدف معهود به این‌جانب سپردند. باید گفت که دروس مذکور، گرچه تحت عنوان «تاریخ اسلام» ایراد شده، اما فقط شامل سیرۀ نبوی(ص) است، آن هم تا فتح مکه و اکنون بر من روشن نیست که آیا فقط قصد توضیح و تبیین سیرۀ رسول خدا(ص) در میان بوده یا بحث به حوادث دورۀ پس از وفات آن حضرت نیز ادامه می‌یافته است. به هر حال یقین است که دروس مذکور با کمال تأسف در همین شمار معدود متوقف مانده است. گرچه مجموعۀ مذکور تقریباً برای نشر آماده شده است و به فضل خداوند پس از کسب اجازت از خانوادۀ معظّم استاد به طبع خواهد رسید، مناسب و مغتنم دید، جلسۀ نخست از آن مجموعه را که عیناً از گفتار استاد کتابت شده است، در آستانۀ سالگرد فقدان استاد بزرگوار و به یاد آن اسوۀ خوبان برای استفادۀ اهل تحقیق عرضه بدارد. خداوند متعال خاک آن بزرگ را از آب رحمت بی‌کران خویش سیراب فرماید.

 علی بهرامیان

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: