مختصری از زندگینامه دکتر عباس زریاب خویی - اولین مدیر کتابخانه / هما افراسیابی

1400/11/13 ۱۲:۴۴

مختصری از زندگینامه دکتر عباس زریاب خویی - اولین مدیر کتابخانه / هما افراسیابی

شادروان دکتر عباس زریاب خویی در سال 1297 (و شناسنامه‌ای 1298) در شهر خوی متولد شد. از پنج سالگی جهت آموزش قرآن به مکتب سچرده شد و سپس راهی دبستان گردید.

 

شادروان دکتر عباس زریاب خویی در سال 1297 (و شناسنامه‌ای 1298) در شهر خوی متولد شد. از پنج سالگی جهت آموزش قرآن به مکتب سچرده شد و سپس راهی دبستان گردید.

پس از پایان نحصیلات ابتدایی و دوره اول سه ساله دبیرستان مجبور به ترک تحصیلات دبیرستان شد، زیرا در آن روزگار در خوی دوره دوم دبیرستان وجود نداشت. سپس در همین شهر به فراگیری زبان عربی و علوم دینی نزد دو عالم روحانی، مرحوم شیخ عبدالحسین اعلمی و مرحوم حاج میرزا حسن معروف به مناقب پرداخت. برای ادامه تحصیل رهسپار مدرسه فیضیه قم شد. در این مدرسه، از درس شماری از اساتید بزرگ حوزه از جمله امام خمینی بهره گرفت. مطالعات او در قم منحصر به درس‌های حوزوی نبود، وی کتاب‌های دیگری از قبیل کتاب‌های اجتماعی، فلسفی، روان‌شناسی، ریاضی و نیز کتب فقه و اصول اهل سنت را که در آن زمان در قم مورد پسند نبود، مطالعه می‌کرد.

پس از فراگیری علوم دینی در سال 1322 به زادگاه خود، شهر خوی بازگشت و مدتی به تدریس در دبیرستان پرداخت. در سال 1324 به تهران آمد و رفته رفته در این شهر دوستانی پیدا کرد. خودش در این‌باره می‌گوید: «از جمله با مرحوم سنگلجی دوست شدم و با راهنمایی او مرحوم آسید محمدصادق طباطبایی که می‌خواست کتابخانه خودش را به مجلس اهدا کند و کسی را می‌خواست که در موقع تحویل از جانب سید محمدصادق طباطبایی همراه او باشد و مرحوم سنگلجی مر معرفی کرد. من رفتم و از آنجا با اعضای کتابخانه مجلس آشنا شدم. که یکی دکتر تقی تفضلی بود که با ایشان در موقع تحویل کتاب آشنا شدم و به وسیلۀ او به طور روزمزد در مجلس استخدام شدم. در این بین تقی زاده به نمایندگی مجلس چهاردهم انتخاب شد و آمد به تهران. او هم اهل کتاب بود و اولین کاری که کرد، آمد به کتابخانه و آقای دکتر تقی تفضلی و دیگران رفتند استقبال. او ار موسسین کتابخانه بود، یعنی حدود بیست سال پیش که تهران بود و نماینده مجلس بود با همکاری همین مرحوم دکتر مصدق و احتشام السلطنه علایی و دو سه نفر دیگر کتابخانه مجلس را تأسیس کرده بود و البته ارباب کیخسرو شاهرخ هم بود. وقتی تقی زاده آمد، خیلی چیزها پرسید از کتاب‌های شرق‌شناسی، کتاب‌های آلمانی و غیره. اعضای کتابخانه وارد نبودند و بالاخره گفتند تو بیا ببین ایشان چه می‌گویند. و هر چه خواست من می‌دانستم و جایش را هم می‌دانستم، خیلی خوشش آمد و گفت عجب، شما این‌جا چه کار می‌کنید و این همه اطلاعات را از کجا دارید؟ خیلی خیلی خوشش آمد...».

مرحوم زریاب ضمن کار در این کتابخانه با تحصیل در دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران به اخذ درجه لیسانس نائل گشت. در سال 1328 پی از تشکیل مجلس سنا، تقی زاده به ریاست مجلس انتخاب گردید و در پی تأسیس کتابخانه‌ای برای مجلس سنا بود....

پیام بهارستان دی و بهمن 1381 شماره 19 و 20

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: