در محفل «توفیق» به جز ذوق مجوی / غلامرضا کیانی‌رشید

1400/3/11 ۱۶:۴۴

در محفل «توفیق» به جز ذوق مجوی / غلامرضا کیانی‌رشید

حسن توفیق، مدیر توفیق ازجمله وکلای مبرز دادگستری و کاریکاتوریست‌های مشهور کشور بود؛ یک کاریکاتوریست‌ درجه اول که صفحات توفیق معرف ذوق و قریحه سرشار آثار فکری و قلمی اوست.

 

حسن توفیق، مدیر توفیق ازجمله وکلای مبرز دادگستری و کاریکاتوریست‌های مشهور کشور بود؛ یک کاریکاتوریست‌ درجه اول که صفحات توفیق معرف ذوق و قریحه سرشار آثار فکری و قلمی اوست. توفیق در دهم اسفند 1305 متولد شد و 11 خرداد 1399 وفات ‌یافت و در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد. او بزرگ‌شده محله‌های پاچنار و امیریه تهران است. 29 اسفند 1336، نخستین شماره دوره سوم «توفیق»، با نام نشریه فکاهی توفیق، به همت برادران توفیق (حسن، حسین و عباس) انتشار یافت. حسن توفیق و درواقع تمام برادران توفیق، جوانان را از سنین پایین به آموزش و همکاری با خود جلب می‌کردند.

بهمن‌ماه 1370 مراسم گرامیداشت حسن توفیق با کوشش کیومرث صابری‌فومنی (گل‌آقا) برگزار شد و گل‌آقا طی سخنان کوتاه و پرشوری به تجلیل از خدمات خانواده توفیق به ادبیات طنز کشور پرداخت و گفت: «ما طنز لطیف و نجیب را در مکتب توفیق آموخته‌ایم و امروز می‌گوییم آنچه را که یاد گرفته‌ایم، مثل یک شاگرد خوب و مستعد خدمت استاد حسن توفیق ارائه دهیم». سپس یکی از شعرا به نام «چراغ موشی گنابادی»، شعری قرائت کرد: «توفیق که پی‌گذار اشعار نکوست/ طنزش ز لطافت، مَثَل همچو هلوست// هر نکته و هر سوژه که مقبول همه‌ست/ گویند ز توفیق و یا مکتب اوست// توفیق مجسم «حسن‌آقا» این‌جاست/ شادیم و نگنجیم ز شادی در پوست// در محفل توفیق به جز ذوق مجوی/ «کز کوزه همان برون تراود که در اوست». حسن توفیق یکی از معروف‌ترین کاریکاتوریست‌های ایران است که سالیان دراز، کاریکاتورهای روزنامه توفیق را تهیه می‌کرد. او بعد از اینکه در دوره جدید توفیق معروف به سال 1337، توانست امتیاز روزنامه توفیق را به نام خودش بگیرد، کارهایی از قبیل کاریکاتورهای روی جلد و نوشتن مطالب، رفع گله‌گزاری‌های دستگاه‌های مملکتی، امور مالی و اداری را برعهده گرفت. یک‌بار هم آیین بزرگداشت «حسن توفیق» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در 29 مرداد 1397 برگزار شد. مراسم باشکوهی هم به مناسبت اهدای آرشیو مؤسسه توفیق به مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در این مرکز، در 24 آذرماه 1398، با حضور حسن توفیق برگزار شد که موزه توفیق در اینجا افتتاح شد تا مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گیرد.

منبع: روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: