حسن انوشه و انتشار جلد هفتم تاریخ ایران کمبریج

1393/9/3 ۱۱:۵۰

حسن انوشه و انتشار جلد هفتم تاریخ ایران کمبریج

این استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و ادبیات "هنر آنلاین" گفت: هم اکنون در حال ترجمه جلد هفتم کتاب تاریخ ایران کمبریج هستم.

 

حسن انوشه از انتشار جلد هفتم تاریخ ایران کمبریج خبر داد.

این استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و ادبیات "هنر آنلاین" گفت: هم اکنون در حال ترجمه جلد هفتم کتاب تاریخ ایران کمبریج هستم.

انوشه با اشاره به وجود ترجمه های قبلی از این کتاب گفت: پیش از دو بار این کتاب در ایران ترجمه شده اما به خاطر بد بودن هر دو ترجمه تصمیم گرفتم بار دیگر این کتاب را ترجمه کنم. البته اگر لازم باشد جلدهای دیگر این کتاب را هم ترجمه خواهم کرد.

او درباره بخش های مطرح شده در این کتاب افزود: بخش هایی که ترجمه کرده‌ام از دوره "تیمور لنگ" تا پایان "دوران صفویه" را پوشش می‌دهد. یکی از ترجمه‌های بد صورت گرفته در مورد این کتاب توسط یکی از استادان محترم دانشگاه است که این کتاب را برای ترجمه و به عنوان تکلیف کلاسی به شاگردانش داده است. حتی بعد از پایان کار هم به کتاب هیچ نگاهی نکرده است. این کتاب بیش از 100 صفحه حجم دارد. هدفم هم این بود که کاری را که نیمه کاره رها کرده بودم تکمیل کنم.

او با بیان این مطلب که این گونه رفتارها در جامعه ما رسم شده است درباره دلایل ادعایش گفت: در این کتاب یک اسم چند ضبط مختلف دارد. این موضوع نشان می‌دهد ترجمه توسط یک نفر صورت نگرفته است. در شرایط کنونی همه فقط به فکر پول درآوردن هستند نه چیز دیگری. این امر فاجعه ای برای فرهنگ ایران و دانشگاه‌های مختلف است. این اساتید به جای آنکه دانشجو را به کارهای علمی و زیربنایی مشغول کنند کار خلاف را به آنها می‌آموزند.

او در پایان گفت: هم اکنون علاوه بر ترجمه کتاب تاریخ ایران کمبریج در حال کار کردن بر روی یک کتاب فوق برنامه هستم. این کتاب جلد دوم کتاب "فارسی ناشنیده" است. "فارسی ناشنیده" فقط مربوط به واژههای فارسی افغانستان بود اما این کتاب به واژه های فارسی یا فارسی شده کشورهای آیای میانه مربوط است.

حسن انوشه (متولد ۱۳۲۳ در بابل) پژوهشگر تاریخ و زبان و ادبیات فارسی و سرپرست گروه مؤلفان "دانشنامه ادب فارسی" است. او تحصیلاتش را در دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات عرب به انجام رسانده‌ است. او عضو هیات امنای بنیاد فردوسی است.

هنر آنلاین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: