کاخ تچر تخت جمشید شیب بندی شد

1393/8/27 ۱۱:۴۹

کاخ تچر تخت جمشید شیب بندی شد

مدیر پایگاه تخت جمشید اعلام کرد فصل جدید پروژه دفع آب های سطحی تخت جمشید که مربوط به شیب بندی حیاط جنوبی کاخ تچر است، انجام شد. مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه تخت جمشید گفت: فصل جدید پروژه دفع آب های سطحی تخت جمشید منجر به شناسایی برخی از موارد مهم در ارتباط با نظام آبراهه های تخت جمشید، معماری و شکل آبراهه ها و از جمله وجود دریچه اصلی دفع آبهای سطحی در حیاط جنوبی کاخ تچر شد.

 

مدیر پایگاه تخت جمشید اعلام کرد فصل جدید پروژه دفع آب های سطحی تخت جمشید که مربوط به شیب بندی حیاط جنوبی کاخ تچر است، انجام شد.

مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه تخت جمشید گفت: فصل جدید پروژه دفع آب های سطحی تخت جمشید منجر به شناسایی برخی از موارد مهم در ارتباط با نظام آبراهه های تخت جمشید، معماری و شکل آبراهه ها و از جمله وجود دریچه اصلی دفع آبهای سطحی در حیاط جنوبی کاخ تچر شد.

رضایی منفرد در ادامه اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده تعبیه ی منحول یا دریچه به منظور دفع آب در حیاط جنوبی خزانه در زمان هخامنشیان امری بدیهی به نظر می رسید، اما بدلیل عدم کاوش، شناسایی مکان این منحول اصلی تا کنون میسر نشده بود. این در حالی است که تا پیش از این آبهای سطحی کاخ تچر با ایجاد یک منحول موقتی به داخل کانالها هدایت می شد و در کاوش سال جاری، منحول مرکزی کاخ تچر که در زمان هخامنشیان برای این کاخ طراحی شده بود، شناسایی شد.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر پایگاه تخت جمشید در ادامه اظهار داشت: با شناسایی منحول اصلی و اجرای شیب بندی استاندارد در حیاط خزانه، از این پس روان آب های حیاط کاخ تچر از طریق منحول مرکزی این کاخ به سمت کانال های اصلی هدایت می شوند و مشکل آبگرفتگی در این بخش از تخت جمشید نیز برطرف خواهد شد.

رضایی منفرد یکی از بزرگترین پروژه های اجرا شده تا کنون در تخت جمشید را ، پروژه دفع آبهای سطحی تخت جمشید عنوان کرد و افزود: احیاء کانال های زیرزمینی بر اساس مجوزهای باستان شناسی، علاوه بر دستیابی به پلان اصلی نظام آبراهه های تخت جمشید در زمان هخامنشیان، رویکردی حفاظتی را برای مجموعه تخت جمشید نیز به همراه داشت.

به گفته وی در حال حاضر نیز فاز مطالعاتی پلکان شمالی کاخ آپادانا به منظور هدایت آبهای سطحی به داخل کانالهای اصلی در دست اقدام است و فاز اجرایی آن به زودی محقق خواهد شد.

در بخش دیگری از این گزارش نیز حسن راهساز مشاور علمی پایگاه تخت جمشید در خصوص پیشینه عملیات کاوش، لایروبی کانالها و و دفع آبهای سطحی تخت جمشید اظهار داشت: در سالهای 1310 تا 1313 به سرپرستی پروفسور هرتسفلد، بخش هایی از کانال شرقی خزانه و صدستون لایروبی شد و در سالهای 1333 و 1344 نیز بخش کوچکی از جناح شرقی کاخ های صد ستون و نیمه تمام لایروبی شد.

به گفته راهساز ، احیاء کانال ها از دهه 60 به بعد جزء برنامه های مهم اجرایی دفتر فنی تخت جمشید به شمار می رفت که به دلیل عدم اعتبار کافی و هزینه بالای عملیات لایروبی این اقدام به تعویق افتاد. در سال های 1370 تا 1374 تسطیح و شیب بندی 38 هزار مترمربع از محوطه به منظور هدایت روان آب ها به داخل آبرو های اصلی انجام شد.

مشاور علمی پایگاه تخت جمشید در ادامه افزود: فاز جدید عملیات لایروبی و احیاء کانال های آب زیرزمینی توسط گروه حفاظت و مرمت پایگاه جهانی تخت جمشید از سال های 1382 تا 1384 انجام و با کشف و احیاء 280 متر از کانال های صفه ، بخش وسیعی از آبهای سطحی محوطه به داخل کانال ها هدایت و توسط پمپاژ تخلیه می شد.

با کاوش بیش از 90 متر از کانال ها در سال 91 و آزاد سازی انتهای صفه تخت جمشید و همچنین کاوش در سال 93 و دستیابی به خروجی های جدید در بخش خزانه و منحول مرکزی در کاخ تچر ، مشکل عمده آبگرفتگی تخت جمشید در این مناطق نیز رفع شد و در حال حاضر عمده ی روان آب ها در محوطه تخت جمشید به سوی کانالهایی که در زیر صفه تخت جمشید هستند، هدایت می شود.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: