شرح دکتر استعلامی، تذکره الاولیاء را به کتابی خواندنی بدل کرد

1393/7/26 ۱۱:۳۱

شرح دکتر استعلامی، تذکره الاولیاء را به کتابی خواندنی بدل کرد

شب محمد استعلامی صد و هفتاد و دومین شب از شب های مجله بخارا بود که سه شنبه 22 مهر 1393 در کانون زبان فارسی موقوفات افشار برگزار شد. آنچه در پی می آید گزیده ای از سخنرانی دکتر علیقلی بختیاری و سپس دکتر سیروس علی نژاد در این مراسم است.

 

شب محمد استعلامی صد و هفتاد و دومین شب از شب های مجله بخارا بود که سه شنبه 22 مهر 1393 در کانون زبان فارسی موقوفات افشار برگزار شد. آنچه در پی می آید گزیده ای از سخنرانی دکتر علیقلی بختیاری و سپس دکتر سیروس علی نژاد در این مراسم است.

علیقلی بختیاری استاد زبان شناسی با ذکر خاطراتی درباره ی آشنایی خود با دکتر محمد استعلامی گفت: 'من با دکتر از سال 1334، یعنی با عیدی که می‏آید می‏شود شصت سال آشنا بوده‏ام. شاید کمتر دو نفری بتوانند این قدر با هم دوست باشند و این قدر خوب هم این دوستی را ادامه داده باشند. اما اگر بخواهم درباره آثاری حرف بزنم که دکتر استعلامی کار کرده، شاید بهتر باشد به سراغ هفت جلد کتابی بروم که ایشان درباره مثنوی کار کرده‏اند. وقتی شما به این کتاب‏ها نگاه می‏کنید، اگر هر مشکلی درباره مثنوی دارید حل می‏شود. خیلی ها مثنوی را شرح کرده‏اند و شاید کتابشان نیز چندین بار به چاپ رسیده باشد اما هیچ یک چون مثنوی دکتر استعلامی کامل نیست.

دکتر استعلامی در مثنوی خود تمام دشواری‏ها را آسان کرده است. و بعد وقتی به قصاید خاقانی می‏رسیم که قصایدی است بسیار دشوار، دکتر استعلامی باز هم با پشتکار فراوان به این قصاید پرداخته و با دو جلد کار را بر خواننده آسان کرده است. وقتی به تذکرهالاولیاء میرسیم، می‏بینیم که کتابی دشوار که شاید هرگز نمیتوانستیم به کسی توصیه بکنیم آن را بخواند اکنون به کتابی خواندنی بدل شده است. '

سپس سیروس علی نژاد از خاطرات دوران دانشجویی خود و آموخته هایش نزد دکتر استعلامی یاد کرد و گفت: « پیش از هر چیز باید من تجربۀ خودم را در دانشکده ارتباطات باز کنم تا شما متوجه شوید آن موقع آقای دکتر استعلامی چه نقشی داشتند. مؤسسه عالی علوم ارتباطات که بعدها شد دانشکده علوم ارتباطات ، مدرسه‏ای بسیار نو بود. خب دانشگاه باید اساساٌ نو باشد. و همه هم به مقدار لازم نو بودند اما حقیقتاٌ مدرسه عالی علوم ارتباطات وضع دیگری داشت.

دکتر اردلان که یکی از بینظیرهای ما در وزارت امور خارجه بود وحقیقتاٌ یکی از افراد شاخص این مملکت بود، آمده بود در یک مؤسسه کوچکی که فیالمثل 300 دانشجو داشت رئیس دانشکده شده بود. همین آقای دکتر بختیاری نمونه درخشانی است از آدمهایی که آنجا به تدریس دعوت میشدند. هر کسی در آنجا به تدریس دعوت نمی‏شد. آقای پرویز صانعی به تدریس دعوت میشد، و آن موقع آقای دکتر بختیاری و آقای دکتر استعلامی بسیار جوان بودند، در کنار اینها عبدالرحمان فرامرزی را دعوت میکرد. این دانشکده اساساٌ فضای دیگری داشت، اساساٌ نو بود. ما در آن روزها استادی داشتیم که الان من نمیدانم کجاست، دکتر حسن ثقوی، او حقیقتاٌ آدم امروزی بود، بسیار آدم معاصری بود، یا دکتر ناصر رحیمی. با وجود این من فکر میکنم دکتر استعلامی جوانترین استاد ما بود.

و در جایی که دکتر ناصر رحیمی، دکتر اردلان و دکتر عبدالرحمان فرامرزی و علیقلی بختیاری تدریس میکردند جای آسانی نبود که هر کسی بیاید مدیر گروه بشود. دکتر استعلامی آن موقع مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی بود. یعنی مهمترین درسهایی که میشد به یک روزنامهنویس داد .

اهمیت دیگرش این بود که آقای دکتر استعلامی تنها مدیر گروه نبود، خودش تدریس میکرد و در تدریس حقیقتاٌ این شخص نوگرا بود. به ما ادبیات معاصر درس میداد. آن موقع اصلاٌ ادبیات معاصر رسم نبود که در دانشگاه تدریس بشود. اما آن دانشکده با آن فضایی که من برای شما گفتم این میدان را باز میکرد که دکتر استعلامی بیاید آنجا و به دکتر استعلامی این اجازه را میداد تا راجع به ادبیات معاصر صحبت کند.

علی نژاد در بخشی دیگر از سخنانش افزود: مقصودم این است که دکتر استعلامی در کنار ادبیات معاصر که وی بسیار بر آن تسلط داشت و به همه شاگردانش میآموخت، به ادبیات کلاسیک هم بیش از آن مسلط بود و در کارهای بعدی خود بیشتر رفت سراغ ادبیات کلاسیک. به هر حال وقتی به دکتر استعلامی نگاه میکنم یک جهت نوگرایی اوست که همیشه مایه غبن است چون خیلیها در آن زمان به این چیزها نمیپرداختند و دیگر سو همین چیزی است که دکتر بختیاری توضیح دادند. آدم وقتی کارنامه دکتر استعلامی را امروز نگاه میکند، میبیند که این مرد یک لحظه وقتش را تلف نکرده ، تمام عمرش با خواندن و با تحقیق سر و کار داشته است و امروز ما میتوانیم از کتابهای ایشان به اندازه حضور ایشان در زمانی که دانشجو بودیم استفاده کنیم. من برای شما عمر دراز آرزو میکنم.

در این مراسم پس از قرائت یادداشت دکتر احمد کریمی حکاک ، استاد دانشگاه مریلند آمریکا، وسخنرانی دکتر محمد استعلامی ، سید عبدالله انوار، علیقلی بختیاری، سیروس علی نژاد ، گروه موسیقی ارکستر گلهای نوین ، کیوان مؤثر ( ویلون)، رامبد لطیفی ( تار) و فربد لطیفی ( تنبک)، قطعاتی را در مایه اصفهان بداهه نوازی کردند و علی دهباشی از رضا مریوند قدردانی کرد.

خبرگزاری ایرنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: