صادق سجادی: خواستاری صلح و آرامش از کهن ترین آمال انسانی است

1393/7/1 ۰۹:۵۰

صادق سجادی: خواستاری صلح و آرامش از کهن ترین آمال انسانی است

به مناسبت روز 21 سپتامبر (برابر با سی‌ام شهریور) ــ‌ كه «روز جهانی صلح» نام گرفته است‌ ــ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی با همکاری نمایندگی سازمان ملل در ایران، همایش روز جهانی صلح با حضور و سخنرانی تعدادی از استادان متخصصِ حقوق و حقوق سیاسی برگزار کرد.

 

دبا: به مناسبت روز 21 سپتامبر (برابر با سی‌ام شهریور) ــ‌ كه «روز جهانی صلح» نام گرفته است‌ ــ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی با همکاری نمایندگی سازمان ملل در ایران، همایش روز جهانی صلح با حضور و سخنرانی تعدادی از استادان متخصصِ حقوق و حقوق سیاسی برگزار کرد.

نخستین سخنران در بخش افتتاحیه این مراسم، دکتر سید صادق سجادی معاونت پژوهشی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و عضو شورای عالی علمی مرکز بود.

دکتر سجادی گفت: نخست به حضار ارجمند، دانشمندان و محققان و دوستداران صلح که مخصوصاً امروز یکی از مهمترین آرزوهای انسان، فارغ از هر رنگ و دین و آئین و حکومت است، خوش آمد می گویم.گرچه برای صلح و صلح خواهی، که به دیده بعضی از فیلسوفان، از جمله فضیلت هاست، تعریفی مطلق نمی توان به دست داد، اما  به مصداق تُعرف الامور باضدادها، بحث در باره مفهوم صلح بدون دریافت مفهوم جنگ بطور عام، اعم از کشمکشهای روحی و درونی و جنگ های مادی راه به جایی نمی برد.

معاون پژوهشی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی افزود: اگر این نظر که جنگ یکی از کهن ترین کنش های انسان چه در برابر طبیعت و چه در برابر یکدیگر بوده است،درست باشد، خواستاری صلح و آرامش هم از کهن ترین آمال انسانی است. صلح در برابر جنگ به معنای عام، کوشش برای برانداختن آن است. گرچه غالب ادیان بنا بر طبیعت آموزه های خود و مخصوصاً بدان سبب که قتل عمد یا سلب حیات عمدی از انسان را حرام می دانند، از مدافعان صلح و آرامش بوده اند، اما اصحاب ادیان و مذاهب همه وقت به آن تعالیم عمل نکرده اند و قسمتی از طولانی ترین و خونین ترین پیکارهای بشر، جنبه های دینی و مذهبی داشته است. فیلسوفان برجسته و عارفان نامدار و متفکران بزرگ عالم بشریت همه وقت خواهان صلح بوده اند.

وی در ادامه گفت:  ایجاد نهضت صلح طلبی به روزگار معاصر، برای تحقق همین هدف ، قطع نظر از هر تعلقی است؛ گرچه متأسفانه به دلایلی که حالا جای بحث آن نیست توفیقی چشمگیر به دست نیاورده است. اصحاب همین نهضت یا عموماً صلح طلبان جهان نیز در تعاریف و مصادیق آن متفق نیستند. گروهی مخالف مطلقِ هر نوع جنگی اند و معتقدند ارتشها باید منحل شوند؛ بعضی با جنگهای تهاجمی، نه دفاعی، مخالف اند و بعضی جنگ برای اعاده استقلال و آزادی را مجاز می شمارند.

دکتر سجادی اظهار داشت:  در عصر جدید نخستین بار به سال 1834میلادی کنگره جهانی صلح در لندن برگزار شد؛ و در 1892م دفتر بین المللی صلح در برن سوئیس افتتاح گردید. جایزه صلح نوبل در گسترش عقیده صلح طلبی بسیار مؤثر بوده است. مباحثی چون خلع سلاح عمومی و نهادهایی چون سازمان ملل متحد و دیوان های بین المللی، و اندیشه هایی چون گفتگوی تمدن ها در برابر جنگ تمدن ها، هم با نهضت صلح طلبی جهانی مرتبط اند؛ گرچه بازهم در برابر قدرت طلبی و سلطه جویی روزافزون قدرتهای بزرگ راه به جایی نبرده اند.

وی در پایان گفت: مردم جهان باید بدانند که جنگ و کشمکش به هر شکل و به هر بهانه ای خلاف عقلانیتی است که بشر خود را بدان آراسته می داند و نتیجه ای جز افزایش خشونت و خونریزی و سرانجام ویرانی جهان نخواهد داشت. نشست هایی که در باره و برای صلح در هرجای دنیا برگزار می شود، گرچه فاقد قدرت اجرایی است، اما این فایده از آن متصور است که توجه مردم و مخصوصاً زمامداران را تا اندازه ای به خطری که بشریت را مورد تهدید جدی قرار داده است متوجه گرداند. یقین دارم که سخنان استادان و دانشمندان حاضر در این نشست اهمیت موضوع را بیش از پیش برای ما روشن می کند و به کوشش برای توسعه فکر صلح طلبی و مخصوصا اثبات صلح خواهی ایرانیان و مسلمانان وا می دارد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: