فتح تهران میراث ناملموس می‌شود

1393/5/13 ۱۲:۳۴

فتح تهران میراث ناملموس می‌شود

فتح تهران یکی از کلیدی ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است، رویدادی که امسال برای نخستین بار ایکوم به همراه سازمان میراث فرهنگی، خانه مشروطه و کتابخانه مجلس آن را جشن گرفته است. معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی هم این رویداد را یکی از وقایع ارزشمند تاریخ معاصر دانسته و در برنامه رونمایی از کتاب فتح تهران گفت: «فتح تهران هم به همراه چند پروژه دیگر از تاریخ معاصر در فهرست میراث ناملموس ایران جای می گیرد.»

 

 

 

فتح تهران یکی از کلیدی ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است، رویدادی که امسال برای نخستین بار ایکوم به همراه سازمان میراث فرهنگی، خانه مشروطه و کتابخانه مجلس آن را جشن گرفته است. معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی هم این رویداد را یکی از وقایع ارزشمند تاریخ معاصر دانسته و در برنامه رونمایی از کتاب فتح تهران گفت: «فتح تهران هم به همراه چند پروژه دیگر از تاریخ معاصر در فهرست میراث ناملموس ایران جای می گیرد.»

برگزاری نمایشگاه و رونمایی کتاب فتح تهران روز 15 مرداد امسال همزمان با فرمان مشروطیت در کاخ صاحبقرانیه برگزار می‌شود. گفته می‌شود که اگر چه فتح تهران در 24 تیرماه سه سال بعد از فرمان مشروطیت به وقوع پیوسته به دلیل مرتبط بودن این دو رویداد همزمان این مراسم برگزار شده است.

احمد محیط طباطبایی،جانیشین رییس ایکوم و مشاور رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی

«احمد محیط طباطبایی»، جانشین رییس ایکوم درباره این مراسم توضیح داد: «به مناسبت 14 مرداد روز صدور فرمان مشروطه در کاخ صاحبقرانیه، کمیته ملی موزه‌های ایران با همیاری مجموعه تاریخی کاخ موزه نیاوران، سازمان میراث فرهنگی، خانه مشروطه تبریز و کتابخانه مجلس تصمیم گرفتیم در رابطه با یکی از آثار این مجموعه، کتابی تهیه شود، این اثر روایت  تابلو فتح تهران است و به نوعی در این کتاب روایت فتح تهران معرفی می‌شود. این کتاب از سوی آقای اردشیر صالح پور، معاون ایکوم تهیه شده است و در این مراسم رونمایی می‌شود.»

به گفته این کارشناس نام‌آشنای میراث فرهنگی تهران، در این مراسم همراه این رونمایی نمایشگاه‌های از طریق بخش خصوصی در رابطه با این مناسبت برگزار می‌شود. به عنوان مثال آقای مهدی تمیزی، مجموعه آرامستان‌ها و قبرهای بختیاری‌ها بقعه میر و آثاری از آقایان نجف زاده و حسن زاده نیز به نمایش در می‌آید، همچنین در برنامه اتاق اسناد کاخ صاحبقرانه  درباره بختیاری‌ها و گیلک‌هایی که تهران را فتح کردند، صحبت می‌شود. آقای بهشتی، رییس پژوهشگاه و رییس ایکوم نیز این نمایشگاه را افتتاح می‌کنند.

محیط طباطبایی در مورد اهمیت مشروطه در تاریخ معاصر ایران گفت: «مشروطه نقطه کلیدی تاریخ معاصر ماست امروز اگر مجلس را داریم و همچنین جمهوری اسلامی نتیجه تمام خون‌ها و مجاهدت‌هایی است که در این دوره انجام شده است. مشروطه مجاهدت‌های بسیار در جهت رسیدن مردم به حق‌شان است.»

 

تهیه پرونده‌ میراث ناملموس فتح تهران

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه برگزاری این برنامه در راستای بیانات رئیس جمهور در خصوص توجه به مسئله دفاع مقدس بوده تاکید کرد: «در این سلسله برنامه که سه قسمت است دفاع مقدس از مشروطه تا انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد:« به رویدادهای فرهنگی باید توجه ویژه‌ای شود که یکی از این اقدامات ثبت این رویدادها در میراث ناملموس است.»

به گفته او این برنامه به اتفاق ایکوم در جهت حفظ مناسبت‌های تاریخی ایران برگزار شده است و قرار است که این رویدادهای تاریخی به مردم معرفی شود.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی از ثبت مکان رویدادهای تهران گفت

طالبیان با بیان اینکه هنوز عنوان پرونده ثبتی این رویدادها تعیین نشده است گفت که باید بررسی‌ و کارشناسی های بسیاری روی این مکان – رویدادها انجام شود و به همین دلیل به اداره‌های میراث فرهنگی شهرستان ها دستور داده شده تا این رویدادها را شناسایی و بررسی کنند و برای آن‌ها پرونده‌ای تشکیل شود.

معاون میراث فرهنگی در مورد آغاز دوباره فعالیت‌های پژوهشی در سازمان میراث فرهنگی گفت که امیدوارم پژوهشگاه سازمان با ریاست آقای بهشتی بتواند بار دیگر بحث پژوهش و تولید محتوای میراث فرهنگی را آغاز کند. این بخش هم مانند بسیاری از بخش‌های دیگر سازمان ضربه‌های جدی خورده است بنابراین ما تصمیم داریم با همکاری تنگاتنگ پژوهشگاه بار دیگر این بخش را پویا کنیم.

 

فتح تهران به روایت یک تابلو

اردشیر صالح پور، معاون ایکوم و نویسنده کتاب فتح تهران درباره علت اصلی نام گزاری این برنامه با عنوان «بازنمایی فتح تهران» گفت: بازنمایی به معنای رونمایی نیست بلکه به معنای یک تغییر جدی است که به مخاطب کمک می کند از زاویه تازه ای به شیء ماندگار در موزه نگاه کند.

به گفته او، گاهی اوقات تغییر مکان یک اثر در موزه می تواند باعث توجه دوباره مخاطب به آن شود و ما قرار است در برنامه بازنمایی فتح تهران در حاشیه رونمایی از کتاب «فتح تهران»، تابلوی فتح تهران را که یک اثر مهم اما کمتر دیده شده این کاخ است را بازنمایی کرده و به همراه نقالی، به شرح این واقعه مهم و تاثیرگذار در فرآیند مشروطه بپردازیم.

صالح پور درباره نقش فتح تهران در مشروطه نیز تاکید کرد: فتح تهران در حقیقت نقطه اوج یک فرآیند دراز مدت است که امروز عنوان مشروطه به خود گرفته و به نظرم بهترین مکان برگزاری چنین برنامه ای در موزه نیاوران است چرا که کاخ نیاوران محل پادشاهی احمد شاه بوده؛ شاهی که اولین شاه منتخب مشروطه خواهان بوده است.

آفرین امامی، رئیس کاخ موزه نیاوران در این نشست حضور داشت. این برنامه با حمایت رئیس کاخ موزه نیاوران برگزار شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: