معاون میراث فرهنگی : 140مدرسه تاریخی مرمت می شود

1393/2/28 ۰۹:۳۰

معاون میراث فرهنگی : 140مدرسه تاریخی مرمت می شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مرمت و بازسازی 140 مدرسه تاریخی در سراسر کشور خبرداد. محمد حسن طالبیان روز شنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه گفت: 10 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این مدارس اختصاص یافته است.

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مرمت و بازسازی 140 مدرسه تاریخی در سراسر کشور خبرداد.

محمد حسن طالبیان روز شنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه گفت: 10 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این مدارس اختصاص یافته است.

وی به ساماندهی بناها و آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی این اماکن 85 میلیارد ریال تامین اعتبار شده تا ساماندهی این بناها هزینه شود.

طالبیان همچنین به اختصاص اعتبار به آثار ثبتی و خانه های تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: در این برنامه برای 30 اثر ثبتی مبلغ 70 میلیارد تامین اعتبار شده است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره براینکه برای رسیدگی به 18 بافت تاریخی 18 میلیارد ریال تامین اعتبار شده است گفت: همچنین امسال برای 50 محوطه تاریخی 11 میلیارد اعتبار اختصاص یافته است.

وی به عناوین روزهای هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: هفته میراث فرهنگی 28 اردیبهشت ماه تا سوم خردادماه برگزار می شود که به ترتیب میراث فرهنگی و موزه، آموزش و میراث فرهنگی، رسانه و میراث فرهنگی، کودک و میراث فرهنگی، مفاخر و میرات فرهنگی، وحدت و میراث فرهنگی و دفاع مقدس و میراث فرهنگی عناوین روزهای یاد شده است.

طالبیان گفت: همزمان با روز جهانی موزه وآغاز هفته میراث فرهنگی، موزه ملی ایران به عنوان مهم ترین موزه باستان شناسی کشور دو نمایشگاه از یافته های باستان شناسی در این موزه و نیزموزه های باستان شناسی استان های کردستان و همدان برپا می کند.

وی افزود: در این نمایشگاه که با مشارکت پژوهشکده باستانشناسی برگزار می شود یافته های باستان شناسی سال 91مکشوفه از 19 محوطه تاریخی به معرض نمایش گذاشته می شود.

طالبیان همچنین گفت: در این ایام نمایشگاهی از 40 قلم اشیا منحصر بفرد زرین و سیمین شامل پلاک، سینی،دستبند و دیگر اشیاء سفالین،عاج و مفرغی مکشوفه از قلعه زیویه در موزه باستان شناسی سنندج برگزار می شود.

نمایشگاه دیگری از اشیا کاوش های علمی باستان شناسی تپه های نوشیجان وپری مشتمل بر 44 قلم اشیا سفالین و مفرغی ونیز زیور آلات ومهرمربوط به دوره تاریخی وپیش ازتاریخ نیز در این همدان برپا می شود.

 

 

** کودکان و نوجوانان گروه هدف میراث فرهنگی

وی کودکان و نوجوانان را گروه هدف میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: در این هفته در تلاش هستیم که کودکان و نوجوانان به عنوان گروه هدف، بیشتر اهمیت میراث فرهنگی را درک کنند و همچنین یک همگرایی فرهنگی بین اقوام مختلف بوجود آید.

طالبیان افزود: نخستین کارگاه آموزشی کودکان و نوجوانان در هفته میراث فرهنگی در مجموعه نیاوران برگزار می شود.

وی اظهار کرد در این کارگاه حدود هزار کودک مدارس شهر تهران برای آشنایی با 16 اثر ثبت شده کشور در یونسکو حضور خواهند داشت.

 

** افزایش شمار بازدیدکنندگان خارجی از موزه ها

طالبیان همچنین از افزایش شمار بازدیدکنندگان خارجی از موزه های کشور اشاره کرد و گفت: از نوروز امسال تاکنون روزانه بین 700 تا 2000 هزار نفر از موزه های تهران بازدید کرده اند.

وی افزود: این بازدیدکنندگان معمولا از کشورهای مختلف از جمله کره، اسپانیا، ایتالیا آلمان و ژاپن بوده اند که با مرمت و بازسازی این موزه ها انتظار می رود که شمار بازدیدکنندگان بیشتر شود.

 

** آموزش میراث فرهنگی

طالبیان در ادامه به بحث آموزش در میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر سه پایگاه مردمی میراث فرهنگی در شهر تهران برای آموزش شهروندان فعال است.

وی افزود: این پایگاه ها در بوستان های دانشجو، لاله و ملت مستقر است و دانشجویان و استادان میراث فرهنگی موضوعات مختلف میراث را به مردم آموزش می دهند.

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد دراین پایگاه ها حساسیت و نقش مردم در حفاظت از میراث فرهنگی به مردم آموزش داده می شود.

 

** فعالیت 500 موزه در کشور

مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست خبری گفت: موزه های کشور هر چند از نظر اداری ومالی در وضیعت خوبی نیستند اما گنجینه های باارزشی را حفاظت می کنند.

عبدالرضا کارگر افزود: اکنون بیش از 500 موزه در کشور فعال بوده که نیمی از آن ها خارج از سازمان میراث فرهنگی فعالیت می کنند ولی با حمایت این سازمان به فعالیت مشغول هستند.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: