سید محمد بهشتی: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در میان تمام دستگاه‌‌های کشور بیشترین آسیب را دید

1393/4/25 ۱۲:۱۰

سید محمد بهشتی: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در میان تمام دستگاه‌‌های کشور بیشترین آسیب را دید

سید محمد بهشتی با اعلام این موضوع که سازمان میراث‌فرهنگی در میان تمامی دستگاه‌های دولت بیشترین صدمه را پشت سر گذاشته تاکید کرد: «سازمان میراث‌فرهنگی در میان تمام دستگاه‌های و نهادهای دولتی بیشترین آسیب را دید و در این میان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی نه‌تنها متحمل بیشترین ضربات بود که در آسیب‌های وارده رتبه نخست را دارد». صبح امروز درحالی مراسم معارفه سید محمد بهشتی و تودیع جلیل گلشن در سالن اجتماعات موزه ملی برگزار شد که سید محمد بهشتی، از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به‌عنوان بخش مهمی از سازمان نام برد که متحمل بیشترین و بزرگترین آسیب‌ها شده است.

 

سید محمد بهشتی با اعلام این موضوع که سازمان میراث‌فرهنگی در میان تمامی دستگاه‌های دولت بیشترین صدمه را پشت سر گذاشته تاکید کرد: «سازمان میراث‌فرهنگی در میان تمام دستگاه‌های و نهادهای دولتی بیشترین آسیب را دید و در این میان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی نه‌تنها متحمل بیشترین ضربات بود که در آسیب‌های وارده رتبه نخست را دارد».

صبح امروز درحالی مراسم معارفه سید محمد بهشتی و تودیع جلیل گلشن در سالن اجتماعات موزه ملی برگزار شد که سید محمد بهشتی، از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به‌عنوان بخش مهمی از سازمان نام برد که متحمل بیشترین و بزرگترین آسیب‌ها شده است.

در این مراسم رییس جدید پژوهشگاه اعلام کرد:« در اوایل کار دولت یازدهم، سازمان میراث فرهنگی به یک فرد تصادف‌کرده تشبیه شد که وضعیت بسیار وخیمی دارد، اکنون پژوهشگاه را به‌ بخشی از بدن آن فرد تشبیه می‌کنم که قابل شناسایی نیست. بنابراین شاید حق این باشد که تا مدتی، توقع یک مدیریت و شرایط نرمال از پژوهشگاه را نداشته باشیم تا حالش بهتر شود».

بهشتی اعلام کرد: از 6 شهریور سال 76 که به این سازمان وارد شدم تا امروز، هیچ‌گاه فکر نکردم که از این سازمان رفته‌ام، هرچند در مواقعی، مورد غضب قرار گرفتم. بنابراین اکنون احساسم این نیست که به سازمان بازگشته‌ام. اگر محذورات قانونی جلیل گلشن نبود، رییس سازمان نیز ترجیح می‌داد، آقای گلشن - رییس پیشین پژوهشگاه -همچنان در سمت خود باقی بماند.

او گفت: من به‌عنوان یک محلل قانونی به پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی وارد شدم و تلاش می‌کنم این سهم را به‌خوبی ایفا کنم.

بهشتی همچنین  نقش پژوهشگاه را در سازمان مانند نقش گندم در وزارت جهاد کشاورزی دانست و ادامه داد: این وزارتخانه زمانی که می‌خواهد کارنامه‌ی خود را به دولت ارائه کند، میزان تولید کل گندم در کشور را عملکرد خود می‌داند. در برخی موارد نیز وظیفه‌ی پژوهشگاه همین است. در حال‌حاضر من به کمک آقای گلشن آمدم و معقتدم او همچنان در پست خود پابرجا است.

بهشتی اما به دوران تلخی که سازمان میراث‌فرهنگی و پژوهشگاه پشت سر گذاشته اشاره کرد و گفت: مدریت جلیل گلشن سبب شد که پس از گذشت دوران تلخ و پرتلاطم میراث‌فرهنگی، ثبات و آرامش در پژوهشگاه برقرار شود اما این نکته را نباید فراموش کرد که ما نباید به‌زودی توقع فعالیت و عملکرد نرمال را داشته باشیم.

او به نقش تمامی همکاران و پژوهشگران در پیشبرد اهداف پژوهشگاه تاکید کرد و افزود: درحال‌حاضر برای بهبود حال پژوهشگاه همه باید کمک کنند تا این مسیر به‌سرعت طی شود.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی اما نقش پژوهش در حوزه میراث‌فرهنگی و جامعه بسیار با اهمیت دانست و ادامه داد: اینکه ما بدانیم پژوهشگاه کجاست؟ نقش آن چیست بسیار اهمیت دارد. میراث‌فرهنگی برای امر حفاظت اهمیت بسیار قائل است به‌طوری که حتی در شرایط جنگ و کمیسیون 54 نیز امرحفاظت تعطیل نمی‌شود.

او اما با طرح این پرسش که چرا امر حفاظت مهم است و سازمان میراث‌فرهنگی چرا حفاظت را تعطیل نمی‌کند گفت: مهمترین دلیلی که می‌توان برای امر حفاظت نام برد اینست که پژوهشگران بتوانند نتایج پژوهش‌ها را به جامعه منتقل کنند.

به‌گفته بهشتی، پژوهش‌ها سبب یادآوری هویت ‌افراد و ‌اعتلای جامعه می‌شود. و اگر پژوهشگاه فعالیت خود را به‌درستی انجام ندهد جامعه امروز نیز بی‌بهره از ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی می‌شود.

بهشتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی «مرکز منطقه‌یی ایکروم (مرکز جهانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی)» در پژوهشگاه سازمان، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل پژوهشگاه در حال حاضر نبود فضای کافی است، پس از آن، با مشکل کمبود اعتبار یا نبودن آن مواجه هستیم که باید به این نکات توجه شود.

در این مراسم، جلیل گلشن بافقی - رییس پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - نیز با اشاره به حاکم شدن آرامش و سکون در پژوهشگاه، اظهار کرد: روز گذشته، وزارت علوم موافقت خود را با هیئت امنایی شدن پژوهشگاه سازمان اعلام کرد. به همین دلیل، در وضعیت کنونی باید به این نکته توجه کنیم که اکنون پژوهشگاه سازمان در وزارت علوم رتبه‌ی 2 از آخر را دارد. این در حالی است که در سال‌های 1390 و 1391 رتبه‌ی بهتری را داشت. امیدوارم امسال و در آینده بتوانیم رتبه‌ای بالاتر کسب کنیم.

او یکی از نابرابری‌ها در ضوابط وزارت علوم را نبود تناسب در پژوهشگاه میراث فرهنگی میان دیگر اعضای هیئت امنا از سوی دستگاه‌های دولتی دانست.

وی با اشاره به برخی اقدامات که در طول 10ماه کار خود در این بخش از سازمان میراث فرهنگی داشته است، گفت: بزرگ‌ترین مشکل در این مدت، پژوهشکده‌ی حفاظت و مرمت و دستگاه‌های آن بود. زمانی که پژوهشگاه به شیراز منتقل شد، همه‌ی دستگاه‌ها و وسایل آزمایشگاه آسیب دیدند؛ اما در حال حاضر همه‌ی تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات این پژوهشگاه به کار برده‌ایم.

خبرگزاری میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: