ضرورت معرفی کرمان به جهان با قابلیت‌های یک شهر ایده‌ال اسلامی

1398/2/8 ۱۰:۲۱

ضرورت معرفی کرمان به جهان با قابلیت‌های یک شهر ایده‌ال اسلامی

جشنواره گنج سی ساله به همت بنیاد کرمان شناسی دیروز با حضور مدیران کشوری و استانی ، مورخان ، استادان و فرهیختگان در تالار وحدت دانشگاه باهنر کرمان گشایش یافت.

 

جشنواره گنج سی ساله به همت بنیاد کرمان شناسی دیروز با حضور مدیران کشوری و استانی ، مورخان ، استادان و فرهیختگان در تالار وحدت دانشگاه باهنر کرمان گشایش یافت.

سید محمد علی گلاب زاده رئیس مرکز کرمان شناسی در آیین افتتاح این جشنواره با تاکید بر این که مرکز کرمانشناسی مفتخر است که در سایه بنیاد ایران شناسی خدمت می کند،افزود: ۳۰ سال قبل در پی تحقیقی که در رابطه با خمودگی مردم کرمان در حال انجام بود ، دریافتیم که نه فقط عوام بلکه خواص هم درک عمیقی از واقعیت های کرمان ندارند و حتی بسیاری دیار بزرگ کریمان را نمی شناسند.

 

وی ادامه داد: کرمان سرزمینی که سرافرازی هایش همواره ورد زبان در تمامی دوره های تاریخی بوده و مردمش در زمین های حسرت به دل از قطره های آب، یک چهارم باغات کشور را در این سرزمین ایجاد کردند و قنات و قنوتشان شهره آفاق است.

 

رئیس مرکز کرمان شناسی ادامه داد : مردمان این سرزمین هرگز سر در مقابل ستم و بیداد فرو نیاورده اند و گرچه تاوان مهمان نوازی لطفعلی‌خان‌زند را با تقدیم هزاران جفت چشم به تاریخ پرداختند، هرگز سر ارادت از کوی مهمان برنداشتند.

 

وی با اشاره به جانفشانی های فرزاندان خلف ایران در۸ سال دفاع مقدس گفت : آنها پرشکوه ترین حماسه ها را آفریدند و خواب را در چشمان دشمن شکستند و خصم را به زنجیر کشیدند.‌او تاکید کرد: مردم استان کرمان در طول هزاران سال افتخار آفریدند و در میان هزاران شیء که از کُنار صندل به دست آمد فقط یکی دو خنجر به جا مانده و بقیه همه امکانات و وسائلی برای رفاه، آرامش و آسایش انسان ها بوده است.

 

گلاب زاده گفت : ۳۰ سال قبل که کارمان را آغاز کردیم ،آمدیم که این سرزمین را معرفی کنیم اما هیچ امکاناتی در اختیار نداشتیم و این راه را با پای عشق پیمودیم.اکنون ۳۰ سال از تاسیس مرکز کرمانشناسی می گذرد اما آغازی از یک پایان است و به یاری خدا این مرکز بزودی با تحولاتی در زمینه های مختلف جوانگرایی کار خود را دنبال خواهد کرد.

 

وی در پایان سخنانش، به بیان ویژگی شهرستان های این استان پرداخت.

 

در ادامه این مراسم نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زحمات رئیس مرکز کرمان شناسی گفت :سید محمد علی گلاب زاده بسی رنج برده تا گنج به دست آورده است وی بی‌مهری‌های بسیار دید ولی آنقدر پایداری کرد تا امروز نتیجه‌اش را دید.

 

مهدی زاهدی ادامه داد: ما کرمانی‌های بسیاری داریم که کرمان را به خوبی نمی شناسند و برعکس غیر کرمانی‌هایی که عمیقا با این استان آشنا هستند.

 

وی یاد مرحوم افضلی پور نیکوکار خوشنام این خطه را گرامی داشت و گفت : وی اصالتا کرمانی نبود ولی شناخت عمیقی داشت و خدمات بسیاری در حوزه فرهنگ و علم به کرمانی ها ارائه کرد.

 

توسعه فرهنگی،مقدم بر توسعه اقتصادی

درادامه این جشنواره محمد جواد فدایی استاندار کرمان به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به فعالیت‌های چشمگیر مرکز کرمان‌شناسی در

 

۳۰ سال گذشته افزود : وظیفه کرمان‌شناسی در این ۳۰ سال چه بوده و در ۳۰ سال آینده باید چه باشد؟ کشوری که مردم آن از کیفیت زندگی خوبی برخوردار باشند، توسعه‌یافته است و شاخص‌ترین بُعد توسعه، توسعه اقتصادی است اما در قرن اخیر کشورهایی که فقط توسعه اقتصادی برای آنها مهم بود، با شکست مواجه شدند‌. توسعه فرهنگی بر توسعه اقتصادی و سیاسی مقدم است و برای موفقیت ابتدا باید به این حوزه بپردازیم.‌وی مهم ترین رکن هویت بخش هر جامعه را فرهنگ و پیشنیه آن جامعه دانست و تاکید کرد: بقای هر جامعه به دوام اصول فرهنگی آن بستگی دارد.عوامل فرهنگی در نحوه پذیرش و استفاده از تکنولوژی تاثیرگذار است که بر همین اساس یونسکو دهه پایانی قرن بیستم را دهه فرهنگ نامگذاری کرد .

 

فدایی ادامه داد : اگر در استان کرمان خواهان توسعه همه جانبه باشیم، لازم است ابتدا به توسعه فرهنگی بپردازیم که مرکز کرمانشناسی می تواند این توسعه را به عهده بگیرد و در کنار نهادهای متعدد فرهنگی که داریم، مرکز کرمانشناسی می تواند با استفاده از این مراکز و امکانات به صورت جدی وارد بحث توسعه فرهنگی شود که لازمه آن کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی، تنظیم برنامه دقیق و منظم و روش اجرایی است.

 

استاندار کرمان گفت : در ۳۰ سال گذشته مرکز کرمان شناسی تاحدی در رسالت خود موفق بوده است و در شرایط فعلی نیاز است با جدیت بیشتری به توسعه فرهنگی استان پرداخته شود.

 

همچنین رئیس دانشگاه باهنر کرمان گفت : تأسیس مرکز کرمان‌شناسی انتخابی آگاهانه و به منظور شناساندن سطح علمی و توانمندی‌های استان کرمان است.

 

دکتر طاهر به اشاره به سخن مرحوم دکتر باستان پاریزی که گفته است «تاریخ کرمان تاریخ همه ایران است»،افزود: شیوه های زندگی در کرمان متنوع است و مردمانی با عقاید دینی و مذهبی بسیاری دارد. مرکز کرمان شناسی در مدت حیات خود به معرفی ۳۰۰ نوع کتاب ،همایش و مجله وزین کرمان شناسی پرداخته که درشناخت استان کرمان بسیار موثر بوده است.

 

هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده برجسته کشورمان،سخنران دیگر این آیین باشکوه بود.وی گفت : دولتمردان و بزرگان باید بدانند با هنرمندان می‌توانند ماندگار بشوند و خوشا به حال مدیری که در زمان زندگی‌اش‌، هنرمند با استعداد و با موقعیت خاص هنری وجود دارد که می تواند نام او و دوره او را زنده نگه دارد.

 

وی با بیان این که متاسفانه اتفاقی که چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم، فراموش کردن هنر و هنرمندان است،ادامه داد: معتقدم نویسنده مانند بوکسور و فوتبالیست و‌… یک دوره ای دارد و تمام می شود و دوره من تمام شده است و دیگر نمی‌خواهم بنویسم. البته اگر بتوانم.

 

مرادی کرمانی درادامه گفت : آیا می توانیم از موسیقی ایران حرف بزنیم و از بنان نگوئیم یا از شعر مدرن حرف زد و از نیما چیزی نگفت؟

 

این هنرمند و نویسنده خوشنام گفت : چرا سوزن و نخ برداریم و دنبال پارگی بگردیم؟ چشم ها را باید شست. هر کس عیبی دارد و به جز معصومان علیهم السلام، هیچ کس معصوم نیست. باید خدمات و کارهای ماندگار را روی ترازو بگذاریم.‌وی افزود: نمی توان هنرمند را زیر خاک مدفون کرد، هنرمند مانند آب است و هیچ کس نمی تواند آب را پنهان کند و آب اگر به آسمان برود به صورت باران می آید و اگر در زمین برود، چشمه می شود و هیچ وقت گم نمی شود.

 

درادامه فرشید شریعتمداری معاون بنیاد ایران شناسی در سخنانی نسبت به فعالیت های بنیاد کرمانشناسی ابراز خرسندی کرد و گفت: درمهرماه سال ۹۴ شاهد صدور حکم پیوستن مرکز کرمان شناسی به بنیاد ایرانشناسی بودیم. بنیاد کرمانشناسی اکنون درکنار سایر شعبه ها مشغول به فعالیت استکه امیدواریم با حمایت استانداران گیلان و البرز، آنها هم به بنیاد ایران شناسی بپیوندند.

 

همچنین احمد پور احمد استاد جغرافیای دانشگاه تهران و کرمان پژوه برجسته با اشاره به این که قدمت استان کرمان به اندازه ایران و شاید بیش از آن است،افزود : خوشحالم مرکز کرمان شناسی به عنوان الگوی استان شناسی شناخته شده است.همه ویژگی‌ها و اصول شهرسازی درکرمان رخ نمایی می کند. به عنوان مثال ساخت شهر به سوی قبله و کارکرد بازار سنتی علاوه بر داد و ستد به عنوان پایگاه مذهبی و بسیاری از مسایل دیگر را درکرمان شاهدیم و در حقیقت کرمان مدلی برای عرضه شهری اسلامی به توریست‌ها‌‌، محققان و مورخان است.

 

درادامه رئیس پژوهشکده بخش فرهنگ مردم وابسته به دایره المعارف بزرگ اسلامی گفت : گنجینه کرمان شناسی در کرمان یک گنجینه منحصر به فرد است و اگر کسی به تحقیق درمورد فرهنگ مردم نیاز به مرجعی داشته باشد، کتاب های این بنیاد برای رفع نیاز کافی است.‌دکتر جعفری قنواتی ادامه داد : میزان آثار مرکز کرمان شناسی به حدی در این سالها فراوان شده است که همه نشان از زحمات دلسوزانه رئیس این مرکز است.

 

دکتر ماهری استاد دانشگاه های انگلیس و ایران هم درباره تمدن هزارساله استان کرمان گفت :درباره کرمان کتابی با عنوان تمدن های نخستین کرمان نوشته ام که تل ابلیس‌، تپه یحیی‌، شهداد و جیرفت از جمله تمدن های اولیه کرمان محسوب می‌شوند و در آنها شاهد آثار باستانی با قدمت ۷۰۰۰ ساله هستیم.

 

در پایان این مراسم از سردیس سه شخصیت برجسته استان کرمان از جمله دکتر روح الامینی ، دکتر حمید فرزام و حجت الاسلام حجتی رونمایی شد.

 

همچنین دراین جشنواره از کتاب گنج سی ساله به مناسبت سی امین سالروز افتتاح مرکز کرمان شناسی رونمایی و از مورخان و فرهیختگان و مسئولانی که در ۳۰ ساله گذشته مرکز کرمان شناسی را یاری کرده اند، تقدیر به عمل آمد.

 

این جشنواره تا ۱۲ اردیبهشت ادامه خواهد داشت و مورخان و کرمانشناسان در قالب برگزاری نشست‌های تخصصی، به بررسی ویژگی‌های تمامی شهرستان های کرمان خواهند پرداخت.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: