مشتاقیه یکی از آثار گردشگری استان کرمان است و در آن آرامگاه چندین تن از بزرگان و مشاهیر ساکن در کرمان وجود دارد. شهرت این بنا به آرامگاه مشتاق علی شاه است که از عارفان زمان خود بوده است. با لست سکند همراه باشید تا در میان این سه گنبد زیبا داستانهای آن را مرور کنیم.
جشنواره گنج سی ساله به همت بنیاد کرمان شناسی دیروز با حضور مدیران کشوری و استانی ، مورخان ، استادان و فرهیختگان در تالار وحدت دانشگاه باهنر کرمان گشایش یافت.
هزاران هزار بار، انگشتان زنان کرمانی باید سوزن را بر شال بزند تا با نخهای رنگارنگ، طرحهای بته جقه، درخت زندگی، قهر و آشتی، سرو، ترنج و دهها طرح دارای معنا و مفهوم فلسفی روی پارچه پدیدار و سوزندوزیهایی خیرهکننده خلق شود.
با اعتذار از خوانندگان ارجمند که به این شاخ و آن شاخ میپریم، اجازه بدهید همانگونه که در آغاز نگارش خاطرات مجالس عزاداری کرمان با الهام از مقالات استاد دکتر مهدوی دامغانی از تهران شروع کردم و بعد به کرمان رفتم، حالا هم در وسط مطلب، با توجه به عنایت جناب استاد به این یادداشتها، چند دقیقهای از کرمان به تهران بیایم و باز برگردم به کرمان:
در استان و شهر کرمان، در سراسر ایام سال مجالس عزاداری هفتگی و گاه ماهیانة امام حسین(ع) در منازل و مساجد و تکایا و حسینیهها و امامزادهها و نیز برخی از مراکز دولتی یا خصوصی تشکیل میشد و میشود که مثل همه جای ایران و کشورها و شهرهای شیعهنشین، با شکوه و اخلاص فراوان و بزرگداشت و تکریم خاطرة یگانة شهادت حضرت ابیعبدالله علیهالسلام و یاران وفادارش همراه است؛ همانگونه که امام راحل(ره) فرمودند: «این محرم است که اسلام را زنده نگه داشته است.» اما آنچه از کرمان به خاطر دارم، از این قرار است:
سلسله مقالات سودمند استاد بزرگوار دور از وطن، دکتر احمد مهدوی دامغانی دامت افاضاته برآنم داشت که برای ادای حقّ عزاداریهای مخلصانه کرمانیها در سراسر ایام سال، بهخصوص ایام عاشورای حسینی(ع) و نیز یادآوری خاطرات نزدیک به هفتاد سال گذشته از مجالس سوگواری خامس آلعبا(ع) در کرمان در ضمن یادکردی از وعاظ و خطبا و ذاکرین (یا به قول آقای مهدوی مُذکرّین) امام حسین(ع) و هم بانیان عام و خاص آن عزاداریهای بسیار باجلال و شکوه، چند کلمهای در این باب تقدیم خوانندگان ارجمند کنم.۱
«به دنبال پیگیریهای طرحهای مطالعاتی مرحوم شهریار عدل در منظر فرهنگی بم؛ سرپرست و مجری طرح بررسی و شناسایی "قلاع" منظر فرهنگی بم از کشف یک آتشکدهی باقی مانده از دوره ساسانی در شمال غرب شهرستان ریگان در استان کرمان خبر داد.»
چکیده در دوره صفوی منصب شیخ الاسلامی یکی از نهادهای مهم دینی به شمار می رفت. معمولا در پایتخت و در مراکز ایالت ها یک شیخ الاسلام نیز وجود داشت. از ابتدای دوره صفوی تا دوره حکمرانی گنجعلی خان( حک:1035 1005ق/ 1626 1596م) اطلاعی از نام شیخ الاسلام های کرمان در دست نیست.
«... از خصایص کرمان – که بدان معنی ممتاز است و دریت خاصیت بی انباز – دین داری و پاک اعتقادی و اسلام پروری و توحید گستری اهل اوست. بحمدالله تعالی آن خاک مقدس از قاذورات تشبیه و تعطیل و زندقه و رفض و اعتزال و صبر و قدر مطهر است، و دامن اعتقاد هیچ کرمانی به غبار این خیالات نیالوده، همه دست در شاخ واعتصموا بحبل الله زده، تکیه بر عصای علیکم بدین العجائز کرده، خدای را به یگانگی و پاکی شناسند، و محمد را صلی الله علیه – رسول به حق دانند، و چهار یار را بدنگویند و دشمنی نکنند، و اول ایشان و مقدم ابوبکر صدیق شناسند، پس عمر، پس عثمان، پس علی، و مذهب ایشان مذهب امام اعظم ابوحنیفه و امام مطلق شافعی مطلبی زیادت نه،...»
دوران ٥٠ ساله سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، در کنار درازی زمان حکومت وی و جنبههای گوناگون سیاست خارجی که زیانهایی جبرانناپذیری برای ایران همراه آورد، از نظر دگرگونیهای باورهای سیاسی و اجتماعی مردم اهمیت بسیار دارد. شاه قاجار پس از قتل امیرکبیر، هرچند اعتمادالدوله نوری را به صدارت برگزید، اما از آنجا که طبعا استبدادطلب، مغرور و پایبند به باورهای خویش بود، استبداد رأی پیشه کرد و نفوذ خود را در میان درباریان گسترش داد. حکمرانان ولایتها نیز به پیروی از استبداد مطلقه شاه، بر استبداد و نفوذ رأی خود افزودند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید