گرد هم آیی دوستداران فرهنگ و هنر برای نکوداشت استاد باستانی پاریزی

1397/10/4 ۰۹:۰۰

گرد هم آیی دوستداران فرهنگ و هنر برای نکوداشت استاد باستانی پاریزی

آیین بزرگداشت استاد باستانی پاریزی تحت‌عنوان «آینه‌دار دوران» با حضور جمعی از فرهیختگان، استادان و اصحاب فرهنگ و ادب عصر دوشنبه در تالار روح‌الامینی باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

 

 

آیین بزرگداشت استاد باستانی پاریزی تحت‌عنوان «آینه‌دار دوران» با حضور جمعی از فرهیختگان، استادان و اصحاب فرهنگ و ادب عصر دوشنبه در تالار روح‌الامینی باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه استاد باستانی پاریزی حق بزرگی بر گردن جامعه دانشگاهی، جامعه علم، فرهنگ و ادب کشور و دانشگاه تهران دارند گفت: برای پاسداشت این مرد بزرگ شاید کارهای ما در شان ایشان نباشد، اما سعی می‌کنیم متناسب با توان و قدر ظرفیت‌مان در نکوداشت این استاد عزیز از چیزی فروگذار نکنیم.

وی با تاکید بر همکاری شرکت مس ایران در معرفی هر چه بهتر این استاد افزود: امیدواریم که ما بتوانیم وجوهات شخصیت این مرد بزرگ را به نسل جوان معرفی کنیم.

به گفته دکتر سرسنگی دانشگاه تهران برقراری ارتباط نسل جوان را با مفاخر تاریخ علمی و فرهنگی کشور، نشانه رفته است و امیدوار است بیش از پیش استاد باستانی پاریزی را در کنار سایر مفاخر ایران معرفی نماید.

وی تصریح کرد: امروز به جرات می‌توان گفت که مرز بین ملت‌های بزرگ و ملت‌های غیربزرگ در توجه به مفاخر این ملت‌هاست.

به گفته معاون فرهنگی دانشگاه تهران ملتی می‌تواند ادعای بزرگی کند که نسبت به مفاخرش توجه داشته باشد.

وی یاد‌آور شد: گرچه میراث فرهنگی یک ملت مکان‌ها، ساختمان‌ها و آثار فرهنگی می‌تواند باشد اما میراث اصلی ما وجود نازنین استادان بزرگی مانند باستانی پاریزی است که برای عظمت این ملت کوشیدند و تمام سرمایه خودشان را مصروف کردند تا امروز ما بتوانیم در یک کشور پرافتخار زندگی کنیم.

در ادامه برگزاری این آیین استاد رسول مرادی هنرمند خوش‌نویس به ذکر خاطرات خود از استاد باستانی پاریزی پرداخت و گفت: وقتی قرار شد غزلیات مولوی را خوش‌نویسی کنم خدمت استاد پاریزی در دانشگاه تهران رسیدم و ایشان به شدت از این اقدام من استقبال کردند. وی افزود: از حدود ۳۲۰۰ غزل مولوی افزون بر ۷۰۰ غزل را من به رغم دشواری‌های فراوان انتخاب کردم و خوش‌نویسی کردم و دکتر باستانی پاریزی مقدمه خیلی‌ خوبی بر آن نوشتند که همراه با دستخط مبارک ایشان چاپ شد.

وی با اشاره به اینکه خاطرات زیبایی از استاد باستانی پاریزی دارد اظهار امیدواری کرد که در چند دهه آینده نیز استادانی مانند استاد باستانی پاریزی در کشور بوجود بیایند. بر اساس این گزارش در ادامه این آیین مهندس حمید باستانی پاریزی فرزند مرحوم استاد باستانی پاریزی با تشکر از همه کسانی که در این چند سال اخیر برای برگزاری برنامه‌های بزرگداشت استاد باستانی پاریزی زحمات فراوانی کشیدند، گفت: بخصوص پشتیبانی‌های شرکت مس‌سرچشمه، دانشگاه تهران، شهرداری تهران و خانه فرهنگ و هنر گویا و مسئولان باغ موزه نگارستان در برگزاری برنامه‌های امسال قابل تقدیر ویژه است اما از همه مهم‌تر کار اصلی را جناب آقای عباس دعایی انجام دادند و ما در مقابل زحمات فراوان ایشان هیچ کمکی نتوانستیم انجام بدهیم.

به گفته وی جمع‌آوری آثار بزرگان درباره استاد باستانی پاریزی با همت جناب آقای عباس دعایی انجام شده و ایشان برنامه‌های متعددی ترتیب دادند تا نسل جوان با آثار دکتر باستانی پاریزی بیش از پیش آشنا شوند.

وی با تشکر از هنرمندانی که پلی‌بین ادبیات و هنرهای تجسمی شدند و از روش‌های بین هنری بهترین استفاده را در جهت معرفی آثار استاد باستانی پاریزی بردند به آثار آن استاد پرداخت و گفت: استاد باستانی پاریزی در طول حیات مبارکشان افزون بر ۶۵ کتاب نوشتند که از سال ۱۳۲۳ تا سال ۱۳۹۲ به چاپ رسیدند.

به گفته وی برخی از این کتاب‌ها تک موضوعه ازجمله تاریخ و جغرافیا و برخی از آنها حول یک محور بودند که موارد دیگر حول این محور بحث می‌شود.

وی گفت: استاد باستانی پاریزی به مدارک و اسناد محلی بیش از اسناد عمومی اهمیت قائل می‌شد و معتقد بود که بسیاری از مسائل محلی در اسناد عمومی فراموش می‌شود.

فرزند استاد باستانی پاریزی در بخش دیگری از سخنان خود از تجدید چاپ ۲۸ عنوان از آثار آن مرحوم در طول ۵‌سال بعد از درگذشت وی خبرداد و یاد‌آور شد: از این تعداد ۱۲ اثر توسط خانواده آن مرحوم تصحیح و ارجاعات آنها اصلاح شد.

وی گفت: قبل از درگذشت آن مرحوم مقالات جدیدی راجع به اقبال آشتیانی و سعید نفیسی توسط وی جمع‌آوری شده بود و نظرشان این بود که برای تکریم این استادان، این مقالات یکجا چاپ شود.

به گفته وی یکی از سخت‌ترین کار در جمع‌آوری آثار ایشان کتاب «تن آدمی شریف است» بود که چاپ اول آن در سال ۱۳۵۷ با حدود ۳۰۰ صفحه انجام شده اما در طول ۳۰ سال اخیر قریب سه برابر این کتاب، ایشان مدارک تهیه کرده بودند و خیلی مایل بودند که این نوشته‌ها به دست چاپ سپرده شود.

فرزند مرحوم استاد باستانی پاریزی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد مطابق آرزوی آن استاد به جوانان این مملکت اعتبار و ارزش داده شده و از تاریخ عبرت گرفته شود.

به گزارش خبرنگار اطلاعات دکتر هادی ‌سیف دانش‌آموخته تاریخ، دیگر سخنران این آیین بود که به تفصیل از خاطرات خود درباره خصوصیات برجسته مرحوم استاد باستانی پاریزی سخن گفت و از قول آن استاد صبوری درد کشیدن و فراز و نشیب‌های متعدد را از خصایص مردم کرمان عنوان کرد.

وی گفت: استاد باستانی پاریزی معتقد بود که کویر معلم صدیق هنرمندان کرمان است و کرمانی‌ها از کویر صبوری را اندوختند.

به گفته وی کرمان آمیخته با خشت و آجر و خاک چنان به اوج می‌رسد که در کمتر هنری در تاریخ ایران به چنین جلالی رسیده است.

سیف با توصیف برخی دیگر از خصوصیات و نقطه‌نظرهای مرحوم استاد باستانی پاریزی سخنانش را اینگونه پایان داد که «استاد باستانی پاریزی در زمان حیاتش همان مقامی را داشت که امروز در نبودنش دارد.»

براساس این گزارش میرافضلی مدیر روابط عمومی شرکت مس سرچشمه نیز در سخنان کوتاهی از همه کسانی که از تهران و خارج از تهران به آیین بزرگداشت مرحوم استاد باستانی پاریزی آمده بودند، تشکر کرد.

وی همچنین از آقای عباس دعایی که افزون بر سه سال برای تدارک برنامه‌های بزرگداشت این استاد زحمات بی‌شائبه‌ای کشیدند تقدیر کرد و افزود: در اینجا سپاس خود را از امام جمعه، شهردار و بخشدار منطقه نیز اعلام می‌کنم و یاد آن استاد معظم و معزز را که باعث گرد آمدن این همه افراد فرهیخته شد، گرامی می‌دارم.

بنابر این گزارش در ادامه این آیین عباس دعایی با ارائه یک گزارش از روند اجرای تمام برنامه‌هایی که منجر به برگزاری بزرگداشت مرحوم استاد باستانی پاریزی در روز تولد آن استاد شد، بر عزم راسخ خود و همه دست‌اندرکاران شیفته شخصیت و آثار آن استاد بر تداوم راه وی تأکید کرد.

قرائت شعر و شاهنامه‌خوانی توسط استاد کیخسرو دهقانی و رونمایی از آرم جایزه«آینه‌داران دوران» استاد ابراهیم باستانی پاریزی و امضاء آن توسط برخی از استادان و فرهیختگان از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: