بواسحاق اطعمه و خواجوی کرمانی در اولویت ثبت جهانی قرار دارند

1397/9/18 ۱۲:۲۹

بواسحاق اطعمه و خواجوی کرمانی در اولویت ثبت جهانی قرار دارند

مسئول ثبت جهانی مشاهیر یونسکو در ایران، بواسحاق اطعمه و خواجوی کرمانی را از مشاهیر ادبی و فرهنگی برشمرد که در اولویت ثبت جهانی قرار دارند. عبدالمهدی مستکین ، با بیان اینکه در شیراز تاکنون سعدی، حافظ، قطب الدین شیرازی و سیبویه از جمله شخصیت های ادبی و فرهنگی هستند که به ثبت جهانی رسیده اند، افزود: شیراز به عنوان دیار هزار مزار به عنوان گنجینه پر ارج در میراث معنوی و مادی است که تلاش می کنیم این روند را ادامه دهیم.

 

مسئول ثبت جهانی مشاهیر یونسکو در ایران، بواسحاق اطعمه و خواجوی کرمانی را از مشاهیر ادبی و فرهنگی برشمرد که در اولویت ثبت جهانی قرار دارند.

عبدالمهدی مستکین ، با بیان اینکه در شیراز تاکنون سعدی، حافظ، قطب الدین شیرازی و سیبویه از جمله شخصیت های ادبی و فرهنگی هستند که به ثبت جهانی رسیده اند، افزود: شیراز به عنوان دیار هزار مزار به عنوان گنجینه پر ارج در میراث معنوی و مادی است که تلاش می کنیم این روند را ادامه دهیم.

به گفته مسئول ثبت جهانی مشاهیر، ایران در حوزه مشاهیر در میان ۵ کشور برتر جهان از ۱۹۶عضور یونسکو به شمار می رود.

وی، بواسحاق اطعمه و خواجوی کرمانی را از مشاهیر ادبی و فرهنگی شیراز برشمرد که در نوبت ثبت جهانی هستند و افزود: بابا کوهی و بغلی شیرازی و طیف وسیعی از بزرگان مانند ملاصدرا هستند که داریم بستر ثبت جهانی آنان را فراهم می کنیم.

مستکین درخصوص ایجاد دفتر یونسکو در شیراز به خبرنگار مهر گفت: اگر قرار بر این باشد که دفتر یونسکو در یکی از شهرهای ایران ایجاد شود، قطعا یکی از شهرهایی که مورد نظر قرار خواهد گرفت شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی کشور است.

مشاور فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در عین حال ایجاد دفتر یونسکو در شیراز را منوط به مصوبه شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو دانست و گفت: مراحل اولیه آن مطرح شده و نیاز است که مصوبه شورای یادشده متشکل از چند وزیر را داشته باشد.

وی همچنین فراهم شدن زیرساختها و امکانات را از دیگر مراحل ایجاد دفتر یونسکو در شیراز عنوان کرد و گفت: به جهت ثبت های جهانی که در شیراز اتفاق افتاده دفتر ما فعال است و پاسارگاد، تخت جمشید، شهر پارسه، ارگ کریم خانی و بازار وکیل نشان دهنده عزم جدی یونسکو برای ثبت جهانی است.

مشاور فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو مهمترین اولویت این نهاد فرهنگی را حفاظت از میراث فرهنگی و مشاهیر دانست و افزود: ترویج اندیشه ها و آموزه های مشاهیر مهمترین اولویت فرهنگی این کمیسیون در ایران است.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: