گشتی در 120 سال خاطره

1397/7/14 ۰۸:۵۰

گشتی در 120 سال خاطره

امروز، 14 مهرماه، روز «تهران» است؛ روزی برای مرور تهرانی كه در سال 1200 ه- ق از سوی آقا‌محمد‌خان قاجار «پایتخت» لقب گرفت تا نگین شهرهای كشور شود. روزی كه تا همین چند سال قبل كسی چندان توجهی به آن نداشت و حتی بسیاری از شهروندان اطلاعی از چند و چون آن نداشتند. اما بعد از تصویب روز تهران از سوی شورای شهر، دوباره نام این روز بر سر زبان‌ها افتاد.

 

حمیدرضا خالدی: امروز، 14 مهرماه، روز «تهران» است؛ روزی برای مرور تهرانی كه در سال 1200 ه- ق از سوی آقا‌محمد‌خان قاجار «پایتخت» لقب گرفت تا نگین شهرهای كشور شود. روزی كه تا همین چند سال قبل كسی چندان توجهی به آن نداشت و حتی بسیاری از شهروندان اطلاعی از چند و چون آن نداشتند. اما بعد از تصویب روز تهران از سوی شورای شهر، دوباره نام این روز بر سر زبان‌ها افتاد. دیروز به همین مناسبت و به رسم چند سال اخیر، شهردار تهران و تعدادی از اعضای شورای شهر، سری به چهارگوشه تهران زدند تا هم یاد این روز را گرامی داشته باشند و هم با وضعیت كنونی تعدادی از بافت‌های تاریخی و مذهبی و گردشگری البته فراموش شده، آشنا شوند. احمد مسجدجامعی و تیم تهران‌گردی وی كه چند سالی است تقریبا هرهفته تور تهران‌گردی به اتفاق خبرنگاران برگزار می‌كند یكی از همین گروه‌ها بود. با این تفاوت كه در تور تهران‌گردی دیروز وی، شهردار تهران و محمد‌جواد حق‌شناس، رییس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم حضور داشتند. توری كه نقطه آغاز آن حرم عبدالعظیم در شهر ری بود.

در این مراسم تهران‌گردان؛ ابتدا تور خود را با زیارت حرم عبدالعظیم‌حسنی آغاز كردند و سپس بازدیدی داشتند از روند اجرای طرح توسعه این حرم. مقصد بعدی این تیم تكیه 600‌ساله نفر‌آباد بود كه اتفاقا بهانه‌ای شد برای عزاداری سالار شهیدان.

سومین مقصد تهران‌گردان، بازدیدی بود از برج تاریخی طغرل كه یكی از میراث چند‌صد ساله ری است.

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن‌بابویه در خیابان ابن‌بابویه شهر‌ری واقع شده است و از آثار به‌جا‌مانده از دوره سلجوقیان است. در برخی متون این محل، برج خلیفه‌یزید نامیده شده است. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر است (بدون احتساب گنبد مخروطی شكلی كه امروزه اثری از آن نمانده) به عقیده برخی از كارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی كنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. چالش و اختلافات فراوانی میان كارشناسان و مورخان درباره شخصیت مدفون در این بنا وجود دارد. عده‌ای آن را آرامگاه طغرل‌بیك سلجوقی می‌دانند و در مجمل‌التواریخ صفحه ۴۶۵ اینگونه آمده است كه «سلطان طغرل‌بیك در شهر ری وفات رسید و تربتش آنجا برجاست». مورخ نامی تركیه، فارق سومر نیز محل دفن طغرل را همین مكان می‌داند.

اما این پایان بازدیدهای تیم تهران‌گردی در «ری» نبود. در ادامه این بازدید افشانی و اعضای شورای شهر مهمان خانه جاویدالاثر محمدرضا امیری شدند و پای صحبت پدر این جاویدالاثر نشستند و پدر محمدرضا امیری نیز با بیان خاطراتی از فرزند جاویدالاثرش گفت: مردم این مناطق محروم هستند و لازم است كه نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

در حقیقت «ری» با تاریخ 8 هزار ساله آن چنان جاذبه‌ای برای بازدید‌كنندگان داشت كه ترجیح دادند نیمی از زمان خود را در این منطقه و به بازدید از مناطق دیدنی آن سپری كنند. مسجدجامعی در این دیداربا اشاره به پتانسیل‌های بالقوه «ری» برای گردشگری گفت: «یكی از جاذبه‌های میراثی ری، كارخانه سیمان است كه این كارخانه توسط آلمانی‌ها ساخته شده است و هنوز تجهیزات قدیمی در این كارخانه موجود است؛ به گونه‌ای كه تجهیزاتی كه متعلق به شركت زیمنس است را خود شركت آلمانی ندارد و حاضر است برای انتقال این تجهیزات قدیمی به آلمان و جایگزینی تجهیزات جدید اقدام كند.»

اما تاریخچه كارخانه سیمان ری داستان پرفراز و نشیبی است. در دوره‌ای كه آقای جهانگیری وزیر صنایع بود كمیته‌ای با عنوان «فرهنگ و صنعت» تشكیل شد تا چنین مواردی را پیگیری كند كه یكی از پرونده‌های آن همین كارخانه سیمان ری بود. پرونده‌ای كه گرچه تا امروز همچنان باز است و بلاتكلیف. گرچه به اعتقاد بسیاری از كارشناسان؛ كارخانه سیمان می‌تواند به منشأ توسعه در جنوب تهران تبدیل شود. بعد از «ری» گروه تهران‌گردی شهری، راهی منطقه 12 به عنوان بافت سنتی و قدیمی مركز پایتخت شد تا ابتدا سری به محل دروازه محمدی بزند؛ دروازه‌ای كه هنوز باقیمانده آن وجود دارد و می‌توان با تملك زمین‌های اطراف و بازسازی اصولی، دوباره آن را بازسازی كرد. ساختمان آگاهی شاپور مقصد بعدی تهران گردان دیروز بود كه انتخابش مصادف بود با برگزاری هفته نیروی انتظامی. ساختمانی كه با وجود وعده‌های بسیار مسوولان هنوز اقدامی برای بازسازی آن انجام نشده است.

احمد مسجدجامعی با انتقاد از روند مرمت عمارت كلاه‌فرهنگی كه در داخل آگاهی شاپور قرار دارد، گفت: این عمارت در دل آگاهی شاپور قرار دارد و خود مسوولان بازسازی آن را بر عهده گرفتند اما لازم است كه سازمان میراث فرهنگی با كمك شهرداری تهران این مهم را اصولی و بر اساس ضوابط میراثی انجام دهند. افشانی، شهردار تهران نیز در همین خصوص با انتقاد از روند بازسازی گفت: متاسفانه با اینكه پایه‌های سنگی عمارت قبلی موجود بوده است اما از تیرآهن استفاده كردند و از پایه ستون‌های قبلی استفاده نكردند.

وی در همین زمینه ازشهردار منطقه 11 خواست تا گزارشی از وضعیت آجرها و ستون‌های باقیمانده تهیه كند و اول از ستون و آجرهای اصلی استفاده و بعد از آن از آجرهای جدید استفاده شود. شهردار تهران با بیان اینكه می‌توان به ازای مرمت این عمارت، اینجا را تبدیل به موزه نیروی انتظامی كرد، ادامه داد: باید برای حفظ وضعیت میراثی تهران اقدامات موثری انجام دهیم. بعد از این سخنان پیشنهادی از سوی مدیران شهری مطرح شد كه در آن اعلام شده بود كه شهرداری تهران و میراث فرهنگی برای احیای این عمارت آماده هستند به شرط اینكه نیروی انتظامی با ایجاد دسترسی‌هایی، اجازه دهند كه مردم از این عمارت؛ كه می‌تواند تبدیل به موزه نیروی انتظامی شود بازدید كنند. میدان مشق، باغ ملی و موزه مقدم در منطقه 11 از دیگر نقاطی بودند كه دیروز اعضای تیم تهران‌گردی از آنها بازدید كردند.

دیروز همچنین به مناسبت فرارسیدن روز تهران بالاخره مراسم تغییر نام بلوار شهرداری به قیصر امین‌پور با حضور تیم تهران‌گردی یاد شده برگزار شد و رسما این بلواربه نام شاعر شهیر كشورمان نامگذاری شد. احمد مسجدجامعی در این مراسم گفت: نامگذاری میدانی به نام قیصر امین‌پور یك پروسه سخت و زمان‌بر بود و به همین دلیل هنگامی كه شنیدم میدان قیصر امین‌پور حذف شده است، ترسیدم كه مبادا آثار فرهنگی شهر دچار دستخوش شده است اما حالا از شهردار تهران تشكر می‌كنم كه با حساسیت ویژه این تغییر نام را در راستای حفظ و پاسداشت جایگاه قیصر امین‌پور انجام داده‌اند.

اما باز هم تهران‌گردان به سفر یك‌روزه خود در پایتخت ادامه دادند و بازدیدی از دانشگاه تربیت‌مدرس و ورزشگاه شیرودی داشتند. در این بازدید حاضران در تور تهران‌گردی، ضمن بازدیداز روند تعمیر و مرمت دانشگاه تربیت مدرس؛ با حضور در ورزشگاه شیرودی از كتیبه 167 ساله نقش رستم كه در داخل یك باشگاه ورزشی قرار دارد بازدید كردند.

در جریان این بازدید مسجدجامعی با اشاره به اهمیت كتیبه نقش‌رستم در این ورزشگاه گفت: این كتیبه نقش‌رستم قدمت 167 ساله دارد اما حالا با توجه به تغییرات انجام شده در داخل باشگاه بدنسازی مردانه شهید شیرودی قرار گرفته است. هر چند كه حالا وضعیت بهتری دارد. چرا كه قبلا بر روی این نقش، میخ كوبیده بودند و لباس‌های‌شان را آویزان می‌كردند اما حالا وضعیت بهتری دارد اما باید فكری به حال این كتیبه كرد.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: