شرح حال استاد زنده‌یاد احسان یارشاطر به قلم خودش

1397/6/13 ۱۰:۵۲

شرح حال استاد زنده‌یاد احسان یارشاطر به قلم خودش

دکتر احسان یارشاطر در نشریۀ ایران نامه، سال 30، شمارۀ 2، تابستان 1394/ 2015 شرح حالی از زندگی خود نگاشته است. من در 12 فروردین ماه 1299 ش / 1920 در همدان متولد شدم. خاندانم از مردم کاشان بودند و به بازرگانی اشتغال داشتند. با این همه پدرم، هاشم یارشاطر اهل علم نیز بود و به تحصیل معارف وقت و زبان عربی پرداخت و سپس زبان اسپرنتو را فراگرفت و ضمن مشاغل خود به تشویق و تدریس این زبان در تهران همت گماشت.

 

 

دکتر احسان یارشاطر در نشریۀ ایران نامه، سال 30، شمارۀ 2، تابستان 1394/ 2015 شرح حالی از زندگی خود نگاشته است.

من در 12 فروردین ماه 1299 ش / 1920 در همدان متولد شدم. خاندانم از مردم کاشان بودند و به بازرگانی اشتغال داشتند. با این همه پدرم، هاشم یارشاطر اهل علم نیز بود و به تحصیل معارف وقت و زبان عربی پرداخت و سپس زبان اسپرنتو را فراگرفت و ضمن مشاغل خود به تشویق و تدریس این زبان در تهران همت گماشت.

تحصیلات ابتدایی را در همدان و کرمانشاه و تهران و تحصیلات متوسط را در دبیرستان های تربیت و شرف و سپس، دانشسرای مقدماتی تهران را به پایان رسانید. در دانشسرای مقدماتی تدریس مبتکرانه و مؤثر علی محمد عامری ذوق مطالعه را در من بیدار کرد و به خصوص علاقه به ادبیات فارسی را من برانگیخت. پس از آن با بورسی که در نتیجۀ امتیاز در امتحانات دانشسرای مقدماتی به من تعلق گرفته بودم به دانشگاه تهران وارد شدم و در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشکدۀ ادبیات (دانشسرای عالی) ثبت نام کردم و از محضر استادان آن از جمله، دانشمندان فقید ابراهیم پورداوود و محمدتقی بهار و احمد بهمنیارو عباس اقبال و سید کاظم عصار و بدیع الزمان فروزانفر و فاضل تونی و امینه پاکروان ، فایده بردم و در سال 1321 ش/ 1942 به دریافت درجۀ لیسانس نائل گشتم. سپس ، در دبیرستان علمیۀ تهران به دبیری پرداختم.  یک سال بعد به دعوت حسین گونیلی به معاونت دانشسرای مقدماتی تهران منصوب شدم.

 

متن کامل این نوشتار را اینجا بخوانید.

منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: