عبدالله انوار: علم و زندگی گاوس را در بوعلی‌سینا دیدم

1397/2/16 ۱۲:۲۸

عبدالله انوار: علم و زندگی گاوس را در بوعلی‌سینا دیدم

به همت انجمن مفاخر و آثار فرهنگی نشست «مفاخر پژوهی» با حضور حسن بلخاری قهی (رئیس انجمن مفاخر وآثار فرهنگی و استاد دانشگاه تهران)، عبدالله انوار (عضو نویسنده، پژوهشگر و عضو شورای علمی انجمن مفاخر وآثار فرهنگی)، منوچهر صدوقی سها (عضو شورای علمی انجمن مفاخر وآثار فرهنگی)‌ و کاوه خورابه (معاون پژوهشی انجمن مفاخر وآثار فرهنگی) به عنوان دبیر نشست در محل سرای اندیشه کمیته علمی و فرهنگی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

 

 

 

به همت انجمن مفاخر و آثار فرهنگی نشست «مفاخر پژوهی» با حضور حسن بلخاری قهی (رئیس انجمن مفاخر وآثار فرهنگی و استاد دانشگاه تهران)، عبدالله انوار (عضو نویسنده، پژوهشگر و عضو شورای علمی انجمن مفاخر وآثار فرهنگی)، منوچهر صدوقی سها (عضو شورای علمی انجمن مفاخر وآثار فرهنگی)‌ و کاوه خورابه (معاون پژوهشی انجمن مفاخر وآثار فرهنگی) به عنوان دبیر نشست در محل سرای اندیشه کمیته علمی و فرهنگی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

کاوه خورابه صحبت‌های خود را با توضیحی درباره نام انجمن مفاخر و آثار فرهنگی شروع کرد و گفت: همین نام از سه عنصر و مفهوم کلی آثار، مفاخر و فرهنگ ترکیب یافته که قاعدتا باید بتوانیم ارتباط عقلانی و خردمندانه بین آنها ایجاد کنیم. وقتی بحث از فرهنگ می‌کنیم، اشاره به یک کلیت پیچیده داریم که در درون خود عناصر مختلف اندیشه‌ای دارد و شامل حوزه‌های مختلف می‌شود.

او ادامه داد: محصول یک فضا، اندیشه و بستر فرهنگی باید خود را در محصولاتی نشان دهد که آن محصولات می‌تواند فیزیکال یا غیرفیزیکال باشد. آثار مکتوب ما در حوزه‌های مختلف است و از دوران کهن تا به امروز مجموعه آثار نوشتاری را داریم که عصاره و چکیده اندیشه‌های ماست. محصول دیگری که خود را متجلی می‌کند و امروزه امکان گفت‌وگوی ما را با تاریخ فراهم می‌کند آثار مکتوب ما در حوزه‌های مختلف است. درنهایت با مفاخری روبه‌رو هستیم که پدیدآورنده این آثار هستند. بنابراین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی همیشه این مسئولیت را برای خود در نظر گرفته که در حوزه فرهنگی ایران دائما خود را مشغول و معطوف به آثار و پدیدآورندگان آن کند.

خورابه با اشاره به تاریخ انجمن آثار مفاخر فرهنگی و آوردن مثال‌هایی از کارهایی که در این انجمن صورت گرفته، بیان کرد: اگر امروز برای بزرگی بزرگداشت می‌گیریم و اثری را بازنشر می‌دهیم و به آن توجه می‌کنیم، اینها فقط ارائه یک داده به جامعه نیست بلکه می‌خواهیم از مجموعه این داده‌ها به یک کلیت و گزاره دانشی به نام اطلاعات برسیم. از مجموعه این اطلاعات دانش به دست آوریم و درنهایت با یکدل شدن این دانش‌ها به سمت حکمت حرکت کنیم.

 حسن بلخاری در شروع صحبت‌های خود به معرفی انجمن مفاخر آثار فرهنگی پرداخت و گفت: این انجمن قدیمی‌ترین و ماندگارترین انجمن فرهنگی کشور است. و در دو دوره پهلوی اول و دوم زیر نظر مستقیم شاه قرار داشته و درحال حاضر هم ریاست جمهوری، رئیس عالی این انجمن هستند. که این بیانگر آن است که درکشور مساله فرهنگ در اولویت است.

 وی با اشاره به کارهای مهم این انجمن در قبل و بعداز انقلاب، توضیح مختصری درباره اهداف این انجمن داد و بیان کرد: کلمه آثار از یک وجه به آثار بسیار مختلف، متعدد و ارزشمندی اشاره دارد که در تمدن اسلامی ـ ایرانی ظرف چند هزار سال گذشته به وجود آمده و همچنین در عین حال به مسائل مربوط به حوزه صنایع دستی هم برمی‌گردد.

 رئیس انجمن مفاخر و آثار فرهنگی ادامه داد: از دیدگاه یونانی‌ها هر آنچه که بشر در آن مدخلیت داشته باشد، خواه نظری یا عملی، صناعت است و آنچه که انسان در آن دخالتی ندارد، طبیعت است. ما در اندیشه ایرانی اسلامی به هر چه که نظرا و عملا در قلمرو صناعت انسانی قرار گیرد، اثر می‌گوییم که یک وجه آن به آثار مکتوب و یک وجه آن به آثار فیزیکال و تکنیکال در حوزه ادبی برمی‌گردد که آنها هم جزو هویت ما محسوب می‌شود. بنابراین اثر در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی حیطه معنایی بسیار وسیعی دارد.

بلخاری با بیان اینکه کلمه مفاخر بعد از انقلاب به نام انجمن اضافه شد، بیان کرد: مساله مفاخر سبب شد که بزرگداشت عالمان هم جدی گرفته شود. انجمن تابه حال 172 مراسم برگزار کرده و از 172 بزرگ این کشور تجلیل و تکریم به عمل آورده است. از سعادت‌های من این است که اولین تکریم و تجلیلی که در دوران مسئولیت بنده انجام شد، تجلیل از استاد انوار بود. تلاش دیگر انجمن این است که اگر دولت جمهوری اسلامی ایران کمک کند، باشگاه مفاخر را تشکیل دهیم، در خدمت این بزرگان باشیم و آثاری که از ایشان بر زمین مانده را منتشر کرده و اندیشه‌های آنها را انتشار دهیم.

 وی در پایان گفت: به هرحال مساله مفاخر که در غایت خودش احیای میراث تمدنی و انتشار فرهنگ ماست اولویت اصلی انجمن است و امیدواریم در این زمینه موفق باشیم.

 

علم و زندگی گاوس را در بوعلی‌سینا دیدم

در ادامه عبدالله انوار به سخنرانی درباره بوعلی سینا و اندیشه او پرداخت و گفت: ریاضی‌دان‌های عالم سه شاهزاده ریاضی معرفی می‌کنند. یکی ارشمیدس، یکی نیوتن، و یکی هم گاوس ولی تمام ریاضیدان‌ها معتقدند که گاوس از دو نفر دیگر برتری دارد. خود من علم و زندگی گاوس را در بوعلی‌سینا دیدم.

او با تعریف زندگی گاوس و بیان خاطره‌ای از نبوغ او گفت: دقیقا عین این زندگی برای بوعلی سینا اتفاق افتاده است. خوشبختانه بوعلی‌سینا قسمتی از زندگی خود را نوشته که برخی مسائل زندگی او در آن مکتوب است. بحث امروز من درباره بوعلی سینا در مورد قسمتی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.

 انوار به معرفی کتاب‌های ابن سینا و بیان خاطراتی از نبوغ او در پزشکی، ریاضیات، موسیقی، فلسفه و ... پرداخت و بیان کرد: این مسائل را برای جوان‌ها می‌گویم تا بدانند چه بزرگانی را داشته‌ایم. این مسائل و نتایج به من می‌گوید که این فرهنگ بزرگ قطعا ایرانی است  و به گفته خود ابن‌خلدون که می‌گوید، هرچه که داریم از نوابغ فقه ایرانی است نمی‌توان آن را به علوم اسلامی ربط داد. فرهنگ بزرگ ایرانی که متاسفانه امروز پراکنده شده، اینچنین بزرگانی را در خود داشته و امیدوارم نسل جوان به این فرهنگ نگاه کند و این بزرگان را بشناسند.

 

فلسفه ابن سینا همچنان جاری، ساری و زنده است

منوچهر صدوقی‌سها، آخرین سخنران این نشست در شروع صحبت‌های خود گفت: ابن سینا امروز در عرصه فرهنگی دنیا وجود دارد اما حضوری که در ایران دارد با حضور او در سایر  کشورها فرق دارد. در کشورهای دیگر ابن سینا یک مساله برای تاریخ فلسفه است، چون آنها فلسفه ابن سینا را قبول ندارند. اما در ایران این‌طور نیست. در ایران ابن سینا زنده است و مکتب او دست به دست به ما رسیده است به طوری که ما می‌توانیم اساتید خود را بشماریم تا به ابن سینا برسیم و شاگردهای او را به خودمان برسانیم. فلسفه ابن سینا همچنان جاری، ساری و زنده است.

 او در ادامه به حکیمانی که در تهران زیست کرده‌اند اشاره کرد و به طور خلاصه مسائلی درباره زندگی و علم آنها مطرح کرد.

این نشست با پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان به پایان رسید.

 منبع: ایبنا

 

 

 

 

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: