چشم طمع به خانه نیما

1396/12/13 ۰۷:۴۶

چشم طمع به خانه نیما

حدود یک ماه قبل گزارشی منتشر شد در مورد وضعیت اسف‌بار خانه نیما؛ خانه‌ای که از پدر شعر نوی ایران به یادگار مانده و حالا به پاتوق معتادان تبدیل شده است. بعد از گزارشی که روزنامه «فرهیختگان» منتشر کرد، از شورای شهر تهران تا سازمان میراث فرهنگی و حتی وزارت ارشاد درباره این مساله نظرات متفاوتی را در فضای رسانه‌ای کشور منتشر کردند.

 

        
گزارش از آخرین وضعیت خانه نیما یوشیج

 زهرا جعفری : حدود یک ماه قبل گزارشی منتشر شد در مورد وضعیت اسف‌بار خانه نیما؛ خانه‌ای که از پدر شعر نوی ایران به یادگار مانده و حالا به پاتوق معتادان تبدیل شده است. بعد از گزارشی که روزنامه «فرهیختگان» منتشر کرد، از شورای شهر تهران تا سازمان میراث فرهنگی و حتی وزارت ارشاد درباره این مساله نظرات متفاوتی را در فضای رسانه‌ای کشور منتشر کردند. مالکان خانه هم صحبت کردند و گفتند حاضر به مذاکره هستند تا خانه را به شهرداری یا هر ارگانی که حاضر به خریداری خانه است بفروشند. بعد از گذشت همه این روزها دوباره به خانه نیما سری زدم تا ببینم اتفاقی برای خانه افتاده است یا نه؟ مثل همان بار گذشته صبح بود که به خیابان دزاشیب رسیدم. دوباره از همان پله بالا رفتم و به در ماشین‌رو خانه نزدیک شدم. سرکی به داخل خانه کشیدم اما اوضاع همان بود که بود؛ همان مبل رنگ و رو رفته و وسط حیاط افتاده بود و آشغال‌ها بر جای خود باقی بودند.

یک ماشین کنار دیوار پارک شده بود و یک آقای حدودا 60 ساله داشت سوار ماشین می‌شد. به سمت او رفتم و صدایش کردم و از وضعیت جدید خانه پرسیدم که سری به نشانه تاسف تکان داد و گفت: «در یک ماهه اخیر رفت‌و‌آمد‌ها به خانه بسیار زیاد شده اما همچنان همین وضعیت است که می‌بینید.

یکی از مالکان خانه را می‌شناسم و شنیده‌ام که می‌خواهند اینجا را به سفره‌خانه تبدیل کنند که اگر این اتفاق بخواهد بیفتد همه ما ناراضی هستیم. اینجا یک محله قدیمی است و تبدیل شدن این خانه به سفره‌خانه یا رستوران خیلی نمی‌تواند برای محله ما خوب باشد.» مرد به سمت بن‌بست ارض نگاهی می‌اندازد و می‌گوید: «کاش مثل خانه سیمین خانوم و جلال این خانه را هم درست می‌کردند و حرفی از این کارهای جدید مثل رستوران نبود.»

 

 لوح ثبتی خانه نیما هنوز اعلام نشده است

سپیده سیروس‌نیا معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران، درباره آخرین وضعیت این خانه به «فرهیختگان» گفت: «پرونده ثبتی خانه نیما یوشیج مجددا تهیه شده و مدارک جدید به همراه مستندات به شورای میراث فرهنگی ارائه شده است.»

وی افزود: «تصمیم ما در سازمان میراث فرهنگی استان تهران این است که دوباره این خانه ثبت ملی شود و تمام تلاش‌مان را برای این کار انجام خواهیم داد. اما نکته مهم در مورد این ثبت، این است که هنوز لوح ثبتی را اعلام نکرده‌اند. هر زمان که اعلام شود ما ثبت مجدد را انجام خواهیم داد.»

سیروس‌نیا در ادامه درباره تبدیل این خانه به سفره‌خانه یا رستوران توسط مالکان جدید گفت:‌ «ما هم این مساله را شنیده‌ایم اما تا آنجایی که می‌دانیم قرار است مالکان خانه قبل از هر اقدامی در این مورد همکاری کنند و خودشان هم مایل به زدن سفره‌خانه نیستند اما گله‌‌ای از میراث فرهنگی داشتند، که چرا میراث فرهنگی از سال ۸۰ تا امروز به خانه پدر شعر نوی فارسی رسیدگی و این ملک را خریداری نکرده است؟»

 معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت:‌ «پاسخ ما به مالکان خانه این بود که میراث فرهنگی حدود ۷۶۰ ملک دارد که ثبت آثار ملی شده است. اگرچه در ظاهر میراث فرهنگی مسئول رسیدگی به این املاک است، اما اعتباری که هر سال در اختیار ما قرار می‌گیرد جوابگوی خرید و مرمت همه ملک‌هایی که در سطح استان تهران به ثبت ملی رسیده‌اند،  نیست. متاسفانه چند سال است که هیچ اعتباری برای خرید این املاک به ما نداده‌اند. اگر اعتبار مناسب اختصاص پیدا کند، حتما خانه را خریداری خواهیم کرد.»

سیروس‌نیا درباره بازدید از این ملک توسط میراث فرهنگی گفت: «ما چند باری به ملک مراجعه داشته‌ایم اما چون مالکان نبوده‌اند نتوانسته‌ایم خانه را ببینیم. برای همین مکاتباتی را با شهرداری انجام داده‌ایم تا مالکان را به سازمان میراث فرهنگی ارجاع دهند تا بتوانیم با آنها صحبت کنیم.»

 

 12 میلیاردی که موجود نیست

شهرداری تهران هم بعد از این اتفاقات تصمیم گرفت کاری برای این خانه قدیمی انجام دهد، برای همین در شورای شهر و شهرداری در مورد این موضوع تصمیماتی گرفته شد تا خانه را حفظ کنند.

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی شورا درباره آخرین اقدامات در شورا برای این خانه گفت: «با شهرداری منطقه یک و نماینده مالکان صحبت کرده‌ایم تا خانه فعلا به همین صورت باقی بماند و از آن مراقبت شود‌. همه هدف ما در شورای شهر این است که خانه نیما را به همین صورتی که هست حفظ کنیم.»

خلیل‌آبادی ادامه داد: «تصمیم بر این است که یا شهرداری یا سازمان میراث فرهنگی این خانه را خریداری کنند تا مانند خانه سیمین و جلال همان‌طور باقی بماند. اما کمی منابع‌مان در شهرداری محدود است. قیمتی که مالکان بر خانه گذاشته‌اند حدود 12 میلیارد تومان است که البته با توجه به عقب‌نشینی‌ای که باید صورت بگیرد کمی شاید کمتر باشد. پیشنهادهایی داده شده است تا اگر مالکان قبول کنند با ملک‌های دیگری این خانه جا‌به‌جا شود.»

وی درباره تمیز کردن خانه و خارج شدن آن از این وضعیت  گفت: «‌با شهرداری منطقه یک هماهنگ شده است تا با همراهی مالکان این خانه از این وضعیت فعلی که پر از آشغال است، خارج شود. همچنین گفته شده است با گذاشتن موانعی روی دیوارها از ورود افراد متفرقه به خانه جلوگیری شود.»

  با همه تفسیرهایی که توسط میراث فرهنگی و شورای شهر تهران ارائه شد، باید دید که وضعیت خانه نیما بالاخره به چه سرانجامی می‌رسد و آیا در این خانه قدیمی روی شعردوستان باز می‌شود یا نه!

شاید هم مالکان متوجه شده‌اند که این خانه تاریخی مهم است و برای همین چشم طمع به آن دوخته‌اند و نمی‌خواهند برای قیمت حتی لحظه‌ای کوتاه بیایند. حتی تبدیل خانه به سفره‌خانه نیز مسأله دیگری است که بازهم نشان از همین طمع دارد.

 

منبع:فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: