همایش ملی اشعار تبری نیما در زادگاهش برگزار می شود

1395/1/31 ۱۳:۲۴

 همایش ملی اشعار تبری نیما در زادگاهش برگزار می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران از برگزاری نخستین همایش ملی اشعار تبری نیما در شهرستان نور، زادگاه پدر شعر نو خبر داد.


 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران از برگزاری نخستین همایش ملی اشعار تبری نیما در شهرستان نور، زادگاه پدر شعر نو خبر داد.
احد جاودانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: فراخوان این همایش ارسال شد و از نیماشناسان استان، کشور و خارج از کشور درخواست کردیم تا آثارشان را برای دبیرخانه همایش بفرستند.
وی ادامه داد: همه تاکید ما، برگزاری برنامه ای در خور شان نیماست؛ چون او بی تردید یکی از تاثیرگذارترین شاعران معاصر و در سطح جهانی شناخته شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه این همایش 21 آبان ماه یعنی در زادروز این شاعر برجسته برگزار می شود، گفت: نیماشناسان تا 21 مرداد فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.
وی افزود: عصر روز برگزاری همایش، برنامه بازدید و شعرخوانی در منزل نیما یوشیج نیز به اجرا در خواهد آمد.
علی اسفندیاری معروف به نیما یوشیج، شاعر نوگرا و بلند آوازه ایران زمین، در 21 آبان ماه 1276 برابر با 15 جمادی الثانی 1315 در دهکده یوش مازندران به دنیا آمد.
رسالت بخشیدن به شعر بی هدف و تقلیدی اواخر دوره قاجار، ضد استبدادی بودن، برخورداری از روحیه مبارزه، آغاز کننده و پیشاهنگ جماعت هنری بودن، وارسته و اهل قناعت بودن و دل نبستن به دنیا، ایمان به کار و هنر خویش و نیز ایمان مذهبی قوی، از ویژگی های برجسته هنری این هنرمند بزرگ بود.
نیما یوشیج با مجموعه تأثیرگذار افسانه، که مانیفست شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران انقلابی به پا کرد. نیما آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش کشید. شعر نو عنوانی بود که خودِ نیما بر هنر خویش نهاده بود.
جلال آل احمد درباره نیما گفته است: «نیما شاعر زمانه ماست، شاعری در تکاپوست، در جست و جوی زیبایی است، در پی بیان تازه ای از حیات دوران ماست. دفتر شعر فارسی، افتخاری را که نیما به شعر تنگ مایه معاصر داد، به فراموشی نخواهد سپرد».
نیما با وجود تحول بزرگی که در شعر فارسی ایجاد کرد و به عنوان «پدر شعر نو» مشهور شد، اما هیچ گاه اصالت و زیان مادری خویش «تبری» را فراموش نکرد و دفتر شعری به نام «روجا» به زبان تبری در کنار دیگر آثارش از خود به یادگار گذاشت.
نیما یوشیج در دیماه 1338 در منطقه شمیرانات تهران چشم از دنیای فانی فرو بست و در جوار امام زاده عبدالله به خاک سپرده شد؛ اما با درخواست فرزند او، در سال 1372 نبش قبر شد و در حیاط خانه مسکونی اش برای همیشه آرام گرفت.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: