نور باران شعر نیما در نور

1395/10/18 ۰۸:۴۸

نور باران شعر نیما در نور

کنگره «نیما، زبان و شعر طبری» با حضور صالحی امیری و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دوران تخریب، انگ زنی و بد اخلاقی به سر آمده است


کنگره «نیما، زبان و شعر طبری» با حضور صالحی امیری و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دوران تخریب، انگ زنی و بد اخلاقی به سر آمده است

حسین خانی: علی اسفندیاری را که با نام نیما یوشیج می‌شناسندش پدر شعر نو فارسی می‌دانند؛ مردی که طرحی نو درانداخت و با شکستن قوالب کهن، نفسی تازه در شعر فارسی دمید. حالا به این انگیزه و سه روز پس از پنجاه و هفتمین سال درگذشتش، کنگره ملی «نیما، زبان و شعر طبری»، روز پنجشنبه در شهرستان نور (استان مازندران) برگزار شد؛ برنامه‌ای که برای نخستین بار در سطح عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور مفاخر ادبیات معاصر برگزار شد. به گزارش خبرنگار «ایران» در مازندران، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنگره ملی بزرگداشت نیما یوشیج در نور با اشاره به این نکته که مردم از بد اخلاقی خسته‌اند و امروز دوران تخریب، انگ زنی و بد اخلاقی به سر آمده و دوران معرفت‌جویی و اخلاق‌جویی آغاز شده است، افزود: باور کنیم که انسان‌ها برای تداوم حیات نیازمند بازتولید اخلاق و معرفت هستند، مردم چه گناهی کردند که باید در بمباران تهمت، افترا و شایعه زندگی کنند.
وی با اشاره به اینکه دولت منتخب مردم است و کسانی که تلاش می‌کنند بین دولت و نظام جدایی ایجاد کنند دچار انحراف تحلیلی شده‌اند، عنوان داشت: موفقیت نظام بدون موفقیت دولت غیر ممکن است و موفقیت دولت موفقیت نظام خواهد بود. متأسفانه عده‌ای تلاش می‌کنند که مجموعه خدمات دولت و تلاش‌هایی را که در کشور صورت می‌گیرد نادیده بگیرند و فراموش کرده‌اند که ما در آستانه جنگ بودیم و این تهدید از سر ملت برطرف شد.
وی با اعلام اینکه در یک سال گذشته بیش از 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شد، گفت: تحقیر ملی از میان رفت، امروز غرب و دنیای امروز در صف برای حضور در تهران است و این اقتدار ملی است.
صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه که امروز بیش از هر روز دیگر به آن نیاز داریم احیای کانون‌های شعر، ادب و هنر در شهرستان‌ها، استان‌ها و کشور است.
وی با بیان اینکه جامعه امروز نه تنها به نشاط ، بلکه به هویت و غرور ملی نیاز دارد، گفت: شعر و شاعر هویت بخش و غرورآفرین هستند و شعر و شاعر می‌تواند در نسل جوان نشاط و غرور ایجاد کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما بیش از هر زمان دیگری به هنر برای تداوم حیات اجتماعی نیاز داریم.
وی گفت: تأکید ما بر توسعه در حوزه فرهنگی و هنری صرفاً به‌عنوان اوقات فراغت برای گذران وقت نیست، بلکه امروز در کنار خوراک، پوشاک، حمل و نقل، آموزش و مسکن، به معرفت، اخلاق، فضیلت، همدلی و همنوایی در جامعه نیاز داریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری نخستین همایش نیما، زبان و شعر طبری ابراز خرسندی کرد و گفت: نیما یوشیج از دلدادگانی بود که تلاش‌های ماندگاری در حفظ زبان طبری داشت. وی افزود: به‌عنوان فرزند خطه مازندران، به خود می‌‌بالم و به شما اهالی فرهنگ و ادب این استان افتخار می‌کنم. صالحی امیری گفت: این سرزمین دارای تبار تاریخی ماندنی و فرهنگی است و قطعاً اگر ریل توسعه را از بستر فرهنگ دنبال می‌‌کردیم، امروز در دنیا سرآمد بودیم چرا که ذخایر فرهنگی ما بسیار بیشتر از ذخایر نفتی است.
صالحی امیری با ابراز تأسف برای در معرض خطر قرار گرفتن زبان طبری، اذعان داشت: دلسوزی و دلدادگی عاشقان زبان طبری مانع آن شده که این زبان پر ارزش به فراموشی سپرده شود و نیما یوشیج از همین دلدادگان بود که‌ تلاش‌‌های ماندگاری در این مسیر داشته و امروز در تجلیل از چنین شخصیت برجسته‌ای گرد هم آمده‌ایم.
بار سنگین فرهنگ بر دوش نیما
محمد شمس لنگرودی شاعر، پژوهشگر و بازیگر تئاتر و سینما هم در این آیین گفت: نیما یوشیج شاعری تنها بود و به تنهایی توانست شعرش را تثبیت کند. وی افزود: اهمیت این شاعر معاصر در آن بود که به تنهایی موفق شد بارسنگین فرهنگی را بردوش بگیرد. این هنرمند پیشکسوت گفت: نیما نخستین شاعری بود که به تنهایی یک کلنگ گرفت تا بتواند قصر کهنه را خراب کند و نه تنها این قصر را خراب کرد، بلکه قله‌ای به جای آن ساخت.  شمس لنگرودی افزود: همه شاعران ترانه سرا، نیمایی بودند که باید تکلیفشان را با نیما روشن می‌کردند.
شعورِ قدرشناسی مردم
شهرام ناظری نیز در همایش ملی نیما یوشیج اظهار کرد: از آنجایی که کار اصولی و ریشه‌ای برای معرفی نیما یوشیج و اشعار وی صورت نگرفته و نمی‌گیرد، نمی‌توان این شاعر را حتی به مردم بدرستی معرفی کرد. وی افزود: با این روند بهترین کار این است که کاری برای معرفی نیما انجام نشود، زیرا کارهای فعلی اصولی و ریشه‌ای نیست چون کار فرهنگی نیازمند زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی برای ارائه کار و معرفی دارد. ناظری با اشاره به اینکه باید روی این مسأله کار شود و برنامه‌ریزی اصولی و واقعی کرد زیرا با دروغ و تعارف نمی‌شود کار کرد، افزود: مردم ما دارای شعور ذاتی بالایی هستند و دلیل قدرشناسی‌شان هم شعور و ادراک بالای آنها است.

 

<افسانه> نیما، فسانه هشیاری/ شکوه مقیمی

کمتر به نام علی اسفندیاری می‌شناسندش، چراکه او «نیما یوشیج» را برای خود برگزید، نامی که سرشار است از مازندران، چه نیمای آن، که کوهی از آن خطه است، که برازنده صلابت و شکوه و زایش آن شاعرمرد است و چه یوشِ آن، که هم زادگاه است و هم بوم‌زاد. هرچه با نیما هم‌سرشت‌تر باشی و به شعرش آغشته‌تر، نشانه‌ها و تصاویر بومی آن را بیشتر و بیشتر می‌بینی، نه آنکه دلتنگ طبیعت باشد یا در ستایش آن سروده باشد بلکه گویی دست انسانِ این روزها را می‌گیرد و با مدد از طبیعتش، دردش و رنجش را فریاد می‌زند. اینکه نیما در بسیاری از آثارش با بی‌پروایی وجوه بومی زیستگاهش را آورده یکی از مهم‌ترین اثراتی است که او بر ادبیات این سرزمین نهاده است. او نشان داد می‌توان عناصری را که تنها برای یک قوم و یک سرزمین معنا و تصویر دارند تعمیم بخشید، می‌توان با زبانی بومی، حرفی انسانی و جهانی زد و نه تنها شناسنامه‌ای اصیل برای چنین فرزندی نگاشت بلکه با همین رنگ‌های محلی و بومی، ذهن همگی انسان‌ها را قلم زد و اثری خوانا و جهان‌شمول آفرید که همین امر یکی از دلایل مانایی این انسان رنج‌دیده از اندیشه است، از فرزندانی که گیتی کم به چشم خود خواهد دید و به قول خودش «هرکس از جانب خود تو را راند، بی‌خبر که تویی جاودانه...».

می‌توان تقارن برگزاری نخستین همایش ملی «نیما، زبان و شعر طبری» را با زادماه «افسانه» او به فال نیک گرفت، افسانه‌ای که تنها برای به خواب رفتن سروده نشد، بلکه جوانه و سرچشمه شعر و ادبیات نوین ایران شد. می‌توان سالیان دراز در مورد شعر او و تأثیری که بر تفکر انسان ایرانی گذاشته سخن گفت، انسانی که در آن زمان از ذهنیتش فراتر نمی‌رفته و سراسر، عینیت را فراموش کرده بود، انسانی که این روزها اصالت و زبان و وجوه بومی زندگانی خود را به دست فراموشی سپرده است؛ انسانی که وظیفه دارد آنچه را از نیما و دیگر پدرانش برایش به یادگار مانده پاس بدارد اما...

منبع:ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: