دستاوردهای وقف در زندگی روزمره ایرانیان

1396/9/18 ۰۸:۱۶

 دستاوردهای وقف در زندگی روزمره ایرانیان

آیین وقف در فرهنگ و جامعه ایرانی از هزاران ‌سال پیش تا روزگاران کنونی، به اندازه‌ای ژرف ریشه افکنده است که تأثیر و دستاورد آن را در بسیاری از زمینه‌های زندگی شخصی و اجتماعی مردمان این سرزمین در تاریخ می‌توان به تماشا نشست.

 

آیین وقف در فرهنگ و جامعه ایرانی از هزاران ‌سال پیش تا روزگاران کنونی، به اندازه‌ای ژرف ریشه افکنده است که تأثیر و دستاورد آن را در بسیاری از زمینه‌های زندگی شخصی و اجتماعی مردمان این سرزمین در تاریخ می‌توان به تماشا نشست. بنیاد وقف بر نیکوکاری و خدمات عام‌المنفعه استوار شده است.
مال‌داران و ثروتمندان نیک‌اندیش در دوره‌های گوناگون بر آن می‌شده‌اند دارایی خویش و بهره‌های آن را چه در زمان زندگی و چه پس از مرگ، به همه مردم واسپارند. آنان این‌گونه، کامیابی جامعه و مردمان پیرامون خویش را در بهره‌گیری از دارایی و ثروتی می‌دانند که به هر علت نزد آنان گرد آمده است. این اندیشه که در بسیاری زمینه‌ها در قالب رسمی آیین وقف، با ثبت آن و تنظیم وقف‌نامه با همه شرایط، بروز یافته است، اما در مواردی بی‌آن که رنگ و روی وقف داشته باشد، در گستره‌های گوناگون زندگی ایرانیان جریان داشته است. این روایت ویبرت بلوشر، مامور و جهانگرد آلمانی که در سده‌های گذشته به ایران آمده است، می‌تواند بیانگر چنان دیدگاهی به شمار آید. وی در سفرنامه‌اش می‌نویسد «در ایران مهمان‌نوازی نه‌تنها به علت عقب‌ماندگی هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، بلکه همچنین به سبب وجود سنتهای قدیمی، سهمی بسیار زیادتر از اروپا در روابط اجتماعی به عهده دارد. هنگامی که در حین مسافرت در این کشور، در خانه شخصی کسی فرود آئیم، به مهمان‌نوازانه‌ترین طرزی مورد پذیرائی قرار می‌گیرم. نه‌تنها ایرانیان آدمی را به بهترین اتاق خود می‌برند، بلکه مهماندار تلاش می‌کند که هر خواهش و آرزوی او را برآورده سازد. از هنگام ورود تا حین بدرود، آدمی چنین احساس می‌کند که مهماندار فقط به خاطر میهمان در آنجاست و کلیه وظایف و تکالیف دیگر خود را معوق گذارده است. این سجیه مطلوب در اخلاق و رفتار ایرانیان آنگاه که یک خارجی برجسته و صاحب مقام به ایران بیاید بنحوی خاص و جوانمردانه به منصه ظهور می‌رسد». این توصیف از مهمان‌نوازی تاریخی ایرانیان، ما را به این دیدگاه نزدیک می‌کند که اینان گویی زندگی خویش را همواره در راه اندیشه نیک‌شان به‌ویژه در برابر دیگران وقف کرده‌اند.

 

منبع: شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: