فرهنگستان و واژگان مصوب و پیشنهادی بلدیه (1314-1320 ش) / محسن روستایی – بخش پنجم

1396/9/5 ۱۲:۲۷

فرهنگستان و واژگان مصوب و پیشنهادی بلدیه (1314-1320 ش) / محسن روستایی – بخش پنجم

پس از استقرار مشروطیت در دوره اول مجلس، به تدریج افراد و مؤسساتی برای اداره و تنظیم امور شهری و ولایات معین شدند. مهمترین و جامع ترین اقدامی که درین زمینه صورت گرفت تصویب «کتابچه قانون» در 20 ربیع الثانی 1325ق. از سوی مجلس شورای ملی بود. با تصویب این کتابچه که مشتمل بر 108 ماده می شد زمینه قانونی مناسب و جامعی برای اجرای اصلاحات شهری و یا به تعبیر ماده اول آن، «برای حفظ منافع شهرها و ایفای حوایج اهالی شهرنشین و ...» فراهم شد

 

پس از استقرار مشروطیت در دوره اول مجلس، به تدریج افراد و مؤسساتی برای اداره و تنظیم امور شهری و ولایات معین شدند. مهمترین و جامع ترین اقدامی که درین زمینه صورت گرفت تصویب «کتابچه قانون» در 20 ربیع الثانی 1325ق. از سوی مجلس شورای ملی بود. با تصویب این کتابچه که مشتمل بر 108 ماده می شد زمینه قانونی مناسب و جامعی برای اجرای اصلاحات شهری و یا به تعبیر ماده اول آن، «برای حفظ منافع شهرها و ایفای حوایج اهالی شهرنشین و ...» فراهم شد. و اداره بلدیه به ریاست «دکتر خلیل الدوله ثقفی» در عمارتی واقع در سبزه میدان تهران تأسیس شد. لیکن این تلاش نیز همانند بسیاری دیگر تلاشها در آن سالها برای اصلاحات اساسی در کشور مبذول شد به نتیجه شایسته ای نرسید چرا که مداخلات خارجی پی در پی و اغتشاشهای داخلی مکرر فرصت و فراغتی برای اجرای این گونه اصلاحات برجای نگذاشت.

از این رو بلدیه به طور رسمی در زمان احمدشاه قاجار فعالیت خود را آغاز کرد و با سی عضو شامل: بیست و پنج رفتگر (سپور) چهارنفر سرسپور و یکرئیس، نظافت شهر را به عهده گرفت. تا قبل از آن نظافت شهر به عهده خود سکنه بود که هر کس جلوی خانه و دکان خود را بنا به سنت آبا و اجدادیش تمیز نماید.

دریافت مقاله

منبع: گجینه اسناد، دوره 7، شماره 2 و 1، تابستان 1376

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: