معرفی علائم و وسایل عزاداری محرم / شهرزاد دوستی

1396/7/5 ۱۰:۱۵

معرفی علائم و وسایل عزاداری محرم / شهرزاد دوستی

نوعی طبل عزاداری که در بوشهر مورد استفاده قرار می گیرد و آن را دمام می گویند. تعداد ده تا پانزده طبل کوچک از پوست گوسفند درست می شود و با چوب مخصوص به طول 30 و عرض 3 سانتی متر و ضخامت نیم سانتی متر به طرز خاصی به طبل کوبیده می شود. تعداد شش یا هشت عدد سنج که از جنس برنج و دایره مانند است و یک بوق که از شاخ آهو درست می کنند.

 

دمام: نوعی طبل عزاداری که در بوشهر مورد استفاده قرار می گیرد و آن را دمام می گویند. تعداد ده تا پانزده طبل کوچک از پوست گوسفند درست می شود و با چوب مخصوص به طول 30 و عرض 3 سانتی متر و ضخامت نیم سانتی متر به طرز خاصی به طبل کوبیده می شود. تعداد شش یا هشت عدد سنج که از جنس برنج و دایره مانند است و یک بوق که از شاخ آهو درست می کنند. (ماشاءالله عبدی زاده، جعفر علی شاه، بوشهر،48)

عماری (هودج): در مرودشت فارس در ماه محرم در بعضی از حسینیه ها عماری یا هودج درست کرده و در روز عاشورا از آن استفاده می کنند. عماری از جنس چوب و شبیه صندوق است. دو عدد از آنرا درست می کرده و به دو طرف یک اسب می بندند و پارچه مشکی یا سبزی روی آن می کشند. این اسب در کاروان امام حسین(ع) در روز عاشورا و به همراه هیئت عزاداران حرکت داده می شود. (سیف الله سیوند زاده، مرودشت، فارس56)

نجوای فرهنگ، 1385 شماره 2

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: