شبی برای مولوی پژوهان برگزار می‌شود

1396/7/1 ۰۸:۰۴

شبی برای مولوی پژوهان برگزار می‌شود

در آستانه ٨ مهر، روز بزرگداشت مولوی، شب مولوی پژوهان در مركز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود. چند سالی است كه در تقویم رسمی كشور روز هشتم مهر ماه را به عنوان روز بزرگداشت مولوی نام نهاده‌اند و معمولا هر سال در چنین روزی برنامه‌ای ویژه برای این شاعر برگزار می‌شود.

 

ندا آل طیب: در آستانه ٨ مهر، روز بزرگداشت مولوی، شب مولوی پژوهان در مركز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود. چند سالی است كه در تقویم رسمی كشور روز هشتم مهر ماه را به عنوان روز بزرگداشت مولوی نام نهاده‌اند و معمولا هر سال در چنین روزی برنامه‌ای ویژه برای این شاعر برگزار می‌شود. هر چند كه سال‌هایی هم بوده كه اتفاقا هیچ برنامه‌ای هم به این مناسبت برگزار نشده است. اما از آنجاكه كشور تركیه هر سال برنامه‌های خاصی را در قونیه به عنوان آرامگاه مولانا برگزار می‌كند و با این برنامه‌ها گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب می‌كند، به نظر می‌رسد در داخل كشور هم تلاش‌هایی انجام می‌شود تا دست‌كم از همسایه خود در برگزاری برنامه‌های مولانا عقب نمانیم. مجله «بخارا» كه معمولا برنامه‌هایی را به پاسداشت هنرمندان و چهره‌های فرهنگی گوناگون برگزار می‌كند، امسال نیز یكی از برنامه‌های ویژه خود را به مولوی پژوهان اختصاص داده است. از آنجاكه امسال بزرگداشت مولانا با ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا همزمان می‌شود، این مجله برنامه «شب مولوی پژوهان» را با چند روزی فاصله برگزار خواهد كرد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است این برنامه شنبه یكم مهر ماه برگزار شود. به گزارش مهر، در این مراسم كه به همت مجله «بخارا و با همكاری مركز دایره المعارف بزرگ اسلامی، برگزار خواهد شد، بانو اسین چلبی (نواده مولانا)، محمدعلی موحد، محمد استعلامی، توفیق سبحانی و محمد بردبار، سخنرانی خواهند كرد. شب مولوی پژوهان با اهدای نشان بنیاد بین‌المللی مولانا به كاظم موسوی بجنوردی (رییس مركز دایره المعارف بزرگ اسلامی) و اجرای قطعاتی از سروده‌های مولانا توسط سالار عقیلی با همكاری عضو بنیاد بین‌المللی مولانا فروزنده اربابی، همراه خواهد بود.

مجله «بخارا» در سال‌های گذشته مراسمی دیگر را هم به‌عنوان شب مولانا برگزار كرد كه در آن هنرمندانی مانند عباس كیارستمی، محمد علی موحد، پری صابری و... كه هر یك به نوعی درباره مولانا كاری هنری را به انجام رسانده بودند، با حضور نواده او تقدیر شدند. امسال بزرگداشت مولانا در شرایطی برگزار می‌شود كه علاوه بر ایران، تركیه و افغانستان نیز درخواست ثبت مثنوی را به سازمان یونسكو ارایه كرده‌اند. چندی پیش اشرف بروجردی، رییس مركز اسناد و كتابخانه ملی در نخستین نشست خبری خود درباره ثبت مثنوی نیز سخن گفت «قبل از اینكه موضوع ثبت مثنوی از سوی دو كشور دیگر یعنی تركیه و افغانستان هم مطرح شود، ما نسخه‌ای از مثنوی را به یونسكو معرفی كرده بودیم اما این نسخه از دو جهت مدعی پیدا كرد؛ تركیه مدعی شد كه قدیمی‌ترین نسخه مثنوی در این كشور نگهداری می‌شود و افغانستان مدعی شد كه ارزشمندترین نسخه مثنوی را در اختیار دارد. طبیعتا این دو كشور این موضوع را از طریق یونسكو پیگیری كردند و ما هم از این طرف نامه‌نگاری‌هایی را انجام دادیم با این هدف كه مثنوی معنوی به صورت مشترك و میان هر سه كشور به ثبت جهانی برسد.»او در همان نشست توضیح داد كه وقتی اثری از سوی چند كشور برای ثبت در یونسكو ارایه شود، وضعیت بهتری پیش می‌آید چون با این كار، آن اثر وجهه بیشتری در یونسكو پیدا خواهد كرد و ثبت شدن آن بهتر به نتیجه خواهد رسید. با این حال برگزاری شب مولوی پژوهان یكی از نزدیك‌ترین رویدادهایی است كه به پاسداشت مولانا انجام می‌شود. این برنامه روز شنبه یكم مهرماه ۱۳۹۶ ساعت ۵ بعد از ظهر در مركز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، سالن همایش‌های رایزن به نشانی: نیاوران، كاشانك، نرسیده به آجودانیه، پلاك ۲۱، سالن همایش‌های رایزن برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: