دو منبع مهم الکافی / حسن انصاری

1396/2/13 ۱۳:۳۲

دو منبع مهم الکافی / حسن انصاری

کلینی درکتاب الکافی از شماری از مهمترین منابع مکتوب حدیثی امامیه بهره گرفته است. در اینجا از میان انبوهی از منابع مستقیم و غیر مستقیم او، دو منبع مهم وی را که هر دو متعلق به دو نسل پیش از او بوده اند و می توانند شناخت ما را نسبت به تحول حدیث از نیمه قرن سوم تا اوائل قرن چهارم در میان امامیه بهبود ببخشند ؛ مورد مطالعه قرار می دهیم:

 

کلینی درکتاب الکافی از شماری از مهمترین منابع مکتوب حدیثی امامیه بهره گرفته است.

در اینجا از میان انبوهی از منابع مستقیم و غیر مستقیم او، دو منبع مهم وی را که هر دو متعلق به دو نسل پیش از او بوده اند و می توانند شناخت ما را نسبت به تحول حدیث از نیمه قرن سوم تا اوائل قرن چهارم در میان امامیه بهبود ببخشند ؛ مورد مطالعه قرار می دهیم:

۱- کتاب المحاسنِ ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد بَرْقی، محدث و دانشمند ذو فنون بزرگ امامی در نیمه دوم قرن سوم قمری ( درگذشته ۲۸۰ ق یا به احتمالی ۲۷۴ ق) . اصل خاندان وی كه چندین تن از محدثان و عالمان امامی به آن منسوب هستند ، خاندانی شیعی و غیر عرب است كه به كوفه باز می گردد ؛ اما نیای وی ، عبدالرحمان به دلیل فشار بر شیعیان ناچار شد از این شهر به ناحیه ای ( احتمالا برق رود ، میان قم و اصفهان ) در نزدیكی قم مهاجرت كند . قم به دلیل مهاجرت اشعریان شیعی مذهب به این شهر به تدریج در قرن دوم ، تبدیل به كانونی برای شیعیان شده بود و انتقال خاندان برقی به خود شهر قم شاید همزمان با این تحولات بوده است . احمد احتمالا پس از ۲۰۰ قمری متولد شده است . گرچه وی را در شمار اصحاب دو امام جواد و هادی قرار داده اند ، ولی نباید آن را به معنای روایت از آن دو امام تفسیر كرد . وی از محضر ابن ابی عمیر ( درگذشته ۲۱۷ ق ) و احمد بزنطی ( درگذشته ۲۲۱ ق ) مختصر استفاده ای کرد ولی در عوض از محضر حسن بن علی ابن فضال و حسن ابن محبوب (هر دو درگذشته ۲۲۴ ق ) بهره زیادی برده است . از مهمترین استادانش در حدیث ، باید پدرش را نام برد:  محمد بن خالد برقی ( درگذشته حدود ۲۲۰ ق ) از محدثان برجستۀ قم و صاحب دفاتر و كتابهایی در حدیث بود و بسیاری از روایات و منابع روایی احمد برقی به همین پدر باز می گشت . او گرچه از اصحاب امامان به شمار آمده ، اما در این میان روایت او از راویان آنان در خور توجه است . محمد برقی از شمار زیادی از محدثان عراقی روایت حدیث می كرد و پسر نیز به واسطه او و البته دیگران با مشایخ حدیث عراق ارتباط می یافت . از مشایخ حدیثی محمد بن خالد برقی باید ، ابن ابی عمیر ، یونس بن عبدالرحمان ، فضاله بن ایوب ، محمد بن سنان ، علی بن مهزیار و حماد بن عیسی را نام برد . علاوه بر احمد برقی ، شماری از مشایخ حدیثی قم كه نخستین موج مهم حدیث در قم را تشكیل می دادند ، از او بهره علمی بردند : كسانی مانند ابراهیم بن هاشم قمی و احمد بن محمد بن عیسی اشعری . حسین بن سعید اهوازی هم از برقی پدر روایت می كرده است .

احمد برقی با وجود اینكه قمی بوده ، ولی برای استماع حدیث از مشایخ امامیه ، راهی كوفه شد. در كوفه از راویان امامی مانند اسماعیل بن مهران ، حسن بن علی وشّاء ، عثمان بن عیسی ، علی بن اسباط و برخی دیگر استفاده كرد و با سنتهای روایی مختلف امامی آشنایی حاصل نمود . وی در سفر عراق ، باید به بغداد نیز رفته باشد ، چرا كه از مشایخ آنجا مانند داود بن قاسم بغدادی ، محمد بن عیسی عُبیدی و یعقوب بن یزید روایت می كند . برقی از مشایخ بسیار دیگری ، نزدیك به دویست تن هم روایت حدیث می كرد و این امر احتمالا نتیجه سفرهای مختلف او به ویژه در شهرهای ایران بوده است . مهمتر از آن روایت كتابها و اصول حدیثی امامیه ، تقریبا كتابهای بیش از صد تن ، بود كه همین امر آشنایی و بهره وری از سنتهای مختلف روایی امامی را برای وی امكان پذیر ساخت ، بطوری كه به خوبی می توانست در گردآوری احادیث و نهضت جامع نویسی حدیث امامی مشاركت فعال داشته باشد . البته وی در این امر حتی از روایت از مشایخی كه گرایشهای ویژه ای داشتند ، یا روایت كتابهای محدثان غیر معتمد و یا دفاتر روایی مجهول و احادیث مرسل هم ابایی نداشت . این امر به این دلیل بود كه او علاقمند بود سنتهای مختلف روایی شیعی و امامی را یكجا در ثبت خود جمع كند . روایت او از امامیانی مانند احمد بن محمد سیاری ، بكر بن صالح ، محمد بن حسن بن شمون ، و محمد بن علی كوفی ابو سُمَینه كه مورد انتقاد جناحهایی از امامیه بوده اند ، نشان از روحیه گشوده وی بر سنتهای روایی و اعتقادی مختلف شیعی دارد ؛ چیزی كه ظاهرا احمد بن محمد بن عیسی اشعری ، محدث نامدار امامی را كه در آن زمان در قم از نفوذ و قدرت مذهبی ویژه ای برخوردار بود ، به واكنش سخت نسبت به برقی وا داشت .

كتاب جامع او در حدیث ، كتاب المحاسن است كه تنها پاره ای از آن، بیشتر در موضوعات اخلاقی و اجتماعی و اعتقادی باقی مانده است . این كتاب شامل موضوعات بسیار متنوعی می شده كه در ذیل هر یك ، برقی به نقل احادیث امامان اهتمام ورزیده است . از عناوین ابواب این كتاب چنین بر می آید كه المحاسن كتابی دائره المعارف گونه بوده كه مؤلف در آن تلاش داشته است ، بسیاری از دانشها و علوم مختلف و موضوعات متنوع را بیشتر در قالب حدیث یكجا گردآورد . از مجموع آنچه درباره این كتاب می دانیم ، چنین بر می آید كه در برخی ابواب كتاب ، احمد برقی ، افزون بر حدیث مطالب دیگری را هم آورده باشد. تعداد كتابهای المحاسن را شیخ طوسی ، ۹۸ و نجاشی ، ۹۰ ذكر كرده اند كه با حذف عناوین مشترك ، بر روی هم حدود ۱۲۰ عنوان را تشكیل می دهد . ابن ندیم تعداد این كتابها را هفتاد و چند كتاب و به نقلی ۸۰ كتاب ذكر كرده و آنگاه نام ۴۲ كتاب را كه نزد ابن همام اسكافی بوده ، می آورد . ترتیب كتابها در فهرست ابن ندیم با ترتیب آنها در رجال نجاشی مشابهت دارد و این امر شاید برخاسته از نظم اصلی كتاب المحاسن باشد . معلوم نیست كه آیا در نسخه مؤلف ویا نسخه هایی كه زیر نظر مؤلف یا با اطلاع او نسخه برداری و یا قرائت شده ، ترتیب و حجم كتاب المحاسن چگونه بوده است . شاید هم این كتاب با یك نظم منطقی گرد نیامده و نظم آن بیشتر محصول سالهای متمادی تألیف و گرد آمدن كتابهای متعدد او تحت یك عنوان كلی بوده است . در مورد تألیف كتاب و چگونگی گردآمدن این كتابها در یك عنوان كلی و اینكه آیا این كتابها خود هویت مستقلی داشته اند ، یا اینكه از همان عصر مؤلف ، همگی جزء المحاسن قلمداد می شدند ، اطلاعی نداریم . از اجزای متعدد المحاسن تنها ۱۱ باب ( = كتاب ) باقی مانده است . این كتاب منبع مهمی برای محدثان بعدی و از جمله مؤلفان كتابهای اربعه حدیثی و از آن میان كتاب كلینی بوده است ؛ بطوری كه می توان برقی و روایات او را در شمار مهمترین منابع حدیث امامی قلمداد كرد . البته این سهم بیش از آنكه مدیون بخشهای باقی مانده این كتاب باشد ، مدیون توجهی است كه محدثان بعدی و از جمله شاگردان بلاواسطه او و نیز شاگردان شاگردان او در نقل روایات و احادیث اصل كتاب المحاسن و سایر روایات و دفاتر روایی او نشان داده اند . در این میان طبعا قمی ها بیشترین سهم را داشته اند . در حقیقت احمد برقی یكی از پایه های اصلی حدیث قم بوده است . برخی از مهمترین این شاگردان عبارتند از : عبدالله بن جعفر حمیری ، سعد بن عبدالله اشعری ، محمد بن یحیی العطار و محمد بن حسن صفار . بیشتر این مشایخ ، جزء استادان كلینی بوده اند . محمد بن جعفر ابن بُطّه قمی ، از شاگردان و راویان او سهم مهمی در آشنایی بغدادیان با منابع حدیث برقی داشته است . كلینی در الکافی عمدتا از طریق گروهی از روات ، از برقی روایت می كند که از آنان به «عدۀ من اصحابنا» تعبیر می نماید : علی بن ابراهیم قمی ، علی بن محمد بن عبدالله ، نوه دختری برقی ، احمد بن عبدالله ، نوه پسری برقی و علی بن حسین السعدآبادی . اینها همگی از راویان بلاواسطه برقی بوده اند .

۲ – كتاب النوادر ِابو جعفر احمد بن محمد بن عیسی اشعری ( درگذشته پس از ۲۷۴ یا ۲۸۰ ق ) ، محدث و فقیه برجسته امامی از خاندان اشعریان قم كه پدرش ، راوی از امامان رضا و جواد هم از مرتبه بلندی نزد امامیه قم برخوردار بود . خود احمد از اصحاب دو امام جواد و هادی قلمداد شده ، گرچه به طبیعت دوری موطن او از آن دو امام ، روایت مستقیم چندانی از آن دو ندارد .

احمد بن محمد بن عیسی از مشایخ حدیث كوفه و بغداد و نقاط دیگر عراق و ایران بهره برد و از آنان حدیث شنید ؛ طبقه ای از مشایخ كه می بایست آثار حدیثی آنان را نخستین موج جامع نگاری حدیث امامی دانست ؛ مانند احمد بن محمد بن عمرو بن ابی نصر البزنطی ، حسن و حسین پسران سعید بن حماد اهوازی ، حسن بن علی ابن فضّال كوفی، حسن بن علی بن زیاد وشاء، حسن بن محبوب سرّاد، صفوان بن یحیی بجلی، ابن ابی عمیر ازدی، محمد بن خالد برقی و محمد بن سنان . در حقیقت احمد بن محمد بن عیسی از طریق این مشایخ كه تنوع سنتهای روایی مختلفی را برای او امكان پذیر می ساخت ، توانست با مكتبها و سنتهای روایی مختلفی پیوند خورد و راوی و منتقل كننده كتابها و اصول كهن برای نسلهای بعدی باشد . اما مهم سهم او در انتقال این میراث از كوفه به قم بود . به هرحال به همین دلایل بود كه نام او در فهارس رجال و كتب امامی مانند فهرستهای طوسی و نجاشی به عنوان واسطه در روایت اصول و كتب كهن امامی و به ویژه به واسطه شاگردان قمی وی برای محدثان بعدی قم و بغداد به صورت مكرر مطرح می شود .

احمد پیشوای امامیه در دوره خود در قم بوده و مرجعیت علمی و اجتماعی او مورد قبول قمیان بوده است ، بطوری كه حتی وی مورد عنایت حاكم قم هم بوده است . البته این امر به دلیل انتساب او به خاندان پر نفوذ امامی و عرب اشعری در قم كاملا طبیعی است . همین امر موجب شده بود كه در قم از سلطه علمی و مذهبی خود برای به تثبیت اندیشه اعتقادی مورد حمایت خود بهره برد و گاهی حتی از آن برای به حاشیه كشیدین عده ای از عالمان متفاوت قم استفاده كند ؛ یکی از وجوه این رویکرد به سختگیری ها و شیوه های مورد قبول او در روایت حدیث از مشایخ مختلف شیعه و از سنتهای روایی گوناگون و از جمله در مورد روایت از گروههایی با اعتقادات غالیانه و یا وابسته به گروههای غلات مربوط می شود . برخورد او با احمد برقی ، محدث مهم امامی معاصرش و راندن اجباری وی از قم از نمونه های نامدار در منابع ماست . مشایخ برجسته قم در دوره دوم نهضت علمی حدیث در این شهر ، یعنی كسانی مانند سعد بن عبدالله اشعری ، علی بن ابراهیم قمی ، محمد بن یحیی العطار ، احمد بن ادریس اشعری ، محمد بن حسن صفار و عبدالله بن جعفر حمیری از محضر احمد بن محمد بن عیسی فقه و حدیث فرا گرفتند . بیشتر این افراد به علاوه حمید بن زیاد كوفی كه او هم از راویان اشعری بوده ، همگی از مشایخ كلینی بوده اند . كتاب مهم اشعری كه سهمی بسیار مهم در كتب اربعه و از جمله الكافی و منابع دیگر حدیثی و فقهی امامی دارد ، كتاب النوادر است . وی شمار دیگری كتاب هم در زمینه فقه و حدیث داشته است . كلینی از طریق " عدۀ من اصحابنا « از احمد و كتاب النوادر وی در الكافی استفاده كرده و احادیث بسیاری را به نقل از وی آورده است.

منبع: حلقه کاتبان - بررسی های تاریخی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: