روایت مسند الرضا نزد زیدیه / حسن انصاری

1395/11/24 ۰۹:۳۴

روایت مسند الرضا نزد زیدیه / حسن انصاری

در مجموعه ای خطی و زيدی و كهن دو متن یکی مسند الرضا و دیگر متنی در حدیث آمده که کاتب مدعی است اربعین سیلقی است. اینجا تنها به ذکر اسناد این دو متن چنانکه در نسخه خطی دیده می شود می پردازم و تفصیل را به کتاب روابط ایران و یمن خود وامی گذارم.

 

در مجموعه ای خطی و زيدی و كهن دو متن یکی مسند الرضا و دیگر متنی در حدیث آمده که کاتب مدعی است اربعین سیلقی است. اینجا تنها به ذکر اسناد این دو متن چنانکه در نسخه خطی دیده می شود می پردازم و تفصیل را به کتاب روابط ایران و یمن خود وامی گذارم.

 

۳۵ ب: يتلوه أخبار مجموعة رواية علي بن موسی الرضی عليه السلام.

بسم الله الرحمان الرحيم. أخبرنا الوالد أبو عبدالله محمد بن عبدالله بن حمزة بن أبي النجم بقرآئتي عليه قال أخبرنا والدي أبو محمد عبدالله بن حمزة بن أبي النجم بقرآئتي عليه بإسناده إلی أبيه (اين دو سطر با خطی متأخرتر اضافه شده و معلوم است که طباق سماع نسخه به وسيله اين دو نفر بوده اما سند اصلی نسخه در دنباله با همان خط کهن نسخه است) أخبرنا (خط خورده) الشيخ السيد الجليل أبي عبدالله الحسين بن الحسن بن زيد الحسني الجرجاني المعروف بإبن القصي رضي الله عنه قدم علينا بإستراباذ في خانقاه العلوية بروذبار خارج درب مالک في صفر النصف من شهور سنة سبع وستين وأربعمائة قال حدثنا الشيخ أبو اسحاق ابراهيم بن أحمد الاسرايلي الأنبوزدي بمکة حرسها الله في المسجد الحرام حذاء رکن اليماني يوم الجمعة العاشر من جمادي الاخر سنة إثنتين وعشرين وأربع مائة قال حدّثنا الأستاذ الإمام أبي الحسن بن محمد بن حبيب رضي الله عنه سنة ست وتسعين وثلاثمائة قال حدّثنا أبو بکر محمد بن عبدالله بن محمد حفدة العبّاس بن حمزة سنة سبع واثنتين (؟) وثلاثمائة (؟) قال حدثنا أبو القاسم عبدالله بن أحمد بن عامر الطائي بالبصرة / ۳۶ الف قال حدّثني أبي في سنة ستين ومأتين قال حدّثني علي بن موسی الرضی عليه وآله السلام سنة أربع وتسعين ومائة قال حدثني أبي موسی بن جعفر قال حدّثني أبي جعفر بن محمد قال حدّثني أبي محمد بن علي قال حدّثني أبي علي بن الحسين قال حدّثني أبي الحسين بن علي قال حدّثني أبي عليّ بن أبي طالب عليه وعليهم السلام....

از اواخر مسند الرضا افتادگی دارد و در دنباله متن ديگری است در حديث و مسند. از اواخر سند حديث اول آن در نسخه ديده می شود. د ۴۹ ب

مشايخ نويسنده اين کتاب حديثی مسند از اين قرار است:

ابو الحسين بن مزاحم الصواف

ابو بکر محمد بن أحمد النخاس

ابو الحسن علي بن محمد المؤذن

الشيخ الإمام عثمان

محمد بن صدقة البزاز

طاهر بن محمد بن سيف

ابو الحسين أحمد بن الحسين السماک الواعظ

ابو الحسن علي بن محمد المؤدب

الشيخ الإمام عمّي حدثنا عبدالله بن القاسم

ابو نصر أحمد بن المظفر الطوسي الشاهد رحمه الله

ابو الحسين محمد بن علي بحشل

أبو الموفق محمد بن محمد بن الحسين النيسابوري الهاشمي

ابو الحسن علي بن عبد الواحد الشاهد

ابو نصر منصور بن رامش بن عبد الله بن زيد النيسابوري

ابو علي الحسن بن شهاب العسکري

ابو سعيد المقري الآملي

ابو بکر بن صغدي النحاس

ابو نصر أحمد بن الخليل

ابو علي الحسين بن شهاب العسکري في العکبری

ابو عبدالله الحسين بن محمد الأطروسي الصيرفي

ابو عبدالله الحسن بن محمد الصيرفي

ابو سعيد الطبري

از طبراني با يک واسطه روايت دارد

الحسن بن محمد بن جعفر الصيرفي البغداذي

۵۷ ب تمت الأخبار والحمد لله الملک الجبّار وصلواته علی محمد وعلی أهل بيته الأخيار

ظاهرا کاتب گمان داشته که این متن اربعين سيلقي است. درباره این اربعین قبلاً نوشته ام در همین سایت. باید دید این نسخه چه نسبتی با روایت های دیگر متن احادیث اربعین سیلقی دارد؟

این دو متن در یک نسخه خطی بسیار کهنه ای است که گرچه به طور کلی تاريخ ندارد، اما تردیدی نیست که نسخه بسيار کهنه ای است و قسمتی از آن شاید به اوائل سده ششم و حتی قبل از آن باز گردد. شاید این تکه از نسخه که این دو متن را هم شامل می شود در شهر ری کتابت شده باشد.

منبع: حلقه کاتبان – بررسی های تاریخی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: