وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سال آینده کلید نمایشگاه کتاب تهران را به صنوف می‌دهیم

1396/2/12 ۱۲:۲۱

  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سال آینده کلید نمایشگاه کتاب تهران را به صنوف می‌دهیم

سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما آمادگی داریم در سال آینده کلید نمایشگاه کتاب تهران را به صنوف بدهیم و وظیفه نظارت و حاکمیت همچنان به‌عهده بگیریم. امیدوارم سال آینده ما به‌عنوان مهمان و صنوف به‌عنوان میزبان در نمایشگاه حضور یابند


 
 
سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما آمادگی داریم در سال آینده کلید نمایشگاه کتاب تهران را به صنوف بدهیم و وظیفه نظارت و حاکمیت همچنان به‌عهده بگیریم. امیدوارم سال آینده ما به‌عنوان مهمان و صنوف به‌عنوان میزبان در نمایشگاه حضور یابند

 
 سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سه‌شنبه (12 اردیبهشت) با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، رئیس نمایشگاه و جمعی دیگر از مسئولان و مدیران نمایشگاه و ناشران در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم سیدرضا صالحی امیری اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی پس از انقلاب به‌شمار می‌آید به‌گونه‌ای که می‌توانیم ادعا کنیم که نمایشگاه محصول انقلاب اسلامی است.
 
وی توضیح داد: در اندیشه امام (ره) و مقام معظم رهبری کتاب جایگاه مهمی در تحول انسانی و جامعه دارد و حفظ نقش کتاب وظیفه همه علاقه‌مندان به کتاب است.
 
وی اظهار کرد: باید از بنیانگذاران نمایشگاه کتاب تهران تقدیر کنیم چرا که در روزهای سخت جامعه اولویت فرهنگ را بر هر چیزی ترجیح دادند و زمانی که جنگ شد همه معطوف به جنگ شدند اما وقتی که در ایران جنگ رخ داد نمایشگاه کتاب تهران در پاییز 66 با 32 کشور جهان برگزار شد و تاکنون بدون وقفه هیچ حادثه‌ای نتوانسته به تعطیلی آن منجر شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه در آن روزها، بهترین گواه به امنیت کتاب در جامعه است. 30‌ سالگی بهترین سن برای رشد و تعالی است هم انرژی جوانی دارد و هم تجربه میانسالی. در 30 سالگی نمایشگاه اتفاق بزرگی رخ داد و آن واگذاری امور به تشکل‌های نشر است.
 
صالحی امیری ادامه داد: ما آمادگی داریم در سال آینده کلید نمایشگاه کتاب تهران را به صنوف بدهیم و وظیفه نظارت و حاکمیت همچنان به‌عهده بگیریم. امیدوارم سال آینده ما به‌عنوان مهمان و صنوف به‌عنوان میزبان در نمایشگاه حضور یابند برای رسیدن به این هدف نیازمند رصد آینده هستیم و اینکه در آینده جمعیت کتابخوانی ما در کجا قرار دارد، اقتصاد نشر در چه وضعیتی قرار دارد و سرانه مطالعه در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت.
 
این مقام مسئول وزارت ارشاد توضیح داد: خوشبختانه آمارها نشان می‌دهند که تحول در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارند. در سال 1391، 64هزار و 151 عنوان کتاب، در سال 1392، 66هزار و 514 عنوان کتاب، در سال 1393، 73هزار و 812 عنوان کتاب، در سال 1394، 81هزار و 327 عنوان کتاب و در سال 1395، 88هزار و 504 عنوان کتاب منتشر شدند؛ این رقم بیانگر تحول در کمیت و کیفیت نشر ایران است.
 
صالحی امیری با بیان اینکه ما می‌توانیم دیپلماسی فرهنگی را در تبادل با کشورها گسترش دهیم اظهار کرد: امسال در نمایشگاه کتاب تهران علاوه بر حضور ناشران داخلی فرصت‌های اقتصادی برای حلقه نشر فراهم شده است. نمایشگاه کتاب تهران محل عرضه ابتکارات، مزیت‌های رقابتی و ظرفیت‌های همه ارکان حوزه نشر کشور است. تقویت صنعت نشر ایران در مبادلات بین‌المللی از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه به‌شمار می‌آید.

وی ادامه داد: دیپلماسی نمایشگاه، امسال نقش مهمی را ایفا می‌کند. در سال‌های گذشته تعداد ناشران خارجی کم بوده است اما در فضای پس از برجام نقش بین‌المللی نمایشگاه پررنگ‌تر شد؛ سال گذشته کشور روسیه و پیش از آن کشور عمان و امسال نیز کشور ایتالیا به‌عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه حضور دارند که ارتباط با آنها پس از نمایشگاه نیز ادامه دارد. همچنین امسال شاهد کشور استانبول به عنوان شهر مهمان هستیم.
 
در ادامه این مراسم معاون وزیر فرهنگ ایتالیا، پیام رئیس‌جمهور ایتالیا را قرائت کرد. همچنین در ادامه علی‌ لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از تمبر یادبود سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی کرد.
 
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: