معاون وزیر ارشاد: نمایشگاه کتاب نباید ستاد انتخاباتی شود

1396/2/10 ۰۸:۵۴

معاون وزیر ارشاد: نمایشگاه کتاب نباید ستاد انتخاباتی شود

رئیس سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبریِ امروز(9 اردیبهشت‌) ضمن تشریح رویکردهای این رویداد فرهنگی، گفت: باید از تبلیغات کاندیداها و تبدیل شدن غرفه‌ها به ستادهای انتخاباتی جلوگیری شود و هرگونه حضور کاندیداها باید با هماهنگی متولیان نمایشگاه انجام شود.


 
 
رئیس سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبریِ (9 اردیبهشت‌) ضمن تشریح رویکردهای این رویداد فرهنگی، گفت: باید از تبلیغات کاندیداها و تبدیل شدن غرفه‌ها به ستادهای انتخاباتی جلوگیری شود و هرگونه حضور کاندیداها باید با هماهنگی متولیان نمایشگاه انجام شود.

 
نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (9 اردیبهشت‌) با حضور سیدعباس صالحی، رئیس نمایشگاه، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه، همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه، هومان حسن‌پور، مدیر کمیته ناشران داخلی، داوود موسایی، مدیر کمیته ناشران خارجی و محمدمهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه در سالن زنده‌یاد علی عاشوری مؤسس نمایشگاه فرهنگی ایران برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی در این نشست اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان پروژه بزرگ ملی ـ فرهنگی همیشه در دوره‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی مورد توجه بوده است. نخستین رویکرد، تفویض این پروژه ملی به لحاظ تصدیگری به بخش خصوصی است؛ مسیری که در سه سال گذشته تعقیب شد و امسال شاهد کامل‌تر شدن آن هستیم. به‌گونه‌ای که شاهد حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی در شورای سیاست‌گذاری و تصدیگری سه‌ کمیته هستیم.
 
رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه مسیر واگذاری نمایشگاه به صنف، به‌تدریج به نقطه مطلوب‌تر و قابل‌اتکاتر رسیده است، ادامه داد: امسال شورای تشکل‌های نشر، دو تشکل فراگیرِ اتحادیه ناشران و کتابفروشان و تعاونی آشنا را به عنوان نهادهای صنفی مجری معرفی کردند. این دو تشکل فراگیر، شورای هفت نفره‌ای مشخص و معاون اجرایی و مدیران کمیته‌های اجرایی را معرفی کردند. کمیته‌های اجرایی نمایشگاه تحت هدایت و مسئولیت معاونت اجرایی که از صنف معرفی شده‌ است، نمایشگاه سی‌اُم را برگزار می‌کنند.
 
این مقام‌مسئول اظهار کرد: رویکرد دوم نمایشگاه تقویت جنبه بین‌المللی آن بود؛ به‌نظر می‌آمد عنوان بین‌المللی برای نمایشگاه عنوان بسیار مهمی است که باید از آن صیانت کرد. اتفاقاتی در سه‌ سال گذشته و امسال پدید آمده است. یکی از آنها بحث مهمان ویژه در نمایشگاه است که از افغانستان آغاز شد و کشور عمان به عنوان دومین مهمان ویژه و روسیه به عنوان سومین مهمان و امسال نیز ایتالیا به عنوان مهمان ویژه مطرح است. ضمن اینکه برای چند سال آینده نیز حضور مهمان‌های ویژه در نمایشگاه را انتظار داریم. خود این موضوع بابی از ارتباطات مستمر نشر ایران با نشر خارجی ایجاد کرده است.
 
صالحی ادامه داد: در بخش تقویت حضور ناشران خارجی چند اتفاق جدید افتاده است. به طور مثال امسال شاهد حضور شهر مهمان و بورسیه نمایشگاه کتاب تهران خواهیم بود؛ همه این اقدامات برای این است که اگر نمایشگاه عنوان بین‌المللی دارد زیبنده آن باشد و تنها یک شعار نباشد.
 
رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به رویکرد سوم این رویداد فرهنگی مبنی بر تقویت جنبه نمایشگاهی اظهار کرد: همواره این نقد به نمایشگاه بوده و هنوز هم هست که این رویداد، فروشگاه است نه نمایشگاه. به‌طبع شرایط اقتصادی نشر ایران شرایطی است که نمی‌شود به جراحی دست زد چرا که بخشی از اقتصاد نشر ایران به نمایشگاه وابسته است. اما اینکه اگر نمی‌شود وجه فروشگاهی را حذف کرد لااقل وجه نمایشگاه آن را تقویت کرد، باید مورد توجه قرار بگیرد. اتفاقاتی که در کمیته علمی نمایشگاه پدید آمده است با همین نگاه است.
 
وی با بیان اینکه تعبیری که نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند یک آکادمی سیار برای نشر ایران باشد، در حال اتفاق افتادن است، گفت: راه‌اندازی پاتوق اهل قلم، کارنامه نشر، سرای بین‌الملل و ... نشان‌دهنده تحقق این موضوع است.
 
صالحی توجه به رویداد ملی و ایرانی نمایشگاه کتاب تهران از دیگر رویکردهای این رویداد فرهنگی برشمرد و گفت: هم ناشران شهرستانی و هم بازدیدکنندگان شهرستانی در نمایشگاه کتاب تهران تعداد قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند به این منظور بخش ملی نمایشگاه‌ را مورد تقویت قرار دادیم. به طور مثال هر کدام از روزهای نمایشگاه به نام یکی از استان‌های کشور نامگذاری شده است تا حضور آن استان در نمایشگاه معنادار باشد.
 
این مقام‌مسئول با اشاره به رویکرد پنجم نمایشگاه کتاب تهران گفت: اصلاح و توسعه نظام حمایتی وزارت ارشاد از نمایشگاه کتاب تهران، مورد توجه است این اصلاح را در دو حوزه به طور عمده دنبال کرده‌ایم. نخست اینکه حمایت‌های مالی دولت که از جیب ملت است در وزارت ارشاد به عنوان بن کتاب، به طرف مصرف خرید کتاب حرکت کند و از عواملی که به عنوان مفسده مطرح هستند ممانعت صورت بگیرد. با این نگاه چند اقدام مهم انجام شد که از آن میان می‌توان به حذف بن‌های کاغذی، توجه به بن‌های الکترونیک و حذف بن رایگان به جز از اهالی قلم، خبرنگاران و نشست‌های داخل نمایشگاه، اشاره کرد. با این نگاه یکی از آیتم‌های تخلف این است که ناشران بن کتاب را نقد کنند.
 
صالحی با اشاره به دومین حوزه اصلاح نظام حمایتی وزارت ارشاد از نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما توانستیم پاره‌ای از حمایت‌های جدید را وارد نمایشگاه کتاب تهران کنیم؛ با این رویکرد، باب بن دانشجویی و دانش‌آموزی و همچنین خرید کتاب از ناشران توسط وزارت ارشاد باز شد.
 
وی توجه به جنبه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران را از دیگر رویکردهای این رویداد فرهنگی دانست و اظهار کرد: فضای نمایشگاه در سال گذشته فضای نمایشگاهی نبود لذا از سال گذشته انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب به همکاری صنف اتفاق افتاد. به نظر می‌آید افق آینده آنجا نیز به لحاظ مکانی و امکاناتی و برنامه‌ای بتواند هم به ناشران و هم به بازدیدکنندگان کمک کند.
 
صالحی همچنین با اشاره به موضوع پارکینگ شهر آفتاب برای مراجعه کنند گان گفت: برای مراجعه‌کنندگان نکاتی در نظر گرفته شده است تا در سال‌ آینده شرایط بهتری داشته باشند.

در ادامه این نشست صالحی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. در این بخش سیدعباس صالحی در پاسخ به خبرنگاری که جویای حضور یا عدم حضور فهرستی از کتاب‌هایی که از سوی دادستان در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفته بود، گفت: مجموعه تیم برگزار کننده نمایشگاه، متولی نمایشگاه هستند و به‌طبع هر حضوری باید با هماهنگی متولیان انجام شود. حضورهای سرزده و غیرمتوقع را همان‌طور که در سال‌های قبل مطرح بود تخلف محسوب می‌شود. امیدواریم وزارت ارشاد و صنف به عنوان متولیان نمایشگاه به خوبی بتوانند از حقوق ناشران صیانت کنند.

معاون وزیر ارشاد درباره اینکه نمایشگاه برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه برنامه‌‌ای در نظر گرفته است، گفت: بر این موضوع تأکید شده است که نمایشگاه کتاب یک مکان فرهنگی است و میدان فرهنگی را نباید سیاسی کرد. این نمایشگاه که از دولت‌های مختلف به ما به امانت سپرده شده است نباید آلایش سیاست‌های روزمره و مقطعی پیدا کند. با همین نگاه در مصوبه شورای سیاست‌گذاری مطرح شد که در عین اینکه فضای نمایشگاه فضای مشارکت در انتخابات است، از تبلیغات کاندیداها و تبدیل شدن غرفه‌ها به ستادهای انتخاباتی جلوگیری شود. و هرگونه حضور کاندیداها باید با هماهنگی متولیان نمایشگاه انجام شود. ضمن اینکه توصیه می‌شود این حضور در روزهای شلوغ نمایشگاه رخ ندهد تا مانع رویکرد اصلی نمایشگاه نشود. در این زمینه کارگروهی نیز تشکیل شده است که بخش انتخابات نمایشگاه را رصد کند و از جنبه فرهنگی نمایشگاه صیانت به عمل آورد.

وی درباره تدابیر لازم برای فاصله گرفتن نمایشگاه از رنگ و بوی انتخاباتی، گفت: بدون تردید چنین سابقه‌ای وجود داشته که نامزدها با اطلاع‌ قبلی در نمایشگاه حضور می‌یافتند. اما داخل راهروها و محیط‌های عمومی که جلب توجه می‌کنند هیچ‌گونه مصاحبه‌ای از سوی خبرنگاران نباید صورت بگیرد. اگر خبرنگارها پیگیر گفت‌وگو شوند باید از سالن‌ها فاصله بگیرند تا تبلیغ برای آن کاندیدا صورت نگیرد همچنین در نمایشگاه هیچگونه نشست انتخاباتی برگزار نخواهد شد.

صالحی درباره اینکه وزارت ارشاد انتظار تحقق چه خواسته‌هایی را در این دوره از نمایشگاه داشته‌ که محقق نشده‌اند،گفت: انتظار داشتیم فرایند تضعیف شدن جنبه فروشگاهی نمایشگاه با سرعت بیشتری صورت بگیرد. همچنین انتظار داشتیم نقش نمایشگاه در حوزه مبادله و فروش مستقیم ارتقا پیدا کند. از دیگر انتظارات ما این بود که کلید نمایشگاه را به صورت کامل به صنف نشر واگذار کنیم. امیدواریم ریل‌گذاری که صورت گرفته است در دولت آینده نیز تداوم پیدا کند تا آمارهای مطرح شده به صورت کامل محقق شود.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: