سیدعباس صالحی: فعالان رسانه‌های دیجیتال طلایه‌داران فرهنگ کشورند

1396/8/20 ۱۳:۴۷

سیدعباس صالحی: فعالان رسانه‌های دیجیتال طلایه‌داران فرهنگ کشورند

یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (شنبه 20 آبان) در مصلی تهران آغاز به کار کرد.

 
 
یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (شنبه 20 آبان) در مصلی تهران آغاز به کار کرد.

 
 یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال صبح امروز با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمرتضی موسویان؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در مصلی تهران افتتاح شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین رسانه‌های دیجیتال را یک اتفاق بزرگ در جهان امروز خواند و گفت: از یک نگاه رسانه‌های دیجیتال یک فناوری تازه و موثرند و از نگاه دیگر یک انقلاب اجتماعی بزرگ شبیه انقلاب صنعتی اما به‌نظر می‌رسد این رویداد فراتر از این تعاریف بوده و نمی‌توان آن را صرفا در قالب یک فناوری و یا حتی یک انقلاب تقلیل داد.
 
وی افزود: ما شاهد شکل‌گیری یک جهان و یک انسان جدید هستیم؛ تحولی که می‌تواند مواجه ما را در سطوح مختلف تغییر دهد همچنان که ما دیگر شاهد تولد انسان و جهانی تازه‌ هستیم.
 
صالحی در ادامه سخنان خود اظهار داشت:‌ مقام معظم رهبری در یکی از جلساتی که با هیأت دولت داشتند تصویر بسیار نزدیکی را از فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال ارایه کردند. ایشان فرمودند «فضای مجازی یک دنیای روبه‌رشد و غیرقابل توقف است. آخر ندارد، هرچه نگاه می‌کنید این موضوع، اول بلاآخر است و هرچه در آن پیش برویم ادامه دارد.»‌
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به‌تعبیر مقام معظم رهبری ما با یک اول بلاآخر مواجهیم. این تحولات جدید را باید در حکم مهاجرت‌های فرهنگی دانست؛ مهاجرت‌هایی نه در سطح خرده‌فرهنگ‌ها و نه حتی کلان‌فرهنگ‌ها بلکه در سطح ابرفرهنگ‌ها و زیست‌بوم‌های انسانی.
 
وی گفت: زیست‌بوم‌های بشری در حال تغییر است و فعالان حوزه فرهنگی نمی‌توانند با تغییرات موجود بی‌ارتباط باشند؛ تغییراتی که نشان از تغییر انسان و جهان است.
 
صالحی خاطرنشان کرد: وقتی از نشر دیجیتال صحبت می‌کنیم بدین معناست که اگر تا دیروز انسان با کاغذ، کتاب و یک کتابخانه سروکار داشت امروز در فضای مجازی به امکاناتی فرازمینی و فرامکانی دسترسی دارد؛ ار ارسطو گرفته تا هگل و از کتابخانه ملی ایران گرفته تا کتابخانه کنگره.
 
وی ادامه داد: اگر امروز از بازی‌های دیجیتال صحبت می‌کنیم در این عرصه بازی‌ساز، بازیگر و بازیبان در حال ساخت و کشف جهانی تازه‌اند و به‌عبارتی باید گفت این بازی، بازی نیست بلکه کشف و خلق انسان‌ها و جهان‌های تازه است.
 
وزیر فرهنگ همچنین درباره شبکه‌های اجتماعی گفت: وقتی از شبکه‌های اجتماعی می‌گوییم نیز درباره فضایی صحبت می‌کنیم که در آن هم هویت‌های جمعی تازه و هم فردیت‌های تازه‌ای در حال شکل‌گیری‌اند و اگر از فضای استارت‌آپ‌ها و تلفن‌های همراه صحبت می‌کنیم در آنجا هم شاهد رواج‌یافتن سبک زندگی جدیدی هستیم؛ زندگی بر بستر فضای مجازی و با مسایل روزمره‌ی متفاوت.
 
صالحی اظهار داشت: در حوزه نشر دیجیتال فضای سایبری جهان سومی را خلق کرده و اگر تا دیروز با دو تعریف جهان آفاقی و جهان انفسی مواجه بودیم امروز جهان سومی به‌نام جهان مجازی شکل گرفته است که زندگی در آن هم به آموختن نیاز دارد و هم به تولید دانش متناسب.
 
وی درباره فعالان حوزه رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی گفت: اگر در چند صدسال گذشته نویسندگان و در سال‌های بعد از روزنامه‌نگاران طلایه‌دار فرهنگ کشورها بوده‌اند امروز فعالان رسانه‌های دیجیتال طلایه‌دار، خط‌نگهدار و در خط مقدم فرهنگ و انسانیت در جهان جدیدند.
 

نیاز به مشارکت و استراتژی تشکل‌های رسانه‌های دیجیتال
مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز در این مراسم ضمن اشاره به تمایزات یازدهمین دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با دوره‌های قبل از تلاش‌های صورت‌گرفته برای رسیدن به فضای مجازی سالم، ایمن و مفید گفت.
 
وی با اشاره به طرح «سما» و «شامد» که برای کنترل و نظارت بر فضاهای مجازی ایجاد شده‌‌اند گفت: این دو طرح چاره‌‌ی کار برای مدیریت‌پذیرشدن فضای مجازی هستند که در سال 93 به‌تصویب رسیدند. مطابق با این دو طرح هر محتوایی که در فضای مجازی تولید شود دارای شناسه می‌شود و با کمک مردم حاکمیت می‌تواند بر این محتواها نظارت داشته باشند.
 
موسویان ضمن اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در راستای نشان‌دارشدن سایت‌ها و شبکه‌های مختلف در فضای اجتماعی گفت: امروز شاهد نشان‌دارشدن 130هزار نرم‌افزار تلفن‌همراه هستیم که البته با کمک اپ‌استورها محقق شده است و امیدواریم تا پایان سال 96 جشن نشان‌دارشدن سه‌چهارم از محتواهای هدف‌گذاری شده را بگیریم.
 
وی همچنین به دایرشدن میز صادرات در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اشاره کرد و گفت: مطابق با تمهیدات در نظر گرفته شده می‌توانیم نقشه راه را برای تجارت‌های بین‌المللی در فضای مجازی ارایه دهیم و فعالان این حوزه می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تاکید کرد: پیشبرد اهداف تبیین‌شده در این مسیر تنها با مشارکت تشکل‌های مختلف در حوزه نشر دیجیتال محقق می‌شود اما انتظار داریم تمام فعالان این حوزه دارای استراتژی‌های مشخص و همسو باشند تا بتوانیم به‌زودی در سطح جهان به جایگاه مناسبی در حوزه تولید محتوای مجازی برسیم.
 
در پایان این مراسم از تعدادی محصولات دیجیتالی که برای اولین بار در یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ارایه می‌شود رونمایی شد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: