مینو و گیتی و مراتب وجود در فلسفه اشراق / فاطمه لاجوردی

1395/12/11 ۱۰:۵۱

مینو و گیتی و مراتب وجود در فلسفه اشراق / فاطمه لاجوردی

مهم‌ترین ویژگی کیهان‌شناسی مزدایی تقسیم هستی به دو مرتبه‌ی مینو و گیتی است. مینو مرتبه‌ای نادیدنی و فراحسی است که حقایق ازلی موجودات این جهانند، در بر می‌گیرد و در برابر آن گیتی، است که مرتبه‌ای مادی، قابل مشاهده و موضوع حواس است و جهان مادی و همه‌ی موجودات این جهان را شامل می‌شود.

 

چکیده: مهم‌ترین ویژگی کیهان‌شناسی مزدایی تقسیم هستی به دو مرتبه‌ی مینو و گیتی است. مینو مرتبه‌ای نادیدنی و فراحسی است که حقایق ازلی موجودات این جهانند، در بر می‌گیرد و در برابر آن گیتی، است که مرتبه‌ای مادی، قابل مشاهده و موضوع حواس است و جهان مادی و همه‌ی موجودات این جهان را شامل می‌شود.  در اوستا این دو مرتبه‌ی هستی در عین حفظ هویت خود، به سختی در هم تنیده‌اند چنانکه تصور وجود یکی بدون وجود دیگری ناممکن می‌نماید. در متون پهلوی نیز، این دو مرتبه به یکدیگر پیوسته‌اند. عالم مینو همواره در عالم گیتی حضوری فعال دارد. همچون روان ناپیدا که در تن حاضر است و آن را به حرکت و جنبش وا می‌دارد، مینو روان گیتی و گیتی پیکر مینوست.  در کیهان‌شناسی مزدایی این دو مرتبه لازم و ملزوم یکدیگرند. مینو بّن گیتی و گیتی بر مینو است. آفریدگان مینویی صورت ازلی و طرح پیشینی آفریدگان گیتایی‌اند و بدون آنها آفرینش گیتایی ممکن نیست. آفرینش مادی نیز زمینه‌ی ظهور و میدان فعالیت آفرینش مینویی است و بدون آن، مینو از رسیدن به هدف نهایی خود باز می‌ماند.

برهان و عرفان 1383 شماره 2

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: