کتاب آینه تفکر و اندیشه بشری است

1395/11/19 ۱۲:۳۱

کتاب آینه تفکر و اندیشه بشری است

رئیس‌جمهوری درباره جایگاه و شأن کتاب عنوان کرد: کتاب مظهر و آیینه‌ای از اندیشه و تفکر یک عالم اندیشمند و هنرمند صاحب‌قلم است. کتاب همان فکر است، فکری که خداوند بزرگ به ما عنایت کرده تا آنچه در ذهن ما پرورش می‌یابد با اشاره و حرکت قلم به دیگران اعلام، تفهیم و ماندگار شود. کتاب آینه تفکر و اندیشه بشری است

 
 
رئیس‌جمهوری درباره جایگاه و شأن کتاب عنوان کرد: کتاب مظهر و آیینه‌ای از اندیشه و تفکر یک عالم اندیشمند و هنرمند صاحب‌قلم است. کتاب همان فکر است، فکری که خداوند بزرگ به ما عنایت کرده تا آنچه در ذهن ما پرورش می‌یابد با اشاره و حرکت قلم به دیگران اعلام، تفهیم و ماندگار شود.
 
آیین اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال صبح امروز سه‌شنبه (19 بهمن‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، ریاست‌جمهوری، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، محمدعلی مهدوی راد؛ دبیرعلمی جایزه کتاب سال و محسن جوادی؛ دبیرعلمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ و قلم در تالار وحدت برگزار شد.
 
دکتر حسن روحانی در این مراسم با گرامیداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: دهه فجر روزهای خاطره‌انگیز پیروزی زبان، قلم، علم و عهد استوار مردم با رهبری در برابر قدرت، استبداد و انواع ابزارهای نظامی و امنیتی بود.
 
وی افزود: انقلاب اسلامی پیروزی حق بر باطل را برای ما آشکار کرد هرچند که این مسیر سخت و مشکل و طولانی باشد اما پایان راه پیروزی خواهد بود و این نقطه امید حرکت عدالت‌خواهانه انسان‌ها در طول تاریخ بوده است.
 
رئیس‌جمهور درباره جایگاه و شأن کتاب عنوان کرد: کتاب مظهر و آیینه‌ای از اندیشه و تفکر یک عالم اندیشمند و هنرمند صاحب‌قلم است. کتاب همان فکر است، فکری که خداوند بزرگ به ما عنایت کرده تا آنچه در ذهن ما پرورش می‌یابد با اشاره و حرکت قلم به دیگران اعلام، تفهیم و ماندگار شود که این نعمتی بسیار بزرگ است.
 
وی ادامه داد: اگر این راه پیش‌پای بشر نبود و اگر قلم و بیان نبود چگونه بین بشر اتصال برقرار می‌شد؟ چگونه بین قرن‌های گذشته امروز و فردا رابطه ایجاد می‌شد؟ تنها راه انتقال به غیر از سینه‌به‌سینه که آن هم ناقص و غیردقیق بود «کتابت» بود و بس.
 
دکتر روحانی با اشاره به معجزه بزرگ پیامبر اسلام (ص) گفت: معجزه آسمانی اسلام گاهی قرآن نامیده می‌شود و گاهی کتاب. گاهی بر بعد نوشتاری آن تاکید می‌شود و گاهی بر بعد تلاوت و بیان آن. همه معجزه پیامبر اسلام (ص) کتاب است و قرآن نوشتن، گفتن و تلاوت کردن بود که بر همه قدرت‌ها و کفر آن زمان پیروز شد و همین موضوع در انقلاب اسلامی ما نیز تجلی پیدا کرد.
 
رئیس‌جمهور با تاکید بر ایجاد جذابیت در کتاب و آثار نوشتاری گفت: هرچه در یک کتاب حرف نو و تعبیر نو وجود داشته باشد آن اثر جذابیت و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. برخی از کتاب‌ها هستند که در کتابخانه‌های مردم در کنار قرآن مجید و نهج‌البلاغه قرار گرفته‌اند مانند دیوان حافظ، اشعار سعدی و مولانا. این موضوع نشان می‌دهد که ما کتابتی ماندگار و جاودانه در تاریخ داریم.
 
وی اظهار کرد: شما تصور می‌کنید کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ‌ مفید، شیخ طوسی و امثالهم را می‌توان حذف کرد و نادیده انگاشت؟ ما هر مقدار از فکر و اندیشه خود بهره ببریم به ایجاد آثار ماندگارتر کمک خواهیم کرد.
 
دکتر روحانی با اشاره به مبارزات زمان انقلاب یادآور شد: تصور می‌کنید چطور امام توانست انقلاب را رهبری و به پیروزی برساند و چطور جاذبه‌ای ایجاد کرد که حتی افسران نیروی هوایی شاه که در میان نیروهای سه‌گانه از عزیزترین و نزدیک‌ترین نیروهای او بودند به انقلاب پیوستند. او با قلم با اعلامیه و با کلام توانست جامعه را به حرکت درآورد و عامل پیروزی انقلاب ما چیزی جزء اندیشه، قلم و بیان نبود.
 
رئیس‌جمهور در ادامه به دستاوردهای ایران در عرصه سیاست‌های خارجی اشاره کرد و گفت: ما باید با نوشتن، سخن‌گفتن و بیان حقایق ذهن‌ها و فکرها را آماده کنیم. امروز اگر ما در مسایل مهم سیاسی در برابر دنیا ایستاده‌ایم، با همین قدرت بوده که توانسته‌ایم به توفیقاتی دست پیدا کنیم. امروز اگر ده‌ها مشکل پیش پای ما وجود دارد با فکر و اندیشه، قلم و کتاب می‌توانیم جامعه را به حرکت درآوریم و انقلاب اسلامی ما نمونه‌‌ بی‌نظیر این موضوع بوده است و مذاکرات هسته‌ای نمونه دیگر آن است.
 
وی در مورد برخی مسایل مطرح شده مبنی بر کاهش جاذبه کتاب در جامعه گفت: اگر جاذبه کتاب با افت روبه‌رو شده این شما اندیشمندان و پژوهشگران هستید که باید علت آن را جستجو کنید و وزیر فرهنگ و ارشاد ما در خدمت شماست تا نظرات شما را در این زمینه بشنود. خوشبختانه در دولت یازدهم وزرای فرهنگ و ارشاد ما گوش شنوایی در برابر سخنان به‌حق صاحبان اندیشه داشته‌اند.
 
دکتر روحانی با تاکید بر لزوم تقویت ناشران گفت: همانگونه که برخی مولفان ما عامل جذابیت برای مراجعه به یک کتاب هستند باید ناشرانی تقویت کنیم تا به یک برند تبدیل شوند و به‌ همانگونه بتوانند عامل جذابیت باشند.
 
وی منافع و امنیت ملی کشور را خطوط‌ قرمز انتشار کتاب دانست و ادامه داد: اگر من کتابی بنویسم که بین مردم، بین ادیان و مذاهب فاصله ایجاد کند آیا به نفع جامعه خواهد بود؟ آیا اگر من کتابی منتشر کنم که در آن افراط‌گری و خشونت را دامن بزنم این به نفع جامعه است؟ کتاب باید باعث اتحاد در جامعه و مردم شود چرا که ما یک قانون اساسی، یک رهبر، یک انقلاب و یک فرهنگ داریم.
 
رئیس‌جمهور افزود: امیدواریم کتاب بتواند میراث گذشتگان ما را به خوبی حفاظت و اندیشه ما را برای حرکت به سوی تعالی فراهم کند و زمینه‌ای ایجاد کند که آینده‌ای پرغرور برای کشور ما رقم بخورد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: