حسن روحانی: حال کتاب چندان خوش نیست

1394/11/19 ۱۰:۵۱

حسن روحانی: حال کتاب چندان خوش نیست

رئیس جمهوری کشورمان با انتقاد از وضعیت نشر کتاب در کشور گفت: تا وقتی حال کتاب و طبع آن خوش نباشد در مسیر رشد و تعالی جامعه با مشکل روبه‌رو هستیم. اگر وارد رقابت نشویم نمی‌توانیم در نقطه‌ای قرار بگیریم که کتابمان تحول‌آفرین باشد. آیین اختتامیه سی‌و‌سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌و‌سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال، امروز (18 بهمن‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمدعلی مهدوی راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال، محسن جوادی، دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد.



 
رئیس جمهوری کشورمان با انتقاد از وضعیت نشر کتاب در کشور گفت: تا وقتی حال کتاب و طبع آن خوش نباشد در مسیر رشد و تعالی جامعه با مشکل روبه‌رو هستیم. اگر وارد رقابت نشویم نمی‌توانیم در نقطه‌ای قرار بگیریم که کتابمان تحول‌آفرین باشد.
آیین اختتامیه سی‌و‌سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌و‌سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال، امروز (18 بهمن‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمدعلی مهدوی راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال، محسن جوادی، دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد.
دکتر حسن روحانی در ابتدای این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان اصحاب قلم و اندیشه گفت: کتاب در همه تحولات فکری، فرهنگی و علمی جامعه تاثیرگذار است، اما در تاریخ علم و در تاریخ دانشگاهی کشور ما، جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی با بیان اینکه ما مسلمانان افتخارمان این است که معجزه پیامبرمان کتاب است، افزود: قرآن می‌فرماید ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین. ما دارای کتاب آسمانی هستیم که شروع این کتاب با خواندن است و افتخار می‌‌کنیم به اینکه ما را به علم و دانش تشویق کرده است.
رئیس قوه مجریه افزود: همان‌طور که برای هنر، اخلاق و کمالات مرزی وجود ندارد، دین اسلام به ما گفته هرجا حکمت یعنی دانش و تجربه وجود داشت در پی آن باشید.
به گفته رئیس جمهوری کشورمان همه آثار و نوشته‌هایی که توانسته برای اهداف ملی و انسانی‌مان تاثیرگذار باشد مورد احترام همگان است.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در آستانه سی و هفت‌سالگی انقلاب اسلامی هنوز روی برخی مفاهیم انقلاب اجماع نداریم اظهار کرد: امروز نیاز است بار دیگر انقلاب و انقلابی‌بودن را تفسیر و معنا کنیم و بگوییم چه کسی انقلابی است و انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست.
روحانی اضافه کرد: زمانی ما به خیابان آمدیم و شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر دادیم و انقلاب را با این سه واژه مهم تبیین کردیم اما امروز نیاز است بار دیگر درباره آزادی بگوییم، بنویسیم و تفسیر کنیم. لازم است همچنان درباره استقلال، جمهوریت و اسلامیت نظام سخن بگوییم.
رئیس قوه مجریه تاکید کرد: همیشه افکار مخالف وجود دارد اما همیشه مخالف و منتقد بودن عیب نیست و باید کاری کنیم که مخالف، معاند نباشد چون ما نمی‌توانیم همه را در یک مسیر فکری قرار دهیم و اساسا اگر کلمه اختلاف به معنی تضارب آراء باشد می‌تواند مایه رحمت باشد.
وی تصریح کرد: آنجا که نظرات متفاوت بیان و نقد می‌شود موجب رشد اندیشه و فکر خواهد بود.
رئیس جمهوری کشورمان در ادامه سخنانش با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که در کشوری هستیم که از دیرباز اهل کتاب و کتابخانه بوده است گفت: شما زمانی که به قرن‌های قبل برگردید می‌بینید که یکی از افتخارات جوامع ما این بوده که دارای کتابخانه‌های عظیم هستیم. حتی در کتابخانه‌های کشورهای دیگر از جمله هندوستان بین 10 تا 20 هزار نسخه خطی به زبان فارسی موجود است و این بدین معناست که مردم ما اهل فکر، اندیشه و کتاب خواندن هستند.
روحانی کتاب و کتابخوانی را یکی از معیارها و شاخصه‌های توسعه فرهنگی در کشور عنوان کرد و گفت: بی‌تردید کتاب می‌تواند یکی از شاخص‌های رشد جامعه در بخش‌های فرهنگ، سیاست، اقتصاد و سایر بخش‌ها باشد.
رئیس قوه مجریه در ادامه با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت نشر کشور اظهار کرد: براساس سخنان ایشان حال کتاب و طبع آن چندان خوش نیست و اگر حال کتاب خوش نباشد به معنای آن است که در مسیر رشد و تعالی جامعه با مشکل مواجه هستیم.
وی افزود: باید دید که چرا در نشر، طبع و نوشتن کتاب دچار مشکل هستیم و چرا شمارگان کتاب پایین است اگرچه امروز وضع تعداد عناوین کتاب بد نیست اما زمانی که شمارگان کتاب پایین باشد معنایش این است که ناشر، مولف، کتاب‌فروش و ... دچار مشکل هستند.
روحانی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که کتاب در صحنه رقابت قرار گیرد یادآور شد: معمولاً هر چیزی که در مسیر رقابت قرار نمی‌گیرد دچار مشکل می‌شود، بنابراین باید کاری کنیم که نشر و مطالعه کتاب در مسیر رقابت قرار گیرد و البته صحنه رقابت فقط به داخل کشور محدود نیست و در سطح منطقه و جهان هم مطرح است.
رئیس قوه مجریه ادامه داد: زمانی بود که برخی کتاب‌های اسلامی به ویژه از نویسنده‌های مشهور به محض اینکه در مصر و قاهره به چاپ می‌رسید در قم ترجمه و تفسیر می‌شد تا پژوهشگران و محققان این منابع را بخوانند اما آیا امروز این رقابت در منطقه وجود دارد.
روحانی با بیان اینکه اگر وارد رقابت نشویم نمی‌توانیم در نقطه‌ای قرار بگیریم که کتابمان تحول‌آفرین باشد افزود: در کتاب باید حرف و اندیشه نو وجود داشته باشد اگرچه امروز به برکت فضای مجازی تتبع آسان شده اما تالیف به معنای واقعی کلمه و سخن نو و تولید به معنای واقعی کلمه دشوار است.
روحانی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم اندیشه و سخن در همه علوم افزایش یابد باید فضا را بازتر و آزادتر کنیم و نقاد باید برای آینده زندگی خودش نگرانی نداشته باشد. در جامعه اسلامی هرکس که نظری دارد باید بتواند نظر خود را به خوبی بیان کند.
به گفته رئیس قوه مجریه ما نیز باید فضای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و حوزه نشر، طبع و نویسندگی را بازتر و آزادتر کنیم و افراد را تشویق کنیم تا در این حوزه موفق‌تر باشند.
روحانی در ادامه با بیان اینکه هیچ کس در بیان نظرش معصوم نیست افزود: با این وجود سخن بعدی می‌تواند نظر قبلی را نقد یا کامل‌تر کند. نباید فضایی وجود داشته باشد که منجر به حذف دیگری شود. همه مردم، افکار و جناح‌ها باید بتوانند همدیگر را تحمل کنند و از افکار یکدیگر استفاده کنند.
به گفته رئیس‌جمهوری کشورمان، اگر شرایط به گونه‌ای باشد که افراد از حذف دیگر لذت ببرند در آن جامعه پیشرفت به وجود نخواهد آمد چون جوامعی توانستند به پیشرفت برسند که نقد و نظر بر آنها آزاد بوده است.
روحانی با بیان اینکه طی 37 سال گذشته یکی از افتخاراتمان نقد و نظر آزادانه است گفت: اگر مردم توانستند از قوای حاکم به خوبی نقد کنند آن جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی خواهد بود.
رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه باید کتاب خواندن را از دوران مدرسه آغاز کنیم یادآور شد: باید دانش‌آموزان را به خواندن کتاب و امانت‌گرفتن کتاب که از گذشته مرسوم بوده تشویق کنیم و اگر ما جامعه را این گونه هدایت کنیم آن زمان کتاب جزو ضروریات و سبد خانواده و خانه قرار می‌گیرد. چنانچه مردم به سوی کتاب و کتابخوانی هدایت شوند وضع نشر کتاب هم می‌تواند متحول شود.
روحانی در بخش پایانی سخنانش از اصحاب قلم و اندیشه خواست تا مردم را برای حضور در پای صندوق آراء تشویق کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، مدیر مسئول موسسه اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، رئیس انتشارات سمت و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهوری و حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در امور فرهنگی و محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری از دیگر حاضران در این مراسم بودند.
منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: