روحانی: آموزش و پرورش باید رفتارهای فردی و اجتماعی را اصلاح کند

1394/5/12 ۰۹:۴۰

روحانی: آموزش و پرورش باید رفتارهای فردی و اجتماعی را اصلاح کند

سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در برج میلاد برگزار شد. به گزارش مهر، رییس جمهوری در پیامی به سی ودومین اجلاس روسای آموزش وپرورش کشور تاکیدکرد: شرایط کنونی جهان، تحول نظام آموزش و پرورش را می طلبد و تعلیم و تربیت معطوف به ارزش ها و نیازهای جامعه باید انسجام اجتماعی را تدوین کند.

 

سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش مهر، رییس جمهوری در پیامی به سی ودومین اجلاس روسای آموزش وپرورش کشور تاکیدکرد: شرایط کنونی جهان، تحول نظام آموزش و پرورش را

می طلبد و تعلیم و تربیت معطوف به ارزش ها و نیازهای جامعه باید انسجام اجتماعی را تدوین کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این پیام که دیروز توسط حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، در برج میلاد قرائت شد، افزود: امروز باید پاسخ دهیم که آموزش و پرورش چگونه می تواند در اصلاح رفتارهای فردی و در شکل گیری کارهای اجتماعی ایفای نقش کند.

وی در ادامه این پیام با تاکید بر حراست از انسجام اجتماعی در آموزش و پرورش خاطرنشان کرده است: سامانه تعلیم و تربیت ملی ما برای حفظ انسجام اجتماعی چاره ای جز به توسعه احترام به تمامی هویت های ملی، پرچم، زبان، خط رسمی و میراث فرهنگی ندارد.

رئیس جمهوری در ادامه گفته است: آموزش و پرورش باید به آرمانخواهی و ایجاد چشم اندازهای روشن توجه خاصی نشان دهد و تحقق شعار هر دانش آموزش یک مهارت را در آنان تقویت کند.

 

*ستون فقرات آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش هم دراین اجلاس گفت: کلید توسعه یافتگی پایدار، توسعه آموزش است و معلمان ستون فقرات آموزش و پرورش هستند.

فانی ساماندهی نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی و رتبه‌بندی معلمان را از مشکلات مهر ۹۴ اعلام کرد و توسعه پیش دبستانی و ‌انسداد مبانی بیسوادی را از اهداف وزارت آموزش و پرورش برشمرد.

وی در خصوص موانع عدالت آموزشی گفت: هنوز بیش از یک درصد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی تحت پوشش نیستند که امیدواریم در طرح ششم توسعه با تأکید بر اجباری کردن ‌آموزش در دوره ابتدایی و اول متوسطه بتوانیم از ابزارهایی برای برخورداری کودکان از تحصیل استفاده کنیم.

در روز اول از این اجلاس سه روزه که با شعار تحول آموزش و پرورش امروز، بالندگی فردا برگزار می شود، با حضور سخنگوی دولت و وزیر آموزش و پرورش از نقشه راه سند تحول بنیادین رونمایی شد.

بنابراین گزارش، محمد باقر نوبخت در سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: تا پایان سال پرداختی های

دولت حتماً کمتر از آن چیزی است که مجلس شورای اسلامی بالغ بر ۲۳۶هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است و بودجه ۲۳۰هزار میلیاردی عملاً قابل تحقق نیست.

وی افزود: اما بودجه وزارت آموزش و پرورش بر پایه اعتبار ۲۳۶هزار میلیارد تومانی تعیین شده است و جدا از آن، اعتبار ۱۳۵۰میلیارد تومانی نیز برای اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان در نظر گرفته شده است.نوبخت ادامه داد: با توجه به وجود رتبه بندی معلمان در سال آینده بالغ بر ۳هزار میلیارد تومان اضافه بر اعتبارات به آموزش و پرورش اختصاص می دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۴تصریح کرد: این بودجه برای سال جاری ۲۴میلیارد دلار از منابع ارزی بود در حالی که رقم بودجه در سال های گذشته به چند برابر رقم های بیان شده رسیده است و در سال ۱۳۹۰میزان منابع ارزی بالغ بر ۱۱۸میلیارد دلار در بودجه بود و امروز آن عدد به ۲۴میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است و اگر همین عدد هم محقق شود قابل تقدیر است.معاون رئیس جمهور به میانگین دریافتی معلمان از سال ۱۳۹۰تا سال ۱۳۹۴اشاره کرد و گفت: میانگین حقوقی معلمان از ۸۳۰هزار تومان به یک میلیون و ۷۷۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اعتبارات مصوب هزینه ای آموزش و پرورش در سال ۹۰بالغ بر ۱۲هزار میلیارد تومان بود و تا سال ۹۴این عدد به ۲۴هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و به عبارتی اعتبارات هزینه ای در ۴سال دوبرابر شده است.

نوبخت با اشاره به رشد اعتبارات آموزش و پرورش اظهار کرد: اعتبارات دولت در سال نخست ۲۱۰هزار میلیارد تومان بود که فقط ۱۴۷هزار میلیارد آن محقق شد اما با وجود این شرایط میزان پرداختی آموزش و پرورش به ۱۸۴۰۰میلیارد تومان رسید و به عبارتی رشد ۱۱۲درصدی داشته است.

نوبخت با اشاره به یک توافق با وزیر آموزش و پرورش ، اظهار کرد: اسم این توافق را شاید نذر بگذاریم. با همه این تنگناهای مالی دولت بخش قابل توجه ساختمان های آموزشی در واحدهای مختلف به جهت قدمت از قابلیت لازم برخوردار نیستند که باید بازنگری شوند و به تناسب جایی که واحد ندارد واحدهایی ایجاد شود و مدارس نیز مورد بازسازی قرار گیرند. به آقای فانی گفته بودم اگر در مذاکرات ۱+۵به فرجامی برسیم و گشایشی ایجاد شود من نذر می کنم یک کار ویژه برای بازسازی مدارس انجام دهم که هم اکنون بر سر پیمان هستم.وی با اشاره به ورود هیات های خارجی پس از توافق های ۱+۵بیان کرد: ما نیازمند منابع سرمایه گذاری در حوزه های مختلف هستیم. همچنین نیاز به تکنولوژی داریم و هیات های خارجی باید به ما کمک کنند تا بازاری ایجاد شود که صادرات غیر نفتی نیز داشته باشیم.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: