رونمایی از کتاب «حمله حیدری» با حضور اصغر دادبه در نمایشگاه کتاب کاشان

1395/11/16 ۱۱:۲۳

رونمایی از کتاب «حمله حیدری» با حضور اصغر دادبه در نمایشگاه کتاب کاشان

کتاب «حمله حیدری» با نگاهی به منظومه‌های دینی، تألیف سیدمرتضی طاهری برزکی در دومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان با حضور اصغر دادبه، چهره ماندگار ادب ایران و رئیس بخش ادبیات دائرةالمعارف بزرگ اسلامی رونمایی شد.


 
کتاب «حمله حیدری» با نگاهی به منظومه‌های دینی، تألیف سیدمرتضی طاهری برزکی در دومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان با حضور اصغر دادبه، چهره ماندگار ادب ایران و رئیس بخش ادبیات مرکزدائرةالمعارف بزرگ اسلامی رونمایی شد.

 به نقل از روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، کتاب «حمله حیدری» با مقدمه دکتر اصغر دادبه، چهره ماندگار ادب ایران و رئیس بخش ادبیات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی آغاز می‌شود.
 
این اثر در چهار فصل تحت عنوان درآمدی بر حماسه ‌سرایی فارسی‌ (کلیات) رویکرد شاعران از سرودن حماسه ملی به حماسه دینی، امام‌ علی (ع) درون‌مایه حماسه‌‌های دینی و حمله حیدری و شاعران حمله سرا نوشته شده است.
 
دادبه در مراسم رونمایی از این کتاب، اظهار کرد: به گفته مولوی تاریخ ایران دو بخش دارد، بخشی که نماد رستم دستان است و بخشی نیز شیر خدا علی (ع) و این دو بخش در شکل‌گیری هویت ملی ما بسیار جدی و مؤثر بوده است.
 
وی افزود: در سده چهارم هجری که دوره شکوه فرهنگی دوران اسلامی بوده هویت خود را بازسازی کردیم و نقش مهم فردوسی این جا آشکار شد، چراکه با به میدان آمدن فردوسی این هویت شکل گرفت.

به گفته این چهره ماندگار ادبیات، شعر فردوسی مهم‌ترین تعریفی است که از اسطوره می‌توان ارائه کرد، فردوسی انگشت روی مهم‌ترین مسأله یعنی هویت ملی گذاشت، تمام مبانی حکمت را در شاهنامه او می‌بینیم.
 
دادبه تأکید کرد: تمام حرف‌هایی که امروزی‌ها می‌زنند و ما فکر می‌کنیم تازه است در جهان، همه توسط بزرگان ما زده شده است، به کل شاهنامه که بنگریم تاریخ و ادب و حکمت و اساتیدمان همه هستند، فردوسی با تعین و تشخص و هویت بخشیدن به همه و طرح  "من" یا  "خود" ملی و جمعی همه را ریزه‌خوار خوان خود کرده است.
 
به گفته دادبه، لفظ ایران بیش از دو هزار بار در شاهنامه بکار رفته، فردوسی زبان ملت و خود ملی و من جمعی یا همان جوهره ملیت را در کار خود حضور و تشخص و تعین بخشیده است.
 
وی گفت: فردوسی پیامبر سخن است و کلامش تا امروز جریان و حضور مستقیم و غیرمستقیم دارد، در بیشتر آبادی‌های ایران هم اکنون شاهنامه‌خوانی رواج دارد و برخی بی‌لطفی‌ها و بی‌مزگی‌ها نیز نتوانسته هیچ خللی وارد کند.
 
دادبه افزود: در دوره سبک عراقی نیز حکمت ملی حضور پیدا کرد، عرفان و اشراق این دوره بُعد دیگر حکمت ملی است و این است که از قرن هفتم و هشتم قصه مدح آغاز می‌شود و شعرای اهل تسنن و تشیع شروع به سرودن شعر در منقبت ائمه (ع)، به دلیل سقوط خلافت بغداد می‌کنند.
 
وی به حضور "من" ملی در همه این صحنه و پیوند با حکمت ملی نیز اشاره و تأکید کرد: در تمام این عرصه‌ها ولی‌نعمت، فردوسی است و هیچ رسانه‌ای هم مبلغش نبوده و حتی بر علیه او نیز تلاش کرده‌اند، اما همچنان او حضور دارد چون ما هستیم و در تمام منظومه‌ها این من ملی حضور دارد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: