استادان زبان فارسی، سفیران صلح و دوستی در جهان

1395/10/29 ۰۸:۵۷

استادان زبان فارسی، سفیران صلح و دوستی در جهان

در همایش مدیران گروه زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور مطرح شد وزیر علوم: نخبگان خارجی و مهاجران ایرانی در گسترش زبان فارسی نقش مهمی دارند


در همایش مدیران گروه زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور مطرح شد

وزیر علوم: نخبگان خارجی و مهاجران ایرانی در گسترش زبان فارسی نقش مهمی دارند

همایش مدیران گروه زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور دیروز با حضور گسترده استادان زبان و ادبیات فارسی از سراسر جهان ‌در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش با بیان اینکه زبان موهبتی الهی و آیینه فرهنگ هر کشور است، گفت: سرزمین وسیع ایران از گذشته‌های دور با وجود مظاهر متنوع قومی، مذهبی و دینی و مجموعه‌ای فاخر از زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های مختلف دارای هویت مستقل و انسجام فرهنگی بوده است. درعصر بحران هویت پرداختن به مقوله زبان به‌عنوان عامل همبستگی، وحدت ایرانیان و ترویج آن در سراسر جهان از اعم وظایفی است که برعهده نهادهای متولی پاسداری از این سرمایه ارزشمند فرهنگی گذاشته شده است. وی در ادامه‌ تصریح کرد: بی‌تردید با درک ملاحظات ملی و فراملی باید در حفظ و حراست از زبان شیرین فارسی و تلاش جهت گسترش آن در صحنه‌های بین‌المللی نهایت تلاش خود را انجام بدهیم. وزیر علوم خاطرنشان کرد: خوشبخت هستم که رسالت ترویج زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از مرزهای کشورمان در نیم قرن گذشته بر عهده وزارت علوم بوده است. چنانچه در دوران جنگ تحمیلی مرکز ایران شناسی و در کل گسترش زبان فارسی با موانعی روبه‌ رو شد. کمبود استادان با تجربه و آشنا به شیوه‌های جدید آموزش زبان دوم، فقدان مواد کمک آموزشی؛ به روز نبودن منابع درسی، کاهش رفت و آمد استادان و دانشجویان خارجی به ایران و بالعکس از دلایل تضعیف جایگاه بین‌المللی زبان فارسی در آن ایام به شمار می‌رود. دکتر فرهادی افزود: خوشبختانه درسال‌های اخیر موضوع گسترش زبان و فرهنگ فارسی در زمره سیاست‌های جدی دولت قرار گرفته است و روند تجهیز و نظارت بر توصیه‌های زبان آموزی و ایران شناسی در خارج از کشور نیز رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد برنامه ایران شناسی و نیز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در ده‌ها دانشگاه دنیا همچنین راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای آموزش زبان فارسی را می‌توان پیشرفت مهم در این زمینه تلقی کرد. به گفته وزیر علوم علاوه بر نقش مؤثر دوستداران فرهنگ و تمدن ایران، نخبگان خارجی که از شهد شیرین ادبیات فارسی نوشیده‌اند و مهاجران ایرانی که در مغرب زمین سکنی گزیده‌اند نیز در گسترش زبان فارسی نباید مورد غفلت قرار بگیرند.
پیشگامان ارتباط فرهنگی ایران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی به این همایش بر نقش استادان زبان فارسی در گسترش جهانی این زبان و ایجاد صلح و دوستی در سراسر جهان تأکید کرد و آنها را سفیران صلح جهانی معرفی کرد. در بخشی از پیام سیدرضا صالحی امیری آمده است: پرداختن به زبان فارسی صرفاً آموزش یک زبان نیست بلکه ارج‌ گذاری به پیامی است که درطول قرن‌ها هر کجا رفته بذر دوستی، محبت و همزیستی مسالمت‌آمیز کاشته و به هر قلمرویی وارد شده نه زبان فاتحان قدرت‌مدار بلکه زبان قدرت‌مندان فرهنگ‌مدار یعنی اهل فرهنگ، ادب و هنر بوده و اساس هستی معنوی شده است. از همین رو شما استادان ارجمند زبان فارسی را سفیران صلح و دوستی در سراسر جهان می‌دانم و فروتنانه شما فرهیختگان گرانمایه را در ساختار فرهنگ ایرانی و اسلامی و انتقال آن به جامعه جهانی هم‌شأن و هم‌ردیف و در مواردی حتی برتر از گویش‌بران و استادان بومی زبان فارسی می‌دانم. بی‌شک شما در ارتباط فرهنگی ایران با جهان سهمی شایسته و پربها دارید. فرهنگ ایرانی اسلامی با زبان فارسی و با رسولانی چون شما با جامعه جهانی به شیوه‌ای نیکو، جذاب و دلنشین سخن می‌گوید. از دل‌های سخن‌ پذیر و بی‌آلایش شما سخنان دلپذیری نشأت می‌گیرد که مخاطب را تحت تأثیر عمیق خویش قرار می‌دهد.
برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی در 200 نقطه دنیا
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی از برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی در بیش از 200 نقطه دنیا خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم با شناسایی و رفع مشکلات آموزش زبان فارسی همچنین تأمین نیازهای کرسی‌های آموزش زبان فارسی روند توسعه این زبان بخصوص در مرزهای خارجی بیشتر شود.
برگزاری نخستین آزمون مهارتی زبان فارسی تا سال آینده
 قائم‌ مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل هم در این همایش از برگزاری نخستین آزمون مهارتی زبان فارسی توسط این وزارتخانه خبر داد و گفت: این آزمون تحت عنوان امتحانات «آمفا»به منظور استانداردسازی سطح زبان و ادبیات فارسی در سال 96 برگزار می‌شود. سالار آملی قائم‌ مقام وزیر علوم گزارشی از وضعیت کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در مراکز آموزشی جهان ارائه داد و اظهار کرد: بدون شک امروزه یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های وزارت علوم توجه به دیپلماسی علمی است که رأس آن توسعه زبان و ادبیات فارسی در اقصی نقاط جهان قرار دارد. اگرچه تلاش ما، صدها عضو هیأت علمی برجسته، ده‌ها هزار دانشجو در داخل و خارج از کشور برای آن است تا مهم‌‌ترین یادگار و هویت خود و میراث بشری را پایدار نگهداریم اما باید در این زمینه همت، تلاش و تفاهم خود را افزایش دهیم.


منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: