توضیحات ابوریحان بیرونی در ارتباط با روز عاشورا و غدیر

1395/8/18 ۰۸:۳۴

 توضیحات ابوریحان بیرونی در ارتباط با روز عاشورا و غدیر

رسول جعفریان، استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران که یکی از علاقه‌مندی‌هایش جست‌وجو و پژوهش در نسخ خطی است به دو نکته از ابوریحان بیرونی در این نسخ پرداخته است. اولین نکته توضیحات این دانشمند درباره روز عاشورا است. بیرونی نوشته است که ملت اسلام همواره این روز را (دهم عاشورا) معظم مى‏دانسته‌اند تا آنکه قتل حسین بن على بن ابیطالب در این روز اتفاق افتاد و او و یارانش را از راه بستن آب بر آنان، گذراندن از دم شمشیر، آتش در خیام حرم، بر نیزه کردن سرها و اسب دوانیدن بر اجساد، که در هیچ امتى با اشرار خلق چنین نکرده‏اند،


آیا من از خود شما به شما اولى نیستم؟
 

رسول جعفریان، استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران که یکی از علاقه‌مندی‌هایش جست‌وجو و پژوهش در نسخ خطی است به دو نکته از ابوریحان بیرونی در این نسخ پرداخته است. اولین نکته توضیحات این دانشمند درباره روز عاشورا است. بیرونی نوشته است که ملت اسلام همواره این روز را (دهم عاشورا) معظم مى‏دانسته‌اند تا آنکه قتل حسین بن على بن ابیطالب در این روز اتفاق افتاد و او و یارانش را از راه بستن آب بر آنان، گذراندن از دم شمشیر، آتش در خیام حرم، بر نیزه کردن سرها و اسب دوانیدن بر اجساد، که در هیچ امتى با اشرار خلق چنین نکرده‏اند، از میان برده‌اند و از این تاریخ مسلمانان عاشورا را شوم دانسته‌اند ولى بنى‌امیه و همراهانش در این روز لباس نو پوشیدند و زیب و زیور کردند و سرمه به‌ چشم خود کشیدند و این روز را عید گرفتند و عطرها استعمال کردند و میهمانی‌ها و ولیمه‏ها دادند و تا زمانى که آنان بودند این رسم در توده مردم پایدار بود. حتى اینکه پس از انقراض‌شان باز هم این رسم باقى ماند ولى شیعیان از راه تاسف و سوگوارى به قتل سید‌الشهدا در مدینه‌السلام و بغداد و شهرهاى دیگر گریه و نوحه‏سرایى کرده و تربت مسعود حسین(ع) را در کربلا در این روز زیارت مى‏کنند.
نکته دیگر توجه این دانشمند به روز غدیر است. او در توضیح این روز می‌نویسد روز هفدهم عثمان بن عفان رضى‌الله عنه کشته شد و روز هجدهم عید غدیر خم است. آن نام منزلى است که پیغمبر پس از حجه‌الوداع در آنجا فرود آمد و جهاز شتران را جمع کرد و بازوى على بن ابیطالب را گرفت و از آن جهازها بالا رفت و فرمود: «اى مردم آیا من از خود شما به شما اولى نیستم؟» گفتند: آرى، فرمود: بر هرکس که من مولى باشم على مولاى اوست؛ خداوندا؟ دوستدار على را دوست بدار و با دشمنانش دشمنى کن و آنان که على را یارى مى‏کنند ایشان را یارى نما و آنان که می‌خواهند او را خوار و زبون کنند تو ایشان را خوار و ذلیل کن و از هر راهى که على مى‏رود حق و حقیقت را با او بگردان.» روایت کرده‏اند که پس از این گفتار سر مبارک خود را به سوى آسمان بلند کرد و سه مرتبه گفت: خداوندا آیا ماموریت خود را رسانیدم و در روز بیست و چهارم این ماه امیر‌المومنین در حال رکوع انگشتر خویش را به سائل بخشید و در روز بیست و پنجم عمر بن خطاب کشته شد و سوره هل اتى در این روز نازل شد و در روز بیست و ششم استغفار به داود نازل شد.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: