اهدای جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به رسانه های برتر

1395/5/11 ۱۲:۴۱

اهدای جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به رسانه های برتر

رسانه ها با مخاطبان پرشمار و میدان وسیع حضور و تاثیرگذاری، می توانند در حفظ زبان فارسی و بهبود آن نقشی بی بدیل ایفا کنند. فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با نگاهی به جایگاه رسانه ها در پاسداری از زبان و ادب فارسی، از سال 1392 با استفاده از فرصت برپایی نمایشگاه مطبوعات، به ارزیابیِ مطبوعات از حیث رعایت قواعد و ضوابط درست نویسی همت کرد و با انتخاب روزنامه ها و خبرگزاری های برتر و معرفی آن ها، قدرشناسی خود را نسبت به پاسداران زبان و ادب و خط فارسی در حوزه مطبوعات ابراز کند.

 
 جایزه چهارمین فرهنگستان زبان و ادب فارسی به رسانه های برتر در نمایشگاه مطبوعات برگزار می شود.
 

 رسانه ها با مخاطبان پرشمار و میدان وسیع حضور و تاثیرگذاری، می توانند در حفظ زبان فارسی و بهبود آن نقشی بی بدیل ایفا کنند.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با نگاهی به جایگاه رسانه ها در پاسداری از زبان و ادب فارسی، از سال 1392 با استفاده از فرصت برپایی نمایشگاه مطبوعات، به ارزیابیِ مطبوعات از حیث رعایت قواعد و ضوابط درست نویسی همت کرد و با انتخاب روزنامه ها و خبرگزاری های برتر و معرفی آن ها، قدرشناسی خود را نسبت به پاسداران زبان و ادب و خط فارسی در حوزه مطبوعات ابراز کند.
به همین منظور و برای آشنایی بیشتر صاحبان رسانه، فرهنگستان زبان و ادب فارسی آیین نامه جایزه فرهنگستان به مطبوعات را تهیه کرده است.
از جمله موارد این آیین نامه شامل شورای سیاست گذاری: رئیس فرهنگستان، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی، سه عضو شورای فرهنگستان، نماینده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی، یک نفر از ویراستاران برجسته کشور با سابقه مطبوعاتی، وظایف: تعیین سیاست های کلی همچون تصویب شیوه نامه ها و آیین نامه ها، تعیین نوع و تعداد نشریات و جوایز، شیوه انتخاب داوران است.
کارگروه: سه عضو شورای فرهنگستان، نماینده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر و دو کارشناس گروه زبان و ادبیات فارسی، یک نفر از ویراستاران برجسته کشور با سابقه مطبوعاتی، مدیر روابط عمومی فرهنگستان، تدوین شیوه نامه ها و آیین نامه ها، پیشنهاد نوع و تعداد نشریات و جوایز، تعیین صلاحیت داوران، انتخاب مصداق ها و تعیین نحوه بررسی آثار و تصمیم گیری در تمامی امور جایزه، داوران: ویراستاران خبره، از فرهنگستان و غیر آن به پیشنهاد گروه های علمی و تایید کارگروه از دیگر مفاد آیین نامه جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
تمام نشریات کشور (روزنامه های سراسری، استانی، ورزشی) و خبرگزاری ها و 20 وبگاه شامل این جایزه هستند و معیارهای ارزیابی از جمله رعایت نکات مربوط به ویرایش فنی، شامل دستور خط مصوب فرهنگستان، املای صحیح و حروف نگاری درست، رعایت فاصله گذاری مناسب کلمات، رعایت نکات مربوط به ویرایش زبانی، شامل اصول درست نویسی، کوتاه نویسی، پرهیز از ابهام، کاربرد زبان معیار و استفاده از واژه های فارسی و مصوب فرهنگستان، رعایت قواعد مربوط به بندنویسی، انسجام مطالب و نوآوری در سازمان دهی و انتقال مطلب نیز مورد توجه است.
منابعی که داوران بر اساس آنها به داوری می پردازند، کتاب فرهنگ املایی خط فارسی، دستور خطِ فارسی فرهنگستان و فرهنگ واژه های مصوب بوده که بصورت برخط در وبگاه فرهنگستان به نشانی http://www.persianacademy.ir در دسترس است.
هر اثر را دو داور بر اساس برگه ارزیابی و معیارهای تعیین شده بررسی می کنند و نتیجه بررسی در کارگروه مطرح و در مورد آن تصمیم گیری می شود.
مبنای بررسی آثار در روزنامه ها، انتخاب تصادفی یک ستون از بخش های صفحه اول، گزارش، سرمقاله، مقاله، مصاحبه و در خبرگزاری ها فقط از بخش خبر خواهد بود.
داوری در دو مرحله انجام می پذیرد: آثاری که در مرحله نخست 70 درصد امتیاز لازم را کسب کرده باشند، به مرحله دوم راه پیدا می کنند. از میان آثار منتخب در این مرحله سه روزنامه (کشوری، استانی، ورزشی) و یک خبرگزاری انتخاب می شود.
همچنین به یک روزنامه که به مسائل زبان و خط و ادب فارسی اهتمام ویژه داشته باشد، به پیشنهاد کارگروه و تصویب شورای سیاست گذاری، جایزه تعلق می گیرد.
برگزاری آیین اعطای جوایز در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در آبان هر سال خواهد بود.
جوایز چهارمین جایزه فرهنگستان به جشنواره مطبوعات شامل اهدای لوح تقدیر و افزایش سه برابری یارانه نشریات برگزیده است.
 

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: