تجلیل از بهشتی

1395/5/6 ۰۹:۵۴

تجلیل از بهشتی

آخوندی، کیانیان، دعایی،‌ مسجدجامعی، سمیع‌آذر، سلطانی‌فر و... از مدیر برجسته فرهنگی گفتند

 آخوندی، کیانیان، دعایی،‌ مسجدجامعی، سمیع‌آذر، سلطانی‌فر و... از مدیر برجسته فرهنگی گفتند
 

 مراسم نکوداشت سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و عضو شورای راهبردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور چهره‌های فرهنگی، شهرسازی و سیاسی برگزار شد. در این مراسم که با عنوان «روایت‌های معماران» در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد،‌ سیدرضا صالحی امیری - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران – آشنایی خود را با سیدمحمد بهشتی به دوران بعد از انقلاب مرتبط دانست و گفت: «شناخت من از او به سفر حج در‌سال ۱۳۷۸ برمی‌گردد... وقتی من یک هفته در کنار او در این سفر معرفتی بودم متوجه شدم بهشتی سرمایه دیگری است. ما در کشور، چند سرمایه داریم، یکی سرمایه اقتصادی است که می‌بینید چقدر مناقشه‌برانگیز است، سرمایه دیگر سیاسی است که عرصه رقابت و منافع است، سرمایه اجتماعی هم رضایت است و اعتماد و دیگری سرمایه فرهنگی است که همه ارزش‌ها را در خود دارد، محمد بهشتی نماد و نمود سرمایه فرهنگی و اجتماعی ملت است.»
 

تغییر مفهوم اندیشه ایران-شهری
در بخش دیگر این مراسم، عباس آخوندی - وزیر مسکن، راه و شهرسازی - با بیان این‌که من به پاس زحمات مردی اندیشمند در انجمن معماران حضور پیدا کرده‌ام تا از شخصیت بهشتی به سهم خودم تقدیر کنم، به‌ویژگی‌های شخصیتی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری پرداخت و اظهار کرد: «محمد بهشتی در این روزگار پرتلاطم، روزگاری که سرعت، ویژگی ممتاز آن است، مفهوم اندیشه ایرانی، مفهوم اندیشه ایران شهری و تعلق به ایران، چه در مفهوم معنایی و معنای تاریخی را هیچ‌وقت از دست نداد و تلاش کرد مفهوم ایران را در روزگار جدید نشان دهد، چه وقتی در فارابی بود و چه وقتی در حوزه میراث فرهنگی یا به‌عنوان یک معمار، می‌خواست نقش‌آفرینی کند.»

سینمای ایران مدیون بهشتی
در ادامه این برنامه، رضا کیانیان با اشاره به این‌که نه‌تنها سینمای ایران به سیدمحمد بهشتی مدیون است، بلکه مردم ایران هم به او مدیون هستند، گفت: «سینمای نوین ایران که اکنون در جهان، بلندآوازه است، پایه‌گذاری چون بهشتی داشته است.» این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ادامه داد: «هر کشوری سینمای مستقل خود را دارد؛ اروپا سینمای مستقلی داشت، ژاپن هم سینمای مستقل داشت، سینمای آمریکا، سینمای اروپا و ژاپن را شکست داد و این سینماها هر‌سال خواستند فیلم بسازند، فیلم آمریکایی ساختند. در کنار جریان فیلم آمریکا، یک جریان هم هست و آن‌ هم جریان سینمای هند است، اما در کنار آنها یک جریان سینما وجود دارد که سینمای ایران است که هنوز مغلوب سینمای آمریکا نشده است.» این بازیگر سینما تأکید کرد: «سینمای ایران همسن و ‌سال سینمای آمریکاست و موزه سینما شاهد این قدمت است، اما باید گفت که جریان متفکر کارگردانان موج نوی سینمای ایران که در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ آغاز شده، در معرض خطر بود.» کیانیان بیان کرد: «سینمای ما فقط در‌سال گذشته، ۳۷۴ جایزه بین‌المللی گرفته است. سینمای ایران را محمد بهشتی به جشنواره‌ها معرفی کرد و سینمای ایران در یک‌ کلام مدیون او است.»
 

معمار سینمای انقلاب
حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی - مدیرمسئول موسسه اطلاعات- از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او با بیان این‌که مهندس بهشتی را سال‌های ‌سال است که به خوشفکری و خوش عملی می‌شناسیم، اظهار کرد: «نام او یادآور شهید بهشتی هم هست، محمد بهشتی را همه به‌عنوان یک فرزند فرهیخته انقلاب می‌شناسیم. امروز کانون معماران معاصر و سازمان اسناد حرکتی مشترک را انجام دادند و آن‌ هم بزرگداشت معمار بنای فرهنگی کشور به معنای وسیع است.» دعایی ادامه داد: «مهندس بهشتی را علاوه بر معمار بودن به معنای واقعی به‌عنوان معمار بنای فرهنگی می‌شناسیم. معمار بودن و معماری کردن به معنای عام و فراگیر، کار کمی نیست. توانمندی و ظرفیت وجودی مهندس بهشتی را از آغاز انقلاب در هر جا تصدی داشته است، به‌عنوان شاخص‌ترین چهره خلاق فرهنگی یافته‌ایم.» مدیرمسئول موسسه اطلاعات با بیان این‌که سیدمحمد بهشتی، برجسته‌ترین معمار سینمای انقلاب در کشور بوده است، گفت: «ارتقای چنین نقشی در حوزه سینما، با حمله و نقادی‌هایی همراه بوده است. سیدمحمد بهشتی پابه‌پای فخرالدین انوار تا آخرین حد امکان بردباری و جان‌سختی کشیدند، در برابر آنچه تلخ و شیرین زمان بودن تجربه‌اندوزی کردند و بدون ادعا از کار کناره گرفتند و کار را به دیگری سپردند.» دعایی اظهار کرد: «بهشتی مبتکر فیلم فجر و مدال سینمای فارابی را بر سینه دارد و هر نقدی که بر او وارد باشد، از نقش او نمی‌کاهد. جشنواره فیلم فجر یک گام اساسی بود که بهشتی برداشت.»
 

روزآمد کردن سنت فرهنگی
احمد مسجدجامعی - عضو شورای اسلامی شهر تهران - در ادامه این مراسم، گفت: «در شاخه‌های مختلف درباره بهشتی صحبت کردند، آقای بهشتی به‌نوعی می‌توان گفت، اهل این سرزمین است. درباره اهل بودن تأمل‌ کنید. راز و رمز زندگی را در سرزمینی که پر از تهدیدها و فرصت‌هاست، بشناسید. اهل سرزمین بودن و اهلیت، معنایی پیچیده است و مهندس بهشتی این را در زمانی که در میراث فرهنگی بود، در بخش میراث مادی و معنوی لمس کرد.» مسجدجامعی با بیان این‌که نظریه‌پردازی در حوزه فرهنگی در هر دوره شرایط متفاوتی دارد، اظهار کرد:   «ما در این شرایط، نظریه‌ای به‌روز می‌خواهیم که نگاهی به گذشته داشته باشد و نیازهای انسان ایرانی امروز را برآورده کند.» عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: «کار معماری در ابتدا اندیشه است. آقای بهشتی در روزآمد کردن سنت فرهنگی ایران نقش داشته است، باید به این مهم در همه ساحت‌های فرهنگ توجه شود.»
 

انزوای ناگزیر
پس از مسجدجامعی، مسعود سلطانی‌فر - رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور - با بیان این‌که تجلیل و تکریم از فعالان و تاثیرگذاران حوزه فرهنگ و هنر در زمان حیات چه ارزشی دارد، گفت: «متأسفانه در دولت گذشته این شخصیت دچار انزوا و عزلت شده بود و به قول خودشان، ۱۸ ماه از کار اخراج شد. گذشته بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ما در طول این مدت از آقای بهشتی به‌عنوان یک کانون امن و نقطه مطمئن برای رسیدن به اهداف سازمانی کمک گرفتیم.» او افزود: «آقای بهشتی ژرف‌نگری ویژه‌ای در امور مختلف دارد و ما همواره از تحلیل‌ها و ریزبینی‌های او در جلسات استفاده می‌کنیم.»
 

کار بدون مرخصی
در پایان، نوبت به مردی رسید که سالن ۵۰۰ نفری مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی، برای او و به‌پاس زحماتش مملو از جمعیت شده بود. سیدمحمد بهشتی با تقدیر از متصدیان این مراسم و شرکت‌کنندگان در آن گفت: «با تجربه ۳۷‌سال حضورم در عرصه‌های مختلف مدیریتی روی یک نکته تأکید می‌کنم؛ در تمام طول این ۳۷ سال، من لذت بردم و از کارهایی که کردم، کیف کردم. اصلا سخت نبود و به من بد نگذشت.» او ادامه داد: «سپاسگزارم از کسانی که این فرصت را در اختیارم قرار دادند برای لذت بردن، حقیقتا در ۳۷ سال، بر کسانی سخت گذشت، برای این‌که من لذت ببرم به آنها سخت گذشت و تحمل کردند، بر کسانی که به من نزدیک‌تر بودند، بیشتر سخت گذشت.» بهشتی ادامه داد: «کسانی که دورتر بودند، کمتر سختی کشیدند، از همه آنها طلب بخشودگی می‌کنم. نزدیک‌ترین کسان به من خانواده‌ام بودند که به آنها خیلی سخت گذشت. من در طول این ۳۷ سال، هیچ زمانی مرخصی نرفتم، سه روز مرخصی رفتم، آن‌ هم با آقای انوار دعوای‌مان شد و من قهر کردم و بعد، سه روز مرخصی رفتم.» او اضافه کرد: «آن موقع جوان‌تر بودم و انرژی بیشتری داشتم؛ نمی‌دانستم تعطیلی یعنی چه. در این شرایط به خانواده‌ام چقدر سخت می‌گذشت. فرصتی نداشتم برای فرزندانم پدری و برای همسرم شوهری کنم. نمی‌دانم من را بابت این تلخی که بر آنها گذشت چگونه می‌بخشند؛ این از بزرگواری خودشان سرچشمه می‌گیرد.»
در این مراسم، چهره‌های فرهنگی، هنری، شهرسازی و معماری ازجمله مجید مجیدی، مهدی چمران، محمد عطریانفر، دکتر کلانتری، احمد محیط طباطبایی، علیرضا تابش و میرجلال‌الدین کزازی حضور داشتند.

منبع: شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: