بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم گشایش یافت

1395/3/25 ۱۰:۳۴

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم گشایش یافت

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم عصر دیروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) گشایش یافت.


 


بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم عصر دیروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) گشایش یافت.

متن كامل سخنان علی جنتی در این مراسم به شرح زیر است:

قرآن كریم معجزه ابدی اسلام و تنها كتاب معتبر آسمانی است. تنزل آن از عالم غیب به عالم ناسوت و از مقام قرب به جهان مادی در ماه مبارك رمضان سبب شرافت و عظمت این ماه عزیز گردید (شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن. هدی للناس و بینات من الهدی والفرقان)

در این ایام مبارك كه گرانبهاترین تحفه آسمانی توسط برترین انسانها به دست بشریت رسیده فرصت مغتنمی است تا تشنگان وادی معرفت، جان شیفته خود را از سرچشمه هدایت و زلال كوثر الهی سیراب و از معارف و لطائف قرآن كریم سرمست نمایند.

قرآن كریم بحر مواج و اقیانوس بی‌كرانه‌ای است كه فهم بشر از درك حقیقت آن ناتوان و شناخت عمق و عظمت آن از دایره اندیشه و عقل بیرون است و به تعبیر امام حكیم و بزرگوارمان «قرآن جلوه تام خدای تعالی است» و ادراك كنه آن كه تجلی علم پروردگار است غیرممكن است (و لایحیطون بشی من علمه). با اینهمه خداوند متعال آن را آنقدر تنزل داد تا دست بشر به شاخه‌های طوبای آن برسد و با چنگ زدن به این حبل‌الله، سیر مقامات عالی انسانی و وصول به قرب الهی فراهم گردد. بنا به صراحت آیات قرآن، هدف اصلی از نزول این كلمات بینات، چیزی جز خوشبختی و سعادت انسان‌ها از طریق تربیت و تهذیب نفوس و آراستگی به اخلاق فاضله و نیز آموزش حكمت و دانایی برای تشكیل جامعه‌ای سالم و پیشرفته نبوده است (یتلوا علیهم آیاته و یزكیهم و یعلمهم الكتاب و الحكمه)

از آنجا كه انسان موجودی پیچیده و شگفت انگیز و دارای استعدادهای گوناگون است طبعاً كتابی كه برای تربیت و اداره او از جانب خالق متعال نازل گشته باید خود شگفتی‌ساز و قادر بر رشد همه ابعاد وجود آدمی باشد. به همین دلیل قرآن كریم از بدو نزول تاكنون، به گواهی تاریخ شكوهمند اسلام، توانسته است همپای تحولات علمی و فكری جوامع انسانی در هر دوره متناسب با شرایط زمان، نقش هدایت بخش و اثر‌گذار خود را در اندیشه و رفتار مسلمانان و حتی پیروان سایر ادیان الهی ایفا كند.

بی‌گمان یكی از رموز زنده بودن و تأثیرگذاری قرآن را باید در آمیختگی آیات آن با عنصر دانش و هنر جستجو كرد. شكوفایی استعدادهای هنری و خلق اعجاب آمیز انواع آثار هنری با مضامین قرآنی در جهان اسلام بهترین شاهد این مدعاست. این ظرفیت عظیم قرآن موجب شد تا مسلمانان جهان به ویژه ایرانیان در پرتو تفكر در آیات الهی چندین قرن مشعل فروزان علم را در جهان به دست گیرند و پایه‌گذار بسیاری از دانش‌‌های زیر بنایی در زمینه هستی شناسی و انسان شناسی باشند.

در این كتاب الهی اهداف و اصول مهم تربیتی، اجتماعی و سیاسی به صورتی لطیف، در قالب انواع هنرهای معنوی و لفظی و به شكل جذاب‌ترین داستانها ارائه شده است.

به عنوان مثال در ضمن داستان شیرین و شنیدنی حضرت یوسف (ع) پاسخ ده‌ها مشكل اساسی در زمینه اخلاق، مدیریت، اقتصاد و تربیت را می‌توان یافت كه متناسب با شرایط امروز جامعه به ذكر چند مورد بسنده می‌كنم:

1ـ امروزه یكی از دغدغه‌های متدینین، علما و مسئولان نظام ما مشكلات فرهنگی و اخلاقی جامعه است. در این سوره شریفه طریق رهایی از معضلات اخلاقی را منحصر در خودسازی و مهار نفس سركش دانسته و راه نجات از كید نفس اماره را با كلام رسای (ربی السجن احب الی مما یدعوننی الیه) و تمسك به صبر و بردباری و تحمل ناملایمات حتی به قیمت قبول سختی‌های زندان با ارائه زیباترین الگو بیان كرده است. براساس این پیام قرآنی تنها راه‌حل معضل بی‌بند و باری‌ها و هوسبازی‌ها، تقویت بنیان‌های عقیدتی است و برای تحقق این هدف مهم و حیاتی باید نهادها و شخصیت‌های دینی چون مساجد، هیأتهای مذهبی، ائمه محترم جمعه و جماعات، و بطور كلی روحانیت معظم كه مؤثرترین نقش را در دین باوری مردم داشته‌اند و صدا و سیما كه بیشترین تأثیرگذاری را در جامعه دارد و در كنار آنها همه دستگاهها و نهادهای فرهنگی با بهره‌گیری از روشهای صحیح باید به تحكیم اعتقادات اهتمام جدی ورزند.

2 ـ قرآن كریم در داستان حضرت یوسف مدیریت صحیح جامعه را به دو شرط اساسی (تخصص و تعهد) پیوند زده و با عبارت بلیغ (قال اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم) شیوه اداره جامعه را با گماشتن افرادی كه دارای دو ویژگی (آگاهی) و (امانتداری) باشند مورد تأكید قرار داده است.

3 ـ در بخش دیگر از این داستان، به مدیریت صحیح اقتصادی كه در آن روز موجب استقلال و آبادی كشور مصر و رفاه مردم گردید اشاره می‌كند و با دستور (و ما حصدتم فذروه فی سنبله الا قلیلا مماتأكلون) قناعت، صرفه‌جویی و آینده‌نگری را گوشزد می‌نماید.

4 ـ در پایان این داستان، قرآن كریم روی عنصر «امید» به عنوان مهمترین پشتوانه موفقیت افراد تكیه كرده و با بیان (ولا تیأسوا من روح‌الله انه لا ییأس من روح ‌الله الا القوم الكافرون) یاس و نومیدی را از صفات كافران و كسانی دانسته كه از خدا دل بریده و به مادیت پیوسته‌اند و با این پیام زیبا، دلها و جان‌های مخاطبان را با دمیدن روح امید به الطاف بی‌پایان خداوند كه منشأ اعتماد به نفس و پایگاه مطمئن برای همه موفقیت‌های دنیوی و اخروی است زنده می‌كند.

ملاحظه می‌شود كه تنها در یك سوره، در قالب داستان، با بهره‌گیری از عنصر هنر، ده‌ها آموزه تربیتی، اجتماعی و اقتصادی به منظور ایجاد جامعه‌ای خدامحور، خودباور، با تدبیر و امیدوار مطرح شده است. لذا می‌توان نتیجه گرفت كه: اولاً قرآن كریم را به عنوان كتاب جامع هدایت و سعادت بشر پیش روی خود قرار دهیم و بدانیم كه هدایت صحیح جامعه و گسترش تربیت انسانی و اخلاقی در محیط خانواده، مدرسه دانشگاه و جامعه تنها و تنها در سایه رفع مهجوریت از آن و بازگشت به این منبع فناناپذیر و حیاتبخش امكانپذیر است. ثانیاً به تأسی از قرآن كریم از عنصر ارزشمند «هنر» درجهت تربیت و تعالی جامعه بهره‌ بگیریم. و زمینه شكوفایی استعدادهای هنری را از طریق گسترش نمایشگاه‌های هنری و فراهم نمودن فضای فعالیت در تمام عرصه‌های هنر متعهد از هنرهای تجسمی تا سینمایی و موسیقی وحمایت از هنرمندان به‌ویژه تجلیل و تكریم پیشكسوتان و نام‌آوران عرصه هنرهای اصیل و بومی مهیا سازیم.

امروز می‌توان ادعا كرد كه بزرگترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه‌های انسان‌ساز قرآن كریم است. وقتی از ضعف فرهنگ عمومی، ضعیف شدن فضایل اخلاقی و تغییر ماهیت سبك زندگی اسلامی صحبت می‌كنیم؛ وقتی از آسیب‌های اجتماعی سخن می‌گوییم و از كثرت این آسیب‌ها در جامعه می‌هراسیم باید بدانیم كه آموزه‌های‌ عملی قرآن در جامعه كمرنگ شده است. توصیه‌های قرآنی بیشتر رنگ تزیینی به خود گرفته‌اند و در عمل نهادینه نشده‌اند. جامعه ما دچار بیماری‌های مختلفی است و بیماری‌های عقیدتی در رأس بیماری‌ها است. امروز بیش از گذشته نیازمند تمسك به قرآنیم. قرائت، حفظ، تفسیر و هنرآفرینی قرآنی به جای خود بسیار ارزشمند است اما آنچه انسان را به مسیر حق و حقیقت و به سوی كمال و سعادت می‌برد عمل به قرآن است. ذكر این نكته را نیز لازم می‌دانم كه رفع مشكلات و معضلات فرهنگی با سخنرانی و شعار ممكن نیست بلكه نیازمند آسیب‌شناسی جدی و یافتن راهكارهای علمی و محتاج عزم ملی از سوی همه متصدیان فرهنگی است چه آنها كه دارای مسئولیت حاكمیتی و نظارتی هستند و چه ده‌ها مركز فرهنگی غیر رسمی كه با اعتبارات و امكانات فراوان وظیفه هدایت اخلاقی و تربیتی جامعه را به عهده دارند.

مراجع معظم تقلید به‌ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها از وضعیت فرهنگی اجتماعی جامعه اظهار نگرانی كرده‌اند كه آخرین مورد آن در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با نمایندگان مجلس دهم مطرح شد. ما هم به میزان قابل توجهی نسبت به وضعیت فرهنگی كشور نگرانی جدی داریم. وقتی در جامعه تظاهر و ریا رواج یابد و هواهای نفسانی نظیر خودخواهی‌ها در جامعه فراگیر شود مردم نسبت به گناه حساسیت نخواهند داشت. حقوق مردم پایمال می‌شود، غیبت رواج می‌یابد، راستگویی كمتر مشاهده می‌شود، گمراهی و گناه جامعه را فرا می‌گیرد. اگر برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مجموعه نظام بر اساس معارف بلند قرآن كریم صورت گیرد و به نحو صحیحی مردم با فرهنگ قرآن و اهل بیت آشنا و به آن معتقد شوند قطعاً ثبات و آرامش در جامعه حكمفرما می‌شود و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی كاهش می‌یابد. ما باید براساس كلام مولا امیرالمومنین به قرآن مراجعه كنیم. قرآن كریم شفای دردهای جامعه را معرفی می‌كند. در سوره اسراء می‌فرماید« و ننزل من القرآن ما هوشفاء و رحمة للمومین»

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استعانت از خداوند متعال در محدوده امكانات و اعتبارات خود توانسته است گامهای موثری را در جهت ارتقاء رشد دینی و نشر آموزه‌های قرآن كریم و فراهم آوردن فضای با نشاط فرهنگی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی بردارد. ما عمیقا معتقدیم بحرانهای روحی در جهان امروز كه ریشه آن در یاس، احساس بی‌هویتی و پوچگرایی است و گاه نشانه‌هایی از آن در جامعه ما نیز مشاهده می‌شود نتیجه دوری از پیام انبیا و معارف الهی است، و راه رهایی از گرداب مادیت و صعود به قله‌های كمال انسانی در گرو فهم درست قران و عمل به آن است.

بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن با شعار (بسوی فهم قرآن) در پی وصول به این هدف مهم و حیاتی از طریق بهره‌گیری از خلاقیتهای هنری و آثار اندیشمندان در عرصه‌های مختلف آموزش، پژوهش، ادبیات و غیره می‌باشد. این نمایشگاه عرصه مناسبی است برای عرضه و تبادل تجربیات در زمینه شیوه‌های فهم قرآن از طریق عنصر هنر و اندیشه، برای تمام اقشار و طبقات اجتماعی و زمینه‌ای مطمئن برای ایجاد دلبستگی و وابستگی به قرآن عزیز و دمیدن روح امید و نشاط و نوآوری و دستیابی به سبك زندگی قرآنی است.

هدف اصلی قرآن كریم هدایت انسان‌ها به سوی آرامش، خوشبختی و سعادت است، بنابراین سمت و سوی نمایشگاه قرآن علاوه بر فهم قرآن، باید احیاء قرآن میان مسلمانان جهان باشد. اگر خواهان برگزاری نمایشگاه پرباری در سایه قرآن هستیم باید هدف اصلی خود را بر پایه احیاء قرآن میان مسلمانان جهان بنا كنیم. الحمدالله در نمایشگاه قرآن موضوعاتی مانند «رسانه و احیاء قرآن»، «دانشگاه و احیاء قرآن»، «مدرسه و احیاء قرآن»، «حوزه علمیه و احیاء قرآن»، «خانواده و احیاء قرآن» و «جوان و احیاء قرآن» مورد توجه قرار گرفته‌اند.

با گرامیداشت یاد و خاطره همه كسانی كه از اولین سال شكل‌گیری این نمایشگاه تاكنون دار فانی را وداع كرده‌اند بویژه برادر گرانمایه‌ام مرحوم آقای شعاعی و آقای شالچی كه در روزهای اخیر به لقاء الله پیوستند و با یاد شهیدان قرآنی به ویژه قاریان عزیزی كه در فاجعه منا دعوت حق را لبیك گفتند، به روح بلند بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی امام راحل كه در پیمودن راه قرآن دریچه نوینی به فهم قرآن گشود، درود می‌فرستیم و برای مقام معظم رهبری كه سكاندار توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی هستند آرزوی سلامتی و طول عمر با بركت داریم.

در پایان لازم می‌دانم از همه كسانی كه قلب‌شان برای فهم قرآن و ترویج و توسعه فرهنگ و سبك زندگی قرآنی می‌تپد و همه همكاران گرانقدری كه برای برپایی این رویداد قرآنی تلاش كرده‌اند صمیمانه سپاسگزاری كنم و برای همه شما شیفتگان مكتب قرآن آرزوی سلامتی و موفقیت در عمل به قرآن مجید دارم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و رئیس بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن گفت: این نمایشگاه حاصل تلاش جمعی سازمانها و نهادها و چند وزارت‌خانه و مؤسسات مردمی با شعار به سوی فهم قرآن است. وی افزود: رویكرد ما در سال 1395 نهضت فهم قرآن بوده است و این نمایشگاه با محیطی به مساحت پنجاه هزار مترمربع و چهار بازارچه فروش تشكیل شده است.

بنابراین گزارش در این آئین دو رونمایی از تولیدات فرهنگ كشور در زمینه قرآن و عترت صورت گرفت . اولین مراسم رونمایی مربوط به اثری با عنوان «قطره‌ای از دریا» بود كه این اثر مجموعه12 جلدی شرحی بر نهج‌البلاغه به كوشش حجت‌الاسلام حمیدزاده گیوی بود. دومین رونمایی مربوط به كار مشترك 9 هنرمند اصفهانی و استادی از استان مركزی بود كه با نام گنج آسمانی با سخنرانی استاندار اصفهان رونمایی شد. این اثر به عنوان نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام ارائه شده است.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: