وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سروده های سبزواری در حوزه انقلاب جاودانه می ماند

1395/3/24 ۱۳:۰۵

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سروده های سبزواری در حوزه انقلاب جاودانه می ماند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مرحوم استاد حمید سبزواری همواره دارای روحیه انقلابی بود گفت: سروده های سبزواری در حوزه انقلاب اسلامی جاودانه می ماند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مرحوم استاد حمید سبزواری همواره دارای روحیه انقلابی بود گفت: سروده های سبزواری در حوزه انقلاب اسلامی جاودانه می ماند.
علی جنتی روز دوشنبه در مراسم تشییع جنازه حمید سبزواری در حوزه هنری در جمع خبرنگاران افزود: آنچه که در حوزه انقلاب رخ می داد، چه در ایران، عراق و سایر نقاط دنیا، مرحوم حمید سبزواری همواره حضور داشت.
وی اظهار کرد: این انقلاب فقط مربوط به ایران نبوده و این شاعر برجسته با سروده های خود دغدغه های خود را مطرح می کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیرگذاری اشعار مرحوم حمید سبزواری در دوران قبل و بعد از انقلاب گفت: ما شعر انقلاب را با شعر سبزواری می شناسیم.
جنتی افزود: اگر بپذیریم شعر می تواند نقش بسیار موثری در ارتقا فرهنگی کشور داشته باشد، شعر انقلاب ویژگی خاصی دارد که در جهت اشاعه فرهنگ انقلابی بسیار موثر بوده است.
وی اضافه کرد: نماد شعر انقلابی در شعر سبزواری متبلور است و او کسی است که قبل از پیروزی انقلاب، علیه رژیم گذشته و در جهت تقویت جنبش ضداستعماری و ضداستکباری شعر می گفت و اشعار او پس از پیروزی انقلاب و در اولین روزهای انقلاب در قالب سرود برای همه مردم ما حماسه ساز بود اگرچه ما شخصیت ها و شاعران دیگری در این زمینه داریم.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره ثابت قدمی و موقع شناسی مرحوم سبزواری نیز گفت: مواضع او ثابت بود، یعنی از سال 1320 تا دوران جنگ جهانی دوم، علیه متفقین شعر می گفت و در دوران رژیم گذشته نیز مواضع خود را داشت و از ابتدای انقلاب تا به امروز در 37 سال گذشته همواره بر مواضع خود ثابت بوده و این بزرگترین ارزشی است که در وجود او می بینیم.
جنتی همچنین تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره مرحوم سبزواری که به ثروت ادبی یاد کردند، گفت: آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمود خیرالکلام درباره ایشان بود و هر سال در شب های شعر در محضر رهبر معظم انقلاب شرکت می کرد و امسال خلا وجودی او احساس می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: درگذشت این استاد بزرگ و فقید، ضایعه برای جامعه ادبی و فرهنگی کشور است.
وی اظهار کرد: سروده های سبزواری برای ترویج احساسات علیه استکبار جهانی نقش بسیاری داشت و در واقع شعرهای این مرحوم، شناسامه زمان مند انقلاب است.
به گفته جنتی، تمامی حوادث انقلاب را در شعرهای مرحوم حمید سبزواری می بینیم و مضومن اشعارش بدیع بود و همواره از یاد نخواهد رفت.
آیت الله محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب در مراسم تشیع پیکر سبزواری پیام حضرت آیت الله خامنه ای را قرائت کرد.
مراسم تشییع جنازه استاد حمید سبزواری از حوزه هنری به سمت تالار وحدت در حال برگزاری است.
حسین آقا ممتحنی، مشهور به حمید سبزواری شاعر معاصر ایران و دارنده نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر بود.
سبزواری در سال 1304 در سبزوار متولد شد. وی قبل از مدرسه، قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته بود. او سرودن شعر را از 14 سالگی آغاز کرد. از آثار حمید سبزواری می‌توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.
استاد سبزواری در نتیجه مبارزات جانانه انقلابی، سال‌ها تلاش صادقانه شغلی و ذوق و قریحه بالای شاعری تاکنون افتخارات متعددی را کسب کرده بود
حمید سبزواری شاعر معاصر و ملقب به پدر شعر انقلاب سحرگاه روز شنبه در سن 91 سالگی چشم از جهان فروبست.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: