علی جنتی : ایرانیان، بالندگی هویت خود را وامدار حکیم توس هستند

1395/2/26 ۰۷:۱۲

علی جنتی : ایرانیان، بالندگی هویت خود را وامدار حکیم توس هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش «شاهنامه پس از شاهنامه» در مشهد گفت: پیرامون لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور، بنده در حد بضاعت خود با رئیس قوه قضائیه مکاتبه کرده ام. علی جنتی افزود: علت لغو کنسرت کلهر دخالت‌هایی است که دادستانی می‌کند و آنها با تشخیص خودشان اقداماتی را انجام می‌دهند.

 

 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش «شاهنامه پس از شاهنامه» در مشهد گفت: پیرامون لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور، بنده در حد بضاعت خود با رئیس قوه قضائیه مکاتبه کرده ام. علی جنتی افزود: علت لغو کنسرت کلهر دخالت‌هایی است که دادستانی می‌کند و آنها با تشخیص خودشان اقداماتی را انجام می‌دهند. وی ادامه داد: در این خصوص با رئیس قوه قضائیه مکاتبه کردم و آنها گفتند که به دادستان مشهد و دادستان‌های استان ابلاغ کرده‌اند که به نوعی همراهی کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد قانونی بودن لغو کنسرت با وجود مجوزهای لازم، گفت: البته قوه قضائیه این‌گونه اقدامات را جزو حقوق خودشان می‌دانند. وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای کنسرت‌های موسیقی در خراسان رضوی مجوز می‌دهد و حمایت هم می‌کند لذا از استانداران و فرمانداران تقاضا داریم حمایت کنند تا این کار به نحو مطلوب انجام شود.

همایش گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که شامگاه 24 اردیبهشت‌ماه در محل دانشکده علوم خراسان رضوی برگزار شد، فرصتی ایجاد کرد تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت شاهنامه و سراینده نامی آن سخن بگوید و قاطعانه اعلام کند که به باور او، شاهنامه فردوسی یکی از اسناد معتبر ملت ماست.
علی جنتی در این همایش درباره درس‌های شاهنامه برای ایرانیان گفت: زندگی این سخنور برجسته همانند دیگر شاعران در هاله‌ای از ابهام فرورفته و فردوسی در بحبوحه جنگ و تعصبات قومی، دینی و روی آوردن فاتحان بیگانه همچنان به رسالت خود پی برد و سعی کرد مجموعه‌ای عظیم و ماندگار گرد آورد تا در مفاخر ایرانیان جای بگیرد و تاریخ و هویت ایرانی را زنده نگه دارد. او خاطرنشان کرد: اما در این بین، این شاعر حکیم مورد تهاجم متعصبان و جاهلان زمانه خود قرار گرفت تا جایی که بدخواهان از دفن نکردن جنازه او نیز دریغ نکردند و اجازه دفن پیکر او را در قبرستان مسلمانان ندادند و این حکیم فرزانه را در تابران توس و در باغ خود به خاک سپردند.
او با اشاره به اینکه فردوسی در لابه‌لای اشعار حماسی خود، معانی باریک و مطالب فلسفی و اجتماعی را به زیبایی و ظرافت بیان کرده که این موضوع جذابیت کتابش را دوچندان کرده‌ است، اظهار کرد: هریک از نتایج اجتماعی و اخلاقی داستان‌های شگرف شاهنامه و سخنان عبرت‌آموز آن، نشانگر آن است که شکوه جهان گذراست و انسان باید در این عمر کوتاه خود آزاد، بخشنده، فداکار، راستگو و دستگیر باشد.
او با اعتقاد به اینکه تأثیر فردوسی بر زبان و فرهنگ ایرانی، چنان بر هویت ایران پایدار و برجسته است که تمام نظام‌های فکری ناگزیر شدند خود را بر بنای آن تعریف کنند، عنوان کرد: این موضوع نشانه قدرت و فکرت فردوسی در قلمرو معنا و مفاهیم بلند انسانی است.
جنتی تصریح کرد: در عصر سلجوقیان، این حکیم فرزانه را سنی و در عصر صفویان شیعه دوازده امامی می‌دانستند اما در دوره جدید اروپاییان نیز که آیین کهن زرتشت را می‌ستودند وی را زرتشتی قلمداد می‌کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه البته شیعه یا سنی بودن فردوسی از اساس بی‌پایه‌ است چرا که اشاره‌های فردوسی به باورهای شیعه و سنی در شاهنامه کمابیش یکسان است، اظهار کرد: آنچه از شاهنامه برمی‌آید، فردوسی بیش از آنکه به مذهب خاصی اختصاص داشته باشد، آزاده‌مردی است که یکتایی خداوند را می‌پذیرد و در حفظ و احیای تمدن ایران می‌کوشد و همه این شواهد تردیدی باقی نمی‌گذارد که او فارغ از آنکه در جرگه مذهبی خاص قرار گیرد، مسلمانی ژرف‌اندیش است. جنتی ادامه داد: باید پذیرفت هر ایرانی، بالندگی و پویایی زبان و هویت خود را وامدار حکیم توس است، چرا که او دریافته بود ایرانیان برای بقای خود نیاز مبرم به قهرمانانی نامدار دارند و فردوسی چه نیکو توانست از عهده این مهم برآید و اثری جاوید پدید آورد که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای جهانیان نیز حکمت‌آموز و الهام بخش باشد.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: