جنتی: اتاق فکرهای پنهانی برای پرونده‌سازی در حوزه کتاب فعالیت دارند

1395/8/18 ۱۰:۳۲

جنتی: اتاق فکرهای پنهانی برای پرونده‌سازی در حوزه کتاب فعالیت دارند

علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل اتاق‌های فکر پنهانی برای تخریب دولت یازدهم در بخش‌های مختلف گفت: در حوزه کتاب اتاق‌های فکری وجود داشت و دارد که تمام آنچه را که در کشور منتشر می‌شود، رصد می‌کنند و آنچه را که مطابق سلیقه آن‌ها نیست جمع‌آوری کرده و به‌صورت هفتگی در اختیار مقامات قرار می‌دهند تا نشان دهند حوزه فرهنگ در کشور دچار ولنگاری شده است.

 حوزه کتاب در دولت گذشته سه سال بدون نظارت فعالیت می‌کرد

 
علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل اتاق‌های فکر پنهانی برای تخریب دولت یازدهم در بخش‌های مختلف گفت: در حوزه کتاب اتاق‌های فکری وجود داشت و دارد که تمام آنچه را که در کشور منتشر می‌شود، رصد می‌کنند و آنچه را که مطابق سلیقه آن‌ها نیست جمع‌آوری کرده و به‌صورت هفتگی در اختیار مقامات قرار می‌دهند تا نشان دهند حوزه فرهنگ در کشور دچار ولنگاری شده است.
 
 آئین تودیع وزیر پیشین و معارفه وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر دوشنبه (17 آبان‌ماه) با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا، مشاور امور فرهنگی رئیس‌جمهور، جمعی از وزیران دولت و مدیران فرهنگی کشور، در تالار وحدت تهران برگزار شد.
 
علی جنتی در این آیین درباره فعالیت‌های خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سه سال گذشته اظهار کرد: سهم بنده از آنچه در طول این سه سال در این وزارتخانه انجام شده، تنها به‌کارگیری نیروهای مؤمن، معتقد به نظام، متدین کارآمد و متخصص بود و تلاش من این بوده که دوستانی که به همکاری دعوت می‌کنم، نسبت به آن کار آشنایی و تخصص لازم را داشته باشند و بتوانند آن کار را به خوبی انجام دهند و امروز خوشحالم از این‌که دوستانی که در این مدت با من همکاری می‌کردند در عمل نشان دادند لیاقت کاری که بر عهده گرفتند را دارند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعهد خود به اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید گفت: حمایت از آزادی اندیشه و آزاداندیشی، آزادی بیان، قانون‌گرایی، توجه خاص به اصحاب فرهنگ و هنر از جمله سیاست‌هایی بود که جناب آقای رئیس‌جمهور در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود در حوزه فرهنگ مطرح کردند. ما سعی کردیم نسبت به اصحاب فرهنگ و هنر تنها احترام، منزلت و کرامت آن‌ها را حفظ کنیم و تلاش کردیم که همگام با تحولات جهانی در حوزه فرهنگ حرکت کنیم و در این جهت ایستایی نداشته باشیم.
 
او افزود: صیانت از فرهنگ و هویت دینی و ملی خود، تقویت توان اقتدار فرهنگی کشور، کمک به ارتقاء سطح فرهنگ عمومی، تقویت نهادهای صنفی و تشکل‌های مدنی در حوزه فرهنگ و هنر و تفویض آزادی‌های قانونی، صیانت از تنوع و تکثر فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و گسترش ارتباطات و مبادلات جهانی فرهنگ و هنر، بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارتقاء فرهنگ کشور و نهایتا گفتمان‌سازی برای اقتصاد مقاومتی، سرفصل سیاست‌هایی بوده که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سه سال گذشته توسط بنده و همکارانم دنبال شده است.

جنتی در ادامه با اشاره به برخی از چالش‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آن روبه‌رو است، گفت: اتاق‌های فکر پنهانی از ابتدای شروع کار این دولت، برای تخریب دولت در بخش‌های مختلف شروع به‌کار کردند که ابتدا اتاق فکر بودند اما در ادامه تبدیل به اتاق عملیات شدند؛ چه در حوزه سیاست خارجی، چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه فرهنگ و هنر.

وی در تشریح این چالش‌ها در حوزه کتاب عنوان کرد: در حوزه کتاب اتاق‌های فکری وجود داشت و دارد که تمام آنچه را که در کشور منتشر می‌شود، رصد می‌کنند، مطالعه می‌کنند و می‌گردند به دنبال این‌که کجا یک پاراگرافی وجود دارد که با سلیقه‌شان نمی‌خواند، سپس آن پاراگراف را جدا می‌کنند. می‌گردند تا ببینند کجا یک عکسی در یک کتاب چاپ شده که آن‌را نمی‌پسندند و آن‌را هم کنار آن پاراگراف می‌گذارند و مرتب به‌صورت هفتگی و ماهیانه آن‌ها را به‌صورت جزوه تهیه کنند و در اختیار مقامات کشور، ائمه جمعه و دیگران قرار دهند تا نشان دهند که فرهنگ کشور به ولنگاری کشیده شده است. با اطمینان می‌گویم که ما در طول این سه سال، هر هفته با یک چالش روبه‌رو بودیم که هر کدام تا دو سه ماه در رسانه‌ها ادامه پیدا می‌کرد.
 
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با هجمه‌های ایجاد شده در حوزه کتاب ادامه داد: ما از ابتدای کار خود به مدت یک سال با این موضوع مواجه بودیم که می‌گفتند وزارت ارشاد در دوره جدید، ممیزی کتاب را قبول ندارد! در صورتی‌که ما اعلام می‌کردیم که ما ممیزی را قبول داریم و براساس شعار آقای رئیس‌جمهور، تصمیم گرفتیم که ممیزی قبل از نشر را به خود ناشران واگذار کنیم که در ادامه دیدیم ناشران آن‌را نپذیرفتند و ما هم اعلام کردیم که بر همان روال سابق و طبق قانون ادامه می‌دهیم.

جنتی با اشاره به تشکیل هیأت ناظر بر کتاب در دولت جدید یادآور شد: ما در این دوره 21 نفر از فرهیختگان و شخصیت‌های بارز کشور را به‌عنوان هیأت ناظر بر کتاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردیم و مورد تصدیق آن‌ها قرار گرفتند؛ در حالی‌که در دوره قبل و در دولت دهم شورای عالی انقلاب فرهنگی تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی را به این منظور انتخاب کرده بود، اما رئیس‌جمهور قبلی حتی حاضر نشد مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را ابلاغ کند! سه سال حوزه کتاب بدون نظارت در حال فعالیت بود و کسی در آن شرایط اعتراض نمی‌کرد که چرا حوزه کتاب به این شکل اداره می‌شود.
 
وی افزود: نگاه ما در ارشاد این بود که از همه نیروهای فرهنگی و هنری کشور حمایت کنیم؛ هم از جوانان مؤمنی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند و هم از استادان و پیشکسوتانی که سالیان سال در این حوزه استخوان خرد کرده‌اند. تلاش ما این بود که زاویه اصحاب فرهنگ و هنر را با نظام کم کنیم و هنر آن‌ها را در خدمت نظام قرار دهیم. همراه با تحولات جهانی حرکت کنیم، به‌ویژه در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که با مخالفت‌هایی روبه‌رو بوده و هست، چراکه اعتقاد نداشتیم به این‌که امروز عصر انفجار اطلاعات است و به هیچ‌وجه امکان جلوگیری از انتقال اطلاعات وجود ندارد؛ بنابراین ما باید بیشتر به تولید اطلاعات بپردازیم و فضای مجازی را بتوانیم با تولیدات خودمات پر کنیم.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر توجه ویژه به موضوع نشاط و امید در جامعه گفت: ما معتقد بودیم و هستیم که کشور را نمی‌توان با یک سلیقه اداره کرد و کشور متعلق به همه است و همه دستگاه‌های فرهنگی باید بتوانند همه این سلایق را درنظر بگیرند. کشور نیاز به نشاط و امیدبخشی دارد، به‌ویژه اصحاب فرهنگ و هنر، تا آن‌ها بتوانند این امید و نشاط را به جامعه منتقل کنند.

جنتی همچنین با ابراز خوشحالی از انتخاب سیدرضا صالحی امیری به‌عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای ایشان در این عرصه آرزوی موفقیت کرد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: