جواد مجابی: جامعه، آموزشی برای دریافت هنر ندیده است

1395/2/19 ۱۱:۱۳

 جواد مجابی:  جامعه، آموزشی برای دریافت هنر ندیده است

مراسم رونمایی کتاب «سایه پدربزرگم» به سعی سحر خلخالیان و با موضوع هوشنگ پزشک‎نیا عصر جمعه ١٧ اردیبهشت‌ماه در گالری شیرین و با حضور جواد مجابی، شهرز مهاجر، خانواده پزشک‎نیا و جمعی از علاقه‎مندان به این هنرمند معاصر ایران برگزار شد. سحر خلخالیان این کتاب را درباره فعالیت‌های هنری پدربزرگش به‌عنوان یکی از پایه‎گذاران هنر مدرن در ایران نوشته است. پیش از این تنها یک کتاب درباره هوشنگ پزشک‎نیا ازسوی موزه هنرهای معاصر به علاوه چند مقاله در بعضی مجلات درباره پزشک‏‌نیا منتشر شده است.

 

مراسم رونمایی کتاب «سایه پدربزرگم» به سعی سحر خلخالیان و با موضوع هوشنگ پزشک‎نیا عصر جمعه ١٧ اردیبهشت‌ماه در گالری شیرین و با حضور جواد مجابی، شهرز مهاجر، خانواده پزشک‎نیا و جمعی از علاقه‎مندان به این هنرمند معاصر ایران برگزار شد. سحر خلخالیان این کتاب را درباره فعالیت‌های هنری پدربزرگش به‌عنوان یکی از پایه‎گذاران هنر مدرن در ایران نوشته است. پیش از این تنها یک کتاب درباره هوشنگ پزشک‎نیا ازسوی موزه هنرهای معاصر به علاوه چند مقاله در بعضی مجلات درباره پزشک‏‌نیا منتشر شده است.
در این نشست جواد مجابی درباره رابطه هوشنگ پزشک‎نیا با هنر معاصر و مدرن ایران گفت: انتشار کتاب «سایه پدربزرگم» فرصتی است تا هنرمندان، مجموعه‌داران و علاقه‌مندان به هنر بار دیگر به چهره کسی نگاه کنند که یکی از بزرگ‎ترین هنرمندان معاصر ایران است. زمانی که پزشک‎نیا کار هنری خود را آغاز کرد، نقاشی مدرن نیز در ایران به تازگی شروع شده بود، اگرچه نقاشی مدرن ایران از سال‎های ١٣٠٦ تا ١٣٠٧ آغاز شد، اما به‌طورکلی جریان هنر مدرن‌ سال ٢٣ تا ٢٥ شکل گرفت. جلیل ضیاپور، جواد حمیدی، حسین کاظمی و پزشک‎نیا چهار نفری هستند که برای نخستین‌بار در ایران به هنر مدرن پرداختند. آنها در یک جریان فرهنگی طلوع کرده و از نقاشی مدرن آثاری را ارایه می‌کنند.
مجابی با اشاره به این‌که مردم آن دوران قادر به درک آثار این هنرمندان نبودند، افزود: هنر مدرن ایران در آن سال‌ها شروع به معرفی خود کرده بود. مسأله مهم برای این هنرمندان این بود که باید به هویت ایرانی و مضمون کار خود توجه می‏‌کردند. آنها سعی می‎کردند که آثارشان نماینده فرهنگی باشد که در آن زندگی می‏‌کردند. در این‌که این هویت چیست، کسی پاسخ مشخصی ندارد، هنرمندان خودشان تعیین می‏‌کردند که هویت بصری ایران چه تعریفی دارد.
این نویسنده و منتقد ادامه داد: پزشک‎نیا ازجمله هنرمندانی بود که جنوب ایران تصاویر بسیاری از کشاورزان، کارگردان شرکت نفت و... ارایه داد، درحالی ‌که جلیل ضیاپور مردم روستایی را می‎کشید. درواقع گرایشی وجود داشت که هنرمندان براساس آن انسان‎های محروم جامعه را به تصویر می‎کشیدند و این هویتی به نقاشی ایرانی می‏‌داد. در این زمینه پزشک‎نیا از دوستان خود بسیار جلوتر بود، به این دلیل که صادقانه زندگی مردم فرودست جامعه را به تصویر می‎کشید، البته گرایش اصلی پزشک‎نیا نسبت به روستاییان است، بیشتر طرح‎‏های او از این گروه مردم، آنان را در نورهای روشن و با چهره‌های شاد نشان می‎دهد. آنان در طبیعت روستایی طبیعی به نظر می‌رسند و مشخص است که هنرمند زندگی آنان را ستایش می‎کند اما وقتی چهره کارگران صنعتی را تصویر می‏‌کند، رنج و سختی و اندکی تیرگی در کارها قابل مشاهده است که نشان می‎دهد او چندان با صنعتی‌شدن میانه خوبی ندارد.
مجابی با بیان این‌که انسان محور اصلی کارهای پزشک‎نیاست، گفت: او درباره مواجهه انسان با هستی، مواجهه او با زندگی و مرگ صحبت می‏‌کند و درعین ‌حال او به رنج انسان‏‌های تهی دست می‏‌پردازد. او در این مسیر هم از منوچهر شیبانی و هم از ضیاپور رویکردی صادقانه‎تر دارد. در کارهای این دو هنرمند نوعی تزیین وجود دارد و هنرمند با موضوع برخورد مستقیمی ندارد، نکته دیگر آن‌که در کارهای این دو هنرمند پرداختن به چنین موضوعاتی تداوم ندارد، درحالی ‌که پزشک‎نیا به این موضوعات در همه مسیر کاری خود پرداخته است.
وی ادامه داد: سوالی که ازسوی بسیاری طرح شده، این است که چرا هوشنگ پزشک‏نیا درک نشده است؟ او آن‌قدر غرق کارش بود که به تبلیغ کارش نپرداخت.

منبع: شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: