انوار: «کاربرگه نسخ خطی» معرف جهان اسلام به دنیاست

1395/2/18 ۱۰:۱۴

 انوار: «کاربرگه نسخ خطی» معرف جهان اسلام به دنیاست

سید عبدالله انوار، نسخه‌شناس در مراسم تجلیل از پدیدآورندگان و ناشران پیشکسوت گفت: «کاربرگه نسخ خطی» که یکی از ابتکارات مرحوم ایرج افشار بود در نوع خود یکی از کامل‌‌ترین ابزارهای معرفی نسخه‌های خطی و جهان اسلام به دنیاست». ابوالقاسم اشرف الکتابی، موسس نشر «اشرفی» نیز اظهار کرد: 70 سال است که دنیای کتاب خدمت می‌کنم و اعتقاد دارم عطر کتاب عطر زندگی است.


 

 
سید عبدالله انوار، نسخه‌شناس در مراسم تجلیل از پدیدآورندگان و ناشران پیشکسوت گفت: «کاربرگه نسخ خطی» که یکی از ابتکارات مرحوم ایرج افشار بود در نوع خود یکی از کامل‌‌ترین ابزارهای معرفی نسخه‌های خطی و جهان اسلام به دنیاست». ابوالقاسم اشرف الکتابی، موسس نشر «اشرفی» نیز اظهار کرد: 70 سال است که دنیای کتاب خدمت می‌کنم و اعتقاد دارم عطر کتاب عطر زندگی است.

 
آیین تجلیل از ناشران و پدیدآورندگان پیشکسوت در دومین روز از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران پنجشنبه (16 اردیبهشت ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه کتابفروشان و ناشران تهران، یحیی دهقانی، رئیس کمیته فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سرای اهل قلم بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، فرید مرادی، پژوهشگر و کارشناس کتاب، محمود حکیمی، نویسنده، ابوالقاسم اشرف‌الکتابی، موسس نشر اشرفی، سیدعبدالله انوار، نسخه‌شناس، حسن محجوب، مدیر و موسس شرکت سهامی انتشار و جمعی از علاقه‌مندان به حوزه نشر نیز حضور داشتند.

ایرج افشار معرفی نسخ خطی را سامان داد
سیدعبدالله انوار، مصحح و نسخه‌شناس گفت: عمر من با کتاب گذشت. همچنین مدتی فهرست‌نگار و یا کارمند کتاب بودم. در این مجال می‌خواهم به یکی از ابتکارات مهم صورت گرفته در ایران از سوی مرحوم ایرج افشار، رئیس وقت کتابخانه ملی و بخش مخطوطات این نهاد اشاره کنم و آن این است که مرحوم افشار برای نخستین بار در ایران دست به ایجاد «کاربرگه نسخ خطی» زد. ابتکاری که امروزه در کل دنیا از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید معرفی نسخه‌های خطی با سایر کتاب‌های چاپی متفاوت است به عبارتی در نسخه‌های خطی عنوان کتاب، و تعداد صفحات آن مشهود و معلوم نیست. نسخه‌ای پاره پاره به دست کتابدار می‌دهند و از او می‌خواهند که آن را معرفی کند. مرحوم ایرج افشار در جلسه‌ای با حضور مرحوم مجتبی مینوی، عباس زریاب‌خویی و محمدتقی دانش‌پژوه و بنده مساله این کاربرگه را مطرح کرد.

این نسخه‌پژوه اظهار کرد: فهرست نسخ خطی یکی از مهم‌ترین ابزارهای معرفی فرهنگ جهان اسلام به دنیاست به‌ویژه اینکه در دنیای امروز اسلام‌هراسی و جنایت به نام اسلام باب شده است.

نشر «اشرفی» پیشرو نشر مدرن
فرید مرادی، پژوهشگر و کارشناس کتاب در ادامه این آیین درباره خدمات فرهنگی ابوالقاسم اشرف‌الکتابی، موسس نشر «اشرفی» سخن گفت. وی با بیان اینکه ابوالقاسم اشرفی یکی از پیشروان نشر مدرن در ایران است، گفت: آقای اشرفی بیش از 70 سال در حوزه نشر فعالیت کرده و اصالتاً خوانساری است. مطالعه اسناد نشر در ایران نشان می‌دهد خوانساری‌ها تاثیر به‌سزایی در حوزه نشر کتاب در ایران داشتند. اجداد آقای اشرفی نیز در حوزه کتاب موثر بوده‌اند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه اشرفی پس از مهاجرت به تهران مدتی در دستگاه علی‌اکبر علمی کار کرده، گفت: وی مدتی نیز به عنوان حسابدار در موسسه امیرکبیر و با مرحوم عبدالرحیم جعفری کار کرده است. اشرفی در سال 1341 انتشارات و کتابفروشی «اشرفی» را در میدان امام حسین تأسیس کرد و با نویسندگان و مترجمان مطرحی چون «رضا براهنی»، «جمال میرصادقی»، «احمد شاملو»، «نصرت رحمانی» و ... همکاری کرد. آقای اشرفی در دهه 70 و به دلیل افت فضای فرهنگی میدان امام‌حسین محل فعالیت خود را به بازارچه کتاب تغییر داد.

محجوب؛ ناشری همچنان فعال
در ادامه آیین تجلیل از نویسندگان و ناشران پیشکسوت محمود حکیمی به معرفی خدمات حسن محجوب، مدیر و موسس «شرکت سهامی انتشار» پرداخت. وی اظهار کرد: بنده افتخار داشتم که به عنوان سهامدار و نویسنده در جلسه‌ها سالانه «شرکت سهامی انتشار» شرکت کنم. در این موسسه بزرگانی چون مهدی بازرگان، یدالله سحابی، محمدمهدی جعفری مشغول به کار و اداره موسسه بوده و هستند. این موسسه در سال 1335 به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

وی با بیان خاطرات خود از جلسه‌های این شرکت اظهار کرد: «کارنامه اسلام» اثر مرحوم عبدالحسین زرین‌کوب از بهترین کتاب‌های منتشر شده از سوی این موسسه است. آقای محجوب با توجه به کهولت سن هنوز با پشتکار فراوان به مدیریت این شرکت می‌پردازد.

عطر کتاب عطر زندگی است
ابوالقاسم اشرف الکتابی در ادامه برگزاری این آیین درباره نشر متبوع خود (اشرفی) گفت: از سال 1341 کتابفروشی و نشر اشرفی را تاسیس کردم و افتخار داشتم تا به امروز کتاب‌های مذهبی مانند «قرآن کریم»، «نهج‌البلاغه» و کتاب‌های علمی و فنی را چاپ کنند. در دهه 70 محل کتابفروشی را از میدان امام حسین به بازارچه کتاب واقع در خیابان انقلاب تغییر دادند.

این پیشکسوت نشر ادامه داد: عطر کتاب عطر زندگی است. به واقع کتاب همدم باوفای لحظه تنهایی انسان‌ها است. در سال‌های اخیر به دلیل کهولت سن اداره کتابفروشی را به فرزندان خود سپردم.

نصرالله حدادی، نیز در سخنان کوتاهی درباره خدمات علمی سید عبدالله انوار سخن گفت.

در پایان آیین تجلیل از ناشران و پدیدآورندگان پیشکسوت از خدمات علمی سیدعبدالله انوار، به عنوان پدیدآورنده پیشکسوت، حسن محجوب، مدیر و موسس شرکت سهامی انتشار و ابوالقاسم اشرف الکتابی به عنوان موسس نشر اشرفی تجلیل شدند. 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: