نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران شد

1393/3/20 ۱۰:۰۱

نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران شد

منتخب استادان دانشگاه تهران، سرپرست این دانشگاه شد. رضا فرجی دانا، وزیر علوم، سرپرست دانشگاه تهران را از بین گزینه‌های پیشنهادی اعضای هیات علمی دانشگاه انتخاب كرد. محمود نیلی ‌احمدآبادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران یكی از پنج گزینه‌یی بود كه شورای منتخبان استادان این دانشگاه پیش از این بر سر ریاست او به توافق رسیده و به عنوان گزینه پیشنهادی به وزیر علوم معرفی كرده بودند. نهایتا روز گذشته وزیر علوم با صدور حكمی نیلی احمد آبادی را به عنوان سرپرست این دانشگاه تعیین كرد.

 

منتخب استادان دانشگاه تهران، سرپرست این دانشگاه شد. رضا فرجی دانا، وزیر علوم، سرپرست دانشگاه تهران را از بین گزینه‌های پیشنهادی اعضای هیات علمی دانشگاه انتخاب كرد. محمود نیلی ‌احمدآبادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران یكی از پنج گزینه‌یی بود كه شورای منتخبان استادان این دانشگاه پیش از این بر سر ریاست او به توافق رسیده و به عنوان گزینه پیشنهادی به وزیر علوم معرفی كرده بودند. نهایتا روز گذشته وزیر علوم با صدور حكمی نیلی احمد آبادی را به عنوان سرپرست این دانشگاه تعیین كرد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در حكم انتصاب فرجی‌دانا برای نیلی احمد‌آبادی آمده است: «امید است با توكل به خداوند سبحان، ماموریت و وظایف سرپرستی دانشگاه تهران را برپایه قوانین، سیاست‌ها وبرنامه‌های مصوب به انجام رسانید.» 29 بهمن سال گذشته فرهاد رهبر ركورددارترین رییس دانشگاه تهران به دلیل آنچه «پایان یافتن دوران ریاست» از سوی وزارت علوم عنوان شد با حكم فرجی‌دانا بركنار شد و محمد حسین امید، معاون اداری و مالی وزارت علوم همزمان سرپرستی این دانشگاه را برعهده گرفت. فرهاد رهبر 17 بهمن 86 در دوران وزارت محمدمهدی زاهدی در وزارت علوم جانشین عباسعلی عمید زنجانی شده بود كه دو سال و دو ماه از ریاستش از دانشگاه تهران می‌گذشت؛ فرهاد رهبر تا دو سال بعد از پایان این حكم چهارساله هم در دانشگاه تهران ماند. عملكرد او در این دانشگاه تغییر او را به یكی از مطالبات دانشجویان از مسوولان آموزش عالی دولت یازدهم تبدیل كرده بود. تا اینكه نهایتا اواخر بهمن ماه سال گذشته با حكم وزیر علوم دولت یازدهم، محمد حسین امید سرپرستی دانشگاه تهران را برعهده گرفت و فرهاد رهبر با حكم علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در ?? فروردین 93، عضو و نایب رییس شورای راهبردی نظام مالیاتی كشور شد. بعد از پایان یافتن دوران سه ماهه سرپرستی امید در دانشگاه تهران حاشیه‌ها نسبت به گزینه وزارت علوم برای ریاست دانشگاه تهران افزایش یافت. یكسری از رسانه‌ها از مخالفت رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با گزینه‌های وزارت علوم خبر دادند و صحبت از تغییر در روند انتخاب رییس دانشگاه تهران شد. با این وجود مسوولان وزارت علوم یك روز پیش از معرفی نیلی محمود آبادی به عنوان سی و دومین سرپرست دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با «اعتماد» شایعات پیرامون مخالفت رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با گزینه‌های وزیر علوم را بی‌اساس دانستند و از معرفی گزینه منتخب تا جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر دادند. عبدالحسین فریدون، مدیركل دفتر وزارتی وزارت علوم هم با رد هرگونه مخالفت اعلام كرد: در این زمینه مخالفتی وجود ندارد و قرار است از روش معمول گزینه ریاست دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود. او تاكید كرد گزینه مورد نظر دانشگاه تهران تا جلسه آینده به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد شد.

 

روند انتخاب رییس دانشگاه تهران

براساس قانون، انتخاب سرپرست دانشگاه‌ها با وزیر علوم است ولی تایید و حكم ریاست آنها از اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. پیش از این براساس سیاست جدیدی كه رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دنبال می‌كرد، قرار شد رییس دانشگاه تهران با مشورت اعضای هیات علمی این دانشگاه انتخاب شود. بر این اساس شورایی متشكل از 50 نفر از دانشكده‌های مختلف دانشگاه تهران برای انتخاب رییس دانشگاه تشكیل شد. وظیفه این شورا این بود كه گزینه منتخب اعضای هیات علمی دانشكده‌ها را به وزیر علوم معرفی كند و وزیر علوم از بین گزینه‌های پیشنهادی با اختیاری كه دارد، یك نفر را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی كند. این روند دقیقا نقطه مقابل روندی بود كه طی دو دوره گذشته وزارت علوم برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها اعمال می‌شد. طی این دوره وزارت علوم راسا یك گزینه را به عنوان رییس دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌كرد و اساتید و روسای دانشكده‌ها هیچ اختیار و استقلالی در انتخاب و معرفی گزینه‌های مورد نظر برای ریاست دانشگاه نداشتند. این روند تصمیم‌گیری طی هشت سال دولت گذشته نارضایتی دانشجویان و استادان دانشگاه‌های كشور را با گزینه‌های انتخابی وزارت علوم برای اداره دانشگاه‌ها به دنبال داشت و دانشگاه‌ها نزدیك به هشت سال با روسایی اداره می شد كه منتخب دانشجویان و استادان نبودند. در همین راستا یكی از وعده‌های مسوولان دولت جدید در زمینه آموزش عالی بازگرداندن استقلال به دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها بود. براساس این وعده مسوولان وزارت علوم فعلی سعی كردند روسای جدید را با نظر هیات علمی‌های دانشكده‌ها انتخاب كنند. این روند در مورد دانشگاه تهران به دلیل اهمیت و حساسیتی كه داشت، به تشكیل شورای انتخاب رییس دانشگاه تهران منجر شد. در این زمینه كمیته‌یی 50 نفره از میان 2 هزار عضو هیات علمی دانشگاه تهران تشكیل شد و در مدت دو جلسه نظر مشورتی خود را در خصوص ریاست این دانشگاه به وزیر علوم اعلام كرد. محمدحسین امید معاون مالی و اداری وزیر علوم، سیدحسین حسینی مدیركل دفتر گسترش وزارت علوم، محمد رحیمیان رییس اسبق دانشگاه تهران، محمود نیلی احمد آبادی رییس سابق دانشكده فنی و محمود كمره‌یی، رییس كنونی دانشكده فنی دانشگاه تهران پنج گزینه ریاست دانشگاه تهران بودند كه از بین این گزینه‌ها در همان روزهای نخست دو گزینه كنار رفتند و احتمال ریاست نیلی احمد آبادی در دانشگاه تهران شدت گرفت.

 

نیلی احمدآبادی كیست؟

محمود نیلی احمدآبادی، استاد تمام دانشكده فنی دانشگاه تهران از جمله 255 استاد دانشگاهی است كه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت خود را از دكتر حسن روحانی، رییس‌جمهور فعلی اعلام كردند. نیلی‌‌احمدآبادی متولد 1335 اصفهان، فارغ‌التحصیل 1360 در مقطع كارشناسی دانشگاه شیراز بوده و تحصیلات خود درمقطع كارشناسی‌ارشد را در دانشگاه صنعتی شریف در گرایش شناسایی و انتخاب مواد در سال 1367 و درمقطع دكتری در دانشگاه توهوكو ژاپن درسال 1373 به پایان رسانده است. از سوابق علمی و پژوهشی وی می‌توان به مواردی از قبیل انتشار 75 مقاله در مجلات علمی ISI، انتشار 90 مقاله در كنفرانس‌های مختلف، داوری 50 مجله ISI، كسب رتبه در جشنواره بین‌المللی خوارزمی، استاد نمونه دانشگاه تهران، مجری بیش از 30 پروژه پژوهشی و دریافت جایزه بین‌المللی COMSTEC اشاره كرد. نیلی احمدآبادی همچنین پیش از این مدیریت بخش مهندسی جهاد دانشگاهی دانشگاه شیراز، معاونت فنی و پژوهشی نیروی هوایی سپاه پاسداران، معاونت آموزشی گروه متالورژی دانشگاه تهران، معاونت پژوهشی دانشكده فنی دانشگاه تهران، ریاست پردیس دانشكده‌های فنی دانشگاه تهران و مدیریت قطب علمی مواد را عهده‌دار بوده است.

روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: