سومين هم‌انديشي علوم انساني در دانشگاه تهران

1394/11/17 ۰۷:۲۵

سومين هم‌انديشي علوم انساني در دانشگاه تهران

سومین هم‌اندیشی استادان و فرهیختگان علوم انسانی دانشگاه تهران و جمعی از استادان و صاحب نظران علوم انسانی در رشته‌های مختلف برگزار شد.

 

سومین هم‌اندیشی استادان و فرهیختگان علوم انسانی دانشگاه تهران و جمعی از استادان و صاحب نظران علوم انسانی در رشته‌های مختلف برگزار شد.

 در این هم‌‌اندیشی دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، با اعلام اینکه برنامه سوم دانشگاه تهران جمع‌بندی شده و در حال نهایی سازی است، گفت: در این برنامه و در رویکرد بلند مدت، دانشگاه تهران سه هدف عمده برای خود تعریف کرده است، بین‌المللی شدن به معنای واقعی، کارآفرین کردن دانشگاه و توجه به اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی.

وي ادامه داد: وقتی ما مدعی این هستیم که کشوری با تاریخ شکوهمند هستیم، باید اسباب و لوازم اشاعه و ارائه این فرهنگ، دانش و تاریخ غنی را نیز فراهم کنیم و در عرصه بین‌الملل آن را ارائه كنيم.

دکتر نیلی احمدآبادی با تشریح وضعیت بودجه‌های پژوهشی کشور، گفت: دولت در شرایط سخت مالی قرار دارد، اما بخش زیادی از بودجه پژوهشی کشور، به دستگاه‌های اجرایی می‌رود که اثر آن بر پژوهش کشور نامشخص است و بخش قلیلی از آن بودجه کلی پژوهشی به سمت دانشگاه می‌آید. دانشگاه در این وضعیت، باید تلاش کند با برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی، بودجه‌های پژوهشی آنها را جذب و در اعتبارات سیستم پژوهش خود وارد كند.

دکتر الهه کولایی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی هم گفت: مدیریت‌های دانشگاه و کشور باید به صاحب‌نظران علوم انسانی سپرده شود. وی بر تقویت علوم انسانی، برای شناخت بهتر وضعیت علمی و سیاسی و اجتماعی جهان تأکید کرد تا بتوان در سایه این شناخت و تمهید راه‌کارهای لازم، در افق ۱۴۰۴ به قدرت برتر منطقه تبدیل شد.

دکتر حسام‌الدین واعظ‌‌‌‌زاده، استاد دانشکده مطالعات جهان، با تأکید بر اینکه چرخه تولید در علوم انسانی نیازمند بازتعریف است، نگاه به بازار کار را در جذب استعدادهای برتر موثر دانست و تقویت جایگاه علوم انسانی به نحوی که در جامعه دیده شود تا مردم به آن سوق پیدا کنند را راهکار اصلی تقویت علوم انسانی دانست.

دکتر مهدی محقق، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی، تأکید بر تقویت زبان و ادب فارسی به‌عنوان نماد هویتی ایران را اصلی مهم دانست و تأکید کرد که باید تعریف بهتری از علوم انسانی در جامعه ارائه شود تا جامعه نسبت به آن متوجه و مشتاق گردد.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: