وزیر علوم:‌ رئیس دانشگاه تهران با مشارکت حداکثری دانشگاهیان انتخاب می‌شود

1392/12/20 ۲۰:۳۴

وزیر علوم:‌ رئیس دانشگاه تهران با مشارکت حداکثری دانشگاهیان انتخاب می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر و تشکر از فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه تهران گفت: ریاست دانشگاه تهران با ریاست دانشگاه‌های دیگر متفاوت است و حقیقتا در دوره مسئولیت ایشان من به عنوان یک شاهد در دانشگاه تهران شاهد تلاش ایشان بودم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر و تشکر از فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه تهران گفت: ریاست دانشگاه تهران با ریاست دانشگاه‌های دیگر متفاوت است و حقیقتا در دوره مسئولیت ایشان من به عنوان یک شاهد در دانشگاه تهران شاهد تلاش ایشان بودم.

به گزار دبا به نقل از ایسنا رضا فرجی‌دانا در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه تهران و تجلیل از خدمات فرهاد رهبر، گفت: باید از تمام زحمات آقای فرهاد رهبر و معاونین‌شان که در طول شش سال گذشته برای مسئولیت این دانشگاه تلاش کرده‌اند تشکر کنیم .

وی ادامه داد: تمام کسانی که مسئولیت‌های دانشگاهی داشتند، می‌دانند ریاست دانشگاه به طور عامل و ریاست دانشگاه تهران به طور خاص چه مسئولیت سنگینی است زیرا هر آنچه که در آموزش عالی وجود دارد در این دانشگاه نیز وجود دارد.

رئیس جدید دانشگاه تهران با مشارکت حداکثری دانشگاهیان انتخاب می‌شود

وزیرعلوم با اشاره به توصیف رئیس دانشگاه هاروارد از مدیریت این دانشگاه گفت: رئیس دانشگاه هاروارد مدیریت این دانشگاه را "مدیریت کردن به مدیریت‌ ناپذیرها" توصیف کرده بود، مدیریت در دانشگاه تهران نیز به همین صورت است. موضوع مدیریت بر کسانی است که همه مجتهد فن خود می باشند و مدیریت آنها بنا بر امر و نهی نیست بلکه بنا بر بحث است.

فرجی‌دانا نحوه انتخاب ریاست جدید دانشگاه تهران را الگویی برای دانشگاه‌های دیگر عنوان کرد و گفت: بناست جمع منتخبی از دانشگاهیان توسط دکتر امید تشکیل شود و افراد مناسب ریاست دانشگاه پیشنهاد شوند تا رئیس جدید دانشگاه تهران با مشارکت حداکثری انتخاب شود.

وی با بیان اینکه به دنبال روش‌هایی هستیم تا در دانشگاه‌های مختلف از مشارکت دانشگاهیان استفاده کنیم، گفت: در دانشگاه‌های مختلف در حال محک زدن روش‌هایی هستیم که از مشارکت دانشگاهیان استفاده کنیم چرا که معتقدیم این روش‌ها سود زیادی به بار خواهد آورد. اعضای هیئت علمی دست در دست یکدیگر ، راس هرم را برای پیشبرد اهداف دانشگاه کمک می‌کنند. امیدواریم که این الگو که در دانشگاه تهران اجرا می‌شود در تمام دانشگاه‌های کشور نیز پیاده شود.

وی با بیان اینکه منسب‌های دنیایی زودگذر است، گفت: آنچه من از مرحوم حجت الاسلام شهیدی به یادگار دارم این گفته است که سپردن مسئولیت به دیگری چیزی از آن فرد کم نمی‌کند و گرفتن مسئولیت از فرد دیگر چیزی به او اضافه نخواهد کرد. آنچه همیشه در مراسم‌های تودیع و معارفه به آن اشاره می‌کنم این است که به گفته معصوم همین که شما در منصبی نشسته‌اید این به این معناست که پایدار نیست و الا ما جای دیگران نمی‌نشستیم.

از هیچ تلاشی برای ارتقای علمی و مقاوم سازی اقتصاد در وجوه 24 گانه اقتصاد مقاومتی فروگذاری نخواهیم کرد

وی با اشاره به گفته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه افسران جنگ نرم دانشجویانند و فرماندهان آنها دانشگاهیان هستند، گفت:‌ ما نیز به عنوان سرباز این جنگ نرم از منصبی به منصب دیگری می رویم و برای خدمت به خلق خدا و اهداف الهی دانشگاه تلاش می کنیم.

فرجی دانا با بیان اینکه در عرصه اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی اقتصاد را در دستور کار قرار داده‌ایم گفت:‌ اگر به راهبردهای 24 گانه نگاه کنیم توجه و تکیه بسیاری به اقتصاد دانش بنیان شده است و دانشگاهیان در این زمینه مهمترین نقش را دارند. به گفته مقام معظم رهبری دانشگاه تهران قله آموزش عالی کشور است و جایگاه ویژه‌ای به این منظور به دانشگاه تهران قائل هستیم.

وزیر علوم با اشاره به گفته امام راحل که سرنوشت یک ملت به وجود یک دانشگاه است گفت: یکی از روسای دانشگاه‌های انگلیس می‌گفت که تا به حال چنین جمله قوی‌ از یک فرد حکومتی نشنیده‌ام. ما امروز میثاق می‌بندیم تا از هیچ تلاشی برای ارتقای علمی و مقاوم سازی اقتصاد در وجوه 24 گانه اقتصاد مقاومتی فروگذاری نخواهیم کرد و با نمایندگان مجلس نیز عهد می‌بندیم که از هیچ کوششی در این زمینه فروگذاری نخواهیم کرد.

در ادامه وزیر علوم با تشکر از دکتر امید برای قبول کردن این مسئولیت سنگین گفت: من وظیفه خود می‌دانم که از دکتر امید تشکر ویژه‌ای داشته باشم و همیشه از مسئولیت‌ پذیری ایشان درس گرفته‌ام.

وی با وجود سمت معاون مالی اداری وزارت علوم و مشغله‌های زیادی که این روزها در این حوزه وجود دارد، این مسئولیت را با روی خوش پذیرفتند تا به طور موقت مسئولیت سرپرستی دانشگاه تهران را بپذیرند و با تشکیل شورای مشورتی کار بزرگی انجام دهند تا این کار الگوی دانشگاه‌های کشور شود البته ایشان در ابتدا برای پذیرفتن این مسئولیت کمی تامل کردند و سپس دست به استخاره زدند و با روی خوش این سمت را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه از همه دوستان می‌خواهم تا انتقادات صادقانه خود را از ما دریغ نکنند گفت: من به عنوان یک سرباز کوچکی که در این عرصه هستم از انتقاد و انعکاس کاستی‌هایی که به ما بر می‌گردد استقبال می‌کنم و معتقدم صادقانه ترین انتقادات از دانشگاهیان است.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم متن حکم سرپرستی دکتر محمدحسین امید و متن نامه تجلیل فرجی دانا از فرهاد رهبر قرائت شد و هدایایی از سوی وزیر علوم، دکتر امید، قالیباف، معاونین دانشگاه تهران، نهاد و اساتید به "فرهاد رهبر" اعطا شد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: