خرمشاهی از پایان نگارش فرهنگ کارا خبر داد

1393/3/19 ۱۱:۲۲

خرمشاهی از پایان نگارش فرهنگ کارا خبر داد

بهاءالدین خرمشاهی از پایان نگارش و آماده‌سازی «فرهنگ - دانشنامه کارا» که 19 سال زمان صرف نگارش آن شده است خبر داد. این پژوهشگر گفت: این فرهنگ کتابی چهار جلدی و انگلیسی به فارسی است که جلد چهارم آن مربوط به لغات تخصصی در بیش از 50 رشته مختلف می‌شود که این شکل فرهنگ‌نویسی برای اولین‌بار است در ایران صورت می‌گیرد.

 

بهاءالدین خرمشاهی از پایان نگارش و آماده‌سازی «فرهنگ - دانشنامه کارا» که 19 سال زمان صرف نگارش آن شده است خبر داد.

این پژوهشگر گفت: این فرهنگ کتابی چهار جلدی و انگلیسی به فارسی است که جلد چهارم آن مربوط به لغات تخصصی در بیش از 50 رشته مختلف می‌شود که این شکل فرهنگ‌نویسی برای اولین‌بار است در ایران صورت می‌گیرد.

او افزود: قرار است این کتاب را انتشارات نگاه، معین و شباهنگ منتشر کنند که سر جمع حدود 4200 صفحه می‌شود. این فرهنگ 16 ویژگی دارد که از جمله آن‌ها داشتن 20 هزار واژه فرالغوی و دایرةالمعارفی است. افزودن اسامی کتاب‌ها، آدم‌ها، کارگردان‌های سینما، دین‌پژوهان، هنرمندان اپرا و سینما از دیگر ویژگی‌های این فرهنگ است.

خرمشاهی درباره دیگر ویژگی‌های این فرهنگ‌نامه اظهار کرد: فرهنگ‌نامه‌های منتشرشده سمت و سوی‌های غربی دارند، اما ما در این فرهنگ آن را جبران کرده‌ایم و به آن فرهنگ شرقی، اسلامی و حتی شرق دور را اضافه کرده‌ایم. در این فرهنگ ما هم واژگان انگلیسی داریم و هم آمریکایی و در تلفظ‌ها فرق بین واژگان انگلیسی و آمریکایی را نیز نشان داده‌ایم.

او افزود: این کتاب قرار است تا دو ماه دیگر به چاپ‌خانه برود.

این پژوهشگر همچنین درباره دیگر کتاب‌های آماده انتشار خود اظهار کرد: کتاب «هزار عبارت و حکایت عرفانی» را در دست آماده‌سازی دارم که در نگارش آن از 90 نسخه کتاب استفاده کرده‌ایم که مربوط به حلاج، بایزید و تا عرفای قرن نهم هجری که آخرین‌شان جامی است، می‌شود، اما از قرن نهم به بعد چون حکایت‌ها تکراری می‌شود دیگر به کتاب اضافه نکردیم.

او افزود: در این کتاب سعی کرده‌ایم بیش از هزار حکایت آورده نشود چون قیمت کتاب‌ گران و تهیه‌اش برای مخاطبان سخت می‌شود.

خرمشاهی همچنین در حال نوشتن فصل جدیدی از زندگی‌نامه خودنوشت خود است که پیش‌تر آن را با عنوان «فرار از فلسفه» در 720 صفحه منتشر کرده است.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: